2011-03-06, 17:15
Medlem
HaxarnHiaHias avatar
Hej,

För det första hoppas jag att tråden ligger rätt, annars får mod flytta den till rätt del.

Natten till idag lanade jag och ett par polare.
Vid tvåtiden reste jag mig från datorn för att gå upp och kolla på film, jag hann komma en meter för att sedan sätta mig ner på stolen bredvid mig. Jag blev illamående och helt plötsligt vaknar jag upp på golvet av att mina polare försöker prata med mig och frågar hur jag mår.
De berättar att jag föll av stolen och låg på golvet och skakade i ca 15 sekunder.
De första sekunderna efter jag vaknat hade jag ingen aning om var jag var eller vad som hänt. Jag var tvungen att sitta på golvet i ca 1 minut innan jag kunde resa mig och gå till soffan.
Jag hade börjat svettats rejält mycket och var fruktansvärt varm, men det gick över inom 10minuter.

Jag har svimmat en gång tidigare men då var det inte alls så här.

Kan det vara lågt/högt blodtryck? Jag är inte särskilt insatt i det här så svar skulle uppskattas!
Tack på förhand.

MVH
Citera
2011-03-06, 17:19
Medlem
bluedreams avatar
Jag har ingen aning, men vill bara påpeka att man inte kan svimma av högt blodtryck.
Citera
2011-03-06, 17:31
Medlem
slowmedowns avatar
Ätit dåligt?
Citera
2011-03-06, 17:31
Medlem
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Svimning/

läs och begrunda själv, du har inte skrivit något om vätskeintag eller om du haft problem med lågt blodtryck. Om du inte får ett vettigt svar, gå till VC, bra att iaf veta orsaken så att du kan undvika det i fortsättningen.
Citera
2011-03-06, 17:42
Medlem
Lågt blocktryck / Lågt blodsocker så du ställde dig upp för snabbt gissar jag på.
Citera
2011-03-06, 17:49
Medlem
HaxarnHiaHias avatar
Är det vanligt att man skakar när man är avsvimmad?

Normalt vätskeintag under dagen.
Citera
2011-03-06, 17:51
Medlem
Moff .. es avatar
Låter som om du haft ett EP anfall.
Citera
2011-03-06, 18:09
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxarnHiaHia
Är det vanligt att man skakar när man är avsvimmad?

Normalt vätskeintag under dagen.

Vanligt och vanligt... Det är inte Ovanligt ialla fall. Jag skulle tippa på lågt blodtryck/blodtrycksfall med tanke på att du reste dig upp och sen hände det. Ep tror jag knappast.
Säkert inget farligt om det kommer igen kan det dock vara dags att gå till farbror doktorn.
Citera
2011-03-06, 18:18
Medlem
Superfluous.s avatar
Eftersom du låg och skakade låter det nästan som om det var ett epilepsianfall du fick. Vid tex ett blodtrycksfall som resulterar i svimning brukar man vakna direkt och vara helt återställd då kroppen kompenserar upp snabbt.
Citera
2011-03-06, 18:22
Medlem
Kan vara blodtrycksfall.

Hände mig förra året i april. Jag mådde illa på kvällen och gick och la mig tidigt. Vaknade runt 12slaget av att jag mådde illa och trodde jag hade blivit magsjuk. Skulle gå på toaletten för att spy men vaknade upp 2 min senare av att min syster försökte väcka mig och allting snurrade.
Då hade jag både pissat och skitit ner mig och krampat.

Visade sig var dålig blandning av mediciner.

Receptfria allergitabletter + omeprazol tror jag det var som gav mig ett krampanfall...

Men innan dess trodde dom det var ett blodtrycksfall.. Så det kan ju vara det. Helt ofarligt.
Citera
2011-03-06, 18:23
Medlem
Jag kan säga utan att överdriva att jag har svimmat över 10 gånger (vid syn av blod + lågt blodtryck) och det fall låter som att du har suttit still för länge, i kombination med dåligt mat/vätske intag (som inte är allt för ovanligt vid lan?) vid ett blodtrycksfall och tuppade av, särskilt eftersom du var illamående. Men eftersom att du enligt dina vänners beskrivning skakade i 15 sekunder kan det inte vara det. Man rycker alltid till precis innan man "vaknar", men detta är i max 2-4 sekunder varpå man börjar svamla eller bli lite panikartad.

Som någon skrev tidigare så låter det mer som ett anfall, kan det vara så att du är diabetiker?

Jag skulle höra av mig till sjukvårdsupplysningen, som förmodligen kommer att skicka dig till akuten. Annars bör du helt klart uppsöka husläkare nu på måndag.
Citera
2011-03-06, 18:26
Medlem
Dalailamas avatar
Låter som sagt som EP-anfall, Grand Mal. Jag har epilepsi och får precis sådana anfall som du fick.

Det är relativt vanligt att få något EP-anfall i sitt liv och detta innebär inte per automatik att du har epilepsi.

Dock så bör detta följas upp ordentligt. EEG samt datortomografi bör göras samt neurolog bör konsulteras.

Besök din husläkare så remitterar denne dig vidare.

EDIT: Ring även sjukvårdsupplysningen omedelbart för att höra efter huruvida de anser att du av någon anledning bör åka in akut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in