2011-03-06, 22:13
Medlem
sokarnas avatar
Jag och en polare hade tänkt vandra i sommar vi har räknat med att det ska ta mellan 36-48 timmar, vi bor i Södermanland. (Skratta om ni vill men idén kom efter att ha sett filmen "127 hours")

Hade tänkt få lite tips härifrån

Vi har tänkt att sova i tält.

Är Södermanlandsleden bra att vandra i första gången?
Vilken mat ska man ha? Hur tung ska man räkna med att packningen går på? Hur mycket kläder skall man ha med? Är det en bra idé att hyra en kanot? Är det en dålig idé att vi gör detta?

Ja, berätta om hur ni skulle vilja guida några nybörjarvandrare till en bra första vandring!
Citera
2011-03-06, 22:16
Medlem
cammos avatar
Här lär du få bättre svar: http://www.utsidan.se/forum/

Men ni ska ju bara vara ute 2 nätter så även om det skiter sig totalt så lär ni ju överleva.
Senast redigerad av cammo 2011-03-06 kl. 22:19.
Citera
2011-03-06, 22:17
Medlem
Eftersom Södermalad har en del butiker kan ni väl köpa mat efter behov under resans gång. Annars köper ni frystorkat.
Citera
2011-03-06, 22:18
Medlem
Roadblocks avatar
Ta bra skor så att ni inte får sår är det första jag tänker.
Finns inget värre än att gå en bra bit för att sedan få ett sår och inte orka gå längre. Man kan såklart gå utan skor om det inte är en grusväg eller liknande.

Hur mycket har ni tänkt igenom det hela? Låter som en rolig grej att göra, lycka till med det
Citera
2011-03-06, 22:20
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Telefon, ficklampa, tält, vatten, mat, tändare, bra skor.

är väll en början...
Citera
2011-03-06, 23:15
Medlem
sokarnas avatar
Bra skor, är det osmart att låna ett par, eller är det smartast att köpa?

Hur långt tror ni man hinner gå på typ en dag?
Citera
2011-03-06, 23:55
Medlem
Knotknets avatar
Det finns många vindskydd utmed sörmlandsleden där man kan övernatta så tält är inte nödvändigt tycker jag. Som någon tidigare skrev så kan man köpa mat pö om pö tänk alltid på att bära så lite mat som möjligt för att det itne ska bli tugnt. Välj frystorkat framför konserver som innehåller vatten och ökar vikten. Investera i ett par bra skor och använd torra strumpor och vårda fötterna väl det tjänar ni mycket på. Ta gärna med en uppslagsbok om fåglar, insekter, blommor etc så ni kan slå upp och lära er vad det är ni ser på vägen.

Trevlig vandring.
Citera
2011-03-07, 14:59
Medlem
sokarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det finns många vindskydd utmed sörmlandsleden där man kan övernatta så tält är inte nödvändigt tycker jag. Som någon tidigare skrev så kan man köpa mat pö om pö tänk alltid på att bära så lite mat som möjligt för att det itne ska bli tugnt. Välj frystorkat framför konserver som innehåller vatten och ökar vikten. Investera i ett par bra skor och använd torra strumpor och vårda fötterna väl det tjänar ni mycket på. Ta gärna med en uppslagsbok om fåglar, insekter, blommor etc så ni kan slå upp och lära er vad det är ni ser på vägen.

Trevlig vandring.

Tack för ett bra inlägg! Min kompis pappa arbetar inom försvaret och han kunde tydligen fixa någon torkad mat som man skulle koka upp..

Kläder och sånt, ska man ha med fler par tshirts/shorts? Kanske lite dum fråga, men man vill ju ha med så lite som möjligt
Citera
2011-03-07, 17:31
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokarna
Tack för ett bra inlägg! Min kompis pappa arbetar inom försvaret och han kunde tydligen fixa någon torkad mat som man skulle koka upp..

Kläder och sånt, ska man ha med fler par tshirts/shorts? Kanske lite dum fråga, men man vill ju ha med så lite som möjligt
Ett par byxor bör räcka tycker jag. Använd inga bomullskläder då de inte transporterar bort någon fukt. Ha så lite med dig som möjligt. Ta med lite tvättmedel i en påse så kan du handtvätta i nån sjö i fall det skulle bli nödvändigt.
Citera
2011-03-07, 23:55
Medlem
sokarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Ett par byxor bör räcka tycker jag. Använd inga bomullskläder då de inte transporterar bort någon fukt. Ha så lite med dig som möjligt. Ta med lite tvättmedel i en påse så kan du handtvätta i nån sjö i fall det skulle bli nödvändigt.

det var ett bra tips, kanske tvål skulle vara bra att ta med också om man får något oönskat på sig
Citera
2011-03-08, 00:21
Medlem
Tänk på att inte bära med dig vätska eller vätskerik mat, såsom kött. Det väger satan!
Citera
2011-03-08, 08:29
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Tänk på att inte bära med dig vätska eller vätskerik mat, såsom kött. Det väger satan!
Precis det finns massor av rökt och torkat kött man kan ha med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in