• 1
  • 2
2011-03-06, 19:20
Medlem
robertobaggios avatar
Oerfaren macanvändare söker akut hjälp.

Har varit bortrest en längre tid och har därför inte använt min MacBook 2009 på ett tag. Hade vissa problem innan jag åkte att den hade problem vid uppstart (det efter att jag lagt in filmer på min iPhone). Då allt hakade sig vid överföringen var jag tvungen att stänga av datorn med On-knappen. Efter det har allt strulat till sig.

Nu kommer jag inte ens in. Har ominstallerat OS X från skiva (utan formatering då jag har en massa bilder sparade). Startljudet drar igång. Äpplet visas och skivan snurrar. Sedan blir skärmen blå och muspekaren visar sig. Sedan händer absolut ingenting (skiftar i olika Mac-blå färger dock)! Har kört ett hardware-test som visade att allt var i sin ordning.

Har en massa bilder som jag inte vill bli av med vid en ev. formatering. Vad ska jag göra? Är en "PC-människa".

Tacksam för all hjälp
Citera
2011-03-06, 19:31
Medlem
Hej!
Att den fastnar på blåskärm indikerar ett problem med din användare. Inte helt omöjligt att det är ett startprogram. Prova att starta i säkert läge genom att hålla ner shift under uppstarten (släpp då du sett gråaskärmen en liten stund). Om det fungerar då är det trodligast ett startprogram (login-item) som strular. Kommer du in så här långt, säkerhetskopiera dina bilder innan du stänger av login-program genom att gå in i systeminställningar > Användare > Startprogram (tror jag att det heter, det är en flik där iaf) och markera programmen trycka minusknappen nedanför rutan. Starta sedan om datorn normalt och se om det fungerar att starta.

Vi ska nog kunna lösa detta!

Tittar in igen om ett tag.

/Gheten
Citera
2011-03-06, 19:33
Medlem
systems avatar
Starta om datorn med shift-knappen nedtryckt. Var beredd att sitta några minuter då det kan ta tid.

Om den tutar igång som den ska så gör du en kontroll o reparation av behörigheter (Program/Verktygsprogram/Skivverktyg), och startar sedan om som vanligt.
Citera
2011-03-06, 19:38
Medlem
Kontroll av behörigheter är slöseri med tid i detta läge. Följ mina steg först. Behörighetsreparation kan eventuellt vara nödvändigt senare.
Citera
2011-03-06, 20:05
Medlem
robertobaggios avatar
Tack för alla svar, uppskattas!

Har försökt med skiftknappen ett otaliga gånger utan större framgång. Släpper skiftknappen efter det att skivan börjat snurra under äpplet men kommer inte ens in så längre. Nu har jag låtit den tigga på ett tag i "blå-läget" (dvs när enbart muspekaren syns). Nu efter kanske 20min så har ikonerna i högra hörnet visat sig (wifi,klocka osv.).

Ska jag hålla ner skiftknappen innan jag trycker på On och hålla in den tills det att jag ev. kommer in i systemet?
Citera
2011-03-06, 20:26
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertobaggio

Ska jag hålla ner skiftknappen innan jag trycker på On och hålla in den tills det att jag ev. kommer in i systemet?

Ja. Det kalls säker start. Kolla min signatur för mer info.

Håll shiftknappen nertryckt medan du trycke på powerknappen. Håll den sedan nertryckt tills du ser en loadingbar under äpplet vid uppstarten. När datorn startat så startar du om som vanligt.
Citera
2011-03-06, 21:01
Medlem
boota från installationskivan och dra en kontroll av HDDn och sedan reparera
Citera
2011-03-06, 21:02
Medlem
Citat:
Tack för alla svar, uppskattas!

Har försökt med skiftknappen ett otaliga gånger utan större framgång. Släpper skiftknappen efter det att skivan börjat snurra under äpplet men kommer inte ens in så längre. Nu har jag låtit den tigga på ett tag i "blå-läget" (dvs när enbart muspekaren syns). Nu efter kanske 20min så har ikonerna i högra hörnet visat sig (wifi,klocka osv.).

Innan du startar fungerar bra, det viktiga är du trycker ner shift ungefär samtidigt som "start-ljudet" till gråskärm. När du redan är på blå behöver du inte hålla in.

Om du verkligen inte kommer in i systemet då allt är så långsamt brukar det vara ram-minnena om det nu inte är något mjukvarufel. Men något som du bör prova är att reparera hårddisken från start-skivan. När du ändå är där kan du prova att reparera behörigheter (även om detta i 99% av alla fall är slöseri med tid)

Följ instruktionerna "Använda skivverktyg" här: http://support.apple.com/kb/TS1417?viewlocale=sv_SE.

Låt oss veta hur det gick!
Citera
2011-03-06, 21:39
Medlem
robertobaggios avatar
Hallå igen.

Har gjort en 'kontroll av skivbehörigheter' via startskivan. Ett felmeddelande visades "system/library/privateframworks/iLifeMediaBrowser.framework/versions/A/coderesources"

Vet inte om reparationen slutfördes korrekt men gav det ett försök.

Har som sagt redan gjort en 'kontroll av skiva' + reparation utan några synliga fel.

Gör en till nu eftersom skivbehörigheten visade fel. Ska göra en omstart efter det. Återkommer strax
Citera
2011-03-06, 22:37
Medlem
robertobaggios avatar
Mycket riktigt så funkar absolut ingenting.

Kan en totalformatering göra jobbet? Faktum kvarstår ju att jag fortfarande måste rädda alla bilder jag har på datorn innan jag gör något så drastiskt. MEN, kan man göra det från motsvarande MS-DOS i Windows? Dvs att man kopierar allt på något sätt vid läget där jag fortfarande kommer in (Tangent "C" vid uppstart)?

Vad heter Macs motsvarighet på MS DOS? Och är det någon som är hemma i området? Eller måste jag lämna in datorn tro?
Citera
2011-03-06, 22:45
Medlem
tzjs avatar
Använder du Snow Leopard?
Citera
2011-03-06, 22:45
Medlem
Citat:
Mycket riktigt så funkar absolut ingenting.

Kan en totalformatering göra jobbet? Faktum kvarstår ju att jag fortfarande måste rädda alla bilder jag har på datorn innan jag gör något så drastiskt. MEN, kan man göra det från motsvarande MS-DOS i Windows? Dvs att man kopierar allt på något sätt vid läget där jag fortfarande kommer in (Tangent "C" vid uppstart)?

Vad heter Macs motsvarighet på MS DOS? Och är det någon som är hemma i området? Eller måste jag lämna in datorn tro?

Om det är ett mjukvaruproblem gör en totalformatering jobbet.

Du kan sätta datorn i target disc mode så den fungerar som en extern hårddisk. Då kan du koppla in den i en annan mac dator och komma åt hårddisken. Se: http://support.apple.com/kb/HT1661?viewlocale=sv_SE.

Om du vet var du har bilderna borde du kunna flytta den via det som kallas single-user mode (alltså, starta den i text-läge) då håller du in command-s när du startar datorn. Hur du gör det kan jag dock inte hjälpa dig med tyvärr.

Jag skulle rekommendera dig att göra ett Apple hardware test för att se om det är ett mjukvaru- eller hårdvarufel. Är det ett hårdvarufel ska det bara vara att byta delen och sen ska allt sparka igång.

Läs om hur du gör ett hårdvarutest på följande länk: http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=sv_SE.

Återkom med resultat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in