2011-03-06, 13:52
Medlem
Ville kolla här med er lite. Kvalificerar mig för bostadsbidrag. Är mellan 18-29, ensamstående student med en studentlägenhet. Har sökt bostadsbidrag och kommer få ett beslut hemskickat på måndag. När jag går in på försäkringskassan står det inget under utbetalningar. Har jag blivit nekad bostadsbidrag då eller trots att jag kvalificerar mig för det!?!? Orkar inte vänta tills imorgon, ville se om någon visste redan nu.
Citera
2011-03-06, 14:49
Medlem
Om du inte har skrivit mer än csnbidraget som inkomst och hyra inte är under ~1800 så japp, bostadsbidrag till dig!
Citera
2011-03-06, 14:54
Medlem
har bara csn bidraget + hyra på 3300. vet du varför det inte står något under utbetalningar? det kanske registreras senare?
Citera
2011-03-06, 15:30
Bannlyst
Jag var nästan i precis samma situation förra året, och jag fick mitt bidrag.

Oroa dig inte, du kommer att få. Vänta bara på posten, kanske kommer på tisdag istället?
Citera
2011-03-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apjordan
Ville kolla här med er lite. Kvalificerar mig för bostadsbidrag. Är mellan 18-29, ensamstående student med en studentlägenhet. Har sökt bostadsbidrag och kommer få ett beslut hemskickat på måndag. När jag går in på försäkringskassan står det inget under utbetalningar. Har jag blivit nekad bostadsbidrag då eller trots att jag kvalificerar mig för det!?!? Orkar inte vänta tills imorgon, ville se om någon visste redan nu.

Utbetalningarna kan komma några dar efter beslutet så det är inte så konstigt om det inte syndes, vid det här laget är det säkert löst i alla fall..
har för mig det står nånstans på fk.se från och med vilken dagi månaden man kan se kommande utbetalningar...
Citera
2011-07-12, 19:13
Medlem
UnderwearMans avatar
Lånar tråden lite, det står att man måste vara folkbokförd på lägenheten man söker för. Räcker det att man gjort en flyttanmälan för att söka? eller måste man vänta tills datumet för flyttanmälan har passerat och man officiellt blir skriven där? Hade ju vart skönt att ha det avklarat innan.
Citera
2011-07-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
Lånar tråden lite, det står att man måste vara folkbokförd på lägenheten man söker för. Räcker det att man gjort en flyttanmälan för att söka? eller måste man vänta tills datumet för flyttanmälan har passerat och man officiellt blir skriven där? Hade ju vart skönt att ha det avklarat innan.

Du kan söka innan, du måste dock bifoga hyresavtal och avier och allt annat dom vill ha... fk kan dock inte bevilja det innan du faktiskt blivit folkbokförd där.. men skicka in papper i förväg får man
Citera
2011-07-12, 19:27
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moggward
Du kan söka innan, du måste dock bifoga hyresavtal och avier och allt annat dom vill ha... fk kan dock inte bevilja det innan du faktiskt blivit folkbokförd där.. men skicka in papper i förväg får man

Okej toppen! Tack så mycket
Citera
2011-08-01, 20:19
Medlem
Hej!

Jag undrar hur jag räknar ut bostadsbirdag om man bor i kollektiv?

Hur mkt jag kan få om ja bor i en 3a på 63 kvadrat o hyra på 6200.

vi bor 2 pers i lägenheten ?

eller snarare har planer på det...
Citera
2011-08-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiren
Hej!

Jag undrar hur jag räknar ut bostadsbirdag om man bor i kollektiv?

Hur mkt jag kan få om ja bor i en 3a på 63 kvadrat o hyra på 6200.

vi bor 2 pers i lägenheten ?

eller snarare har planer på det...

Tror det beror lite på om du kommer stå som inneboende eller om ni har kontraktet gensamt.. vid det senare så måste ni om jag inte förstått det fel söka bostadsbidraget genemsamt (och blir även solidariskt återbetalningsansvariga om det blir galet) och för att ni ska få något då så måste ni ha en löjligt låg inkomst, sidan ville inte funka nu, men jag har i bakhuvudet att det är under 100000 gemesamt, före skatt i alla fall.. tjänar ni mer än så, så blire inget bostadsbidrag alls.
Citera
2011-08-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moggward
Tror det beror lite på om du kommer stå som inneboende eller om ni har kontraktet gensamt.. vid det senare så måste ni om jag inte förstått det fel söka bostadsbidraget genemsamt (och blir även solidariskt återbetalningsansvariga om det blir galet) och för att ni ska få något då så måste ni ha en löjligt låg inkomst, sidan ville inte funka nu, men jag har i bakhuvudet att det är under 100000 gemesamt, före skatt i alla fall.. tjänar ni mer än så, så blire inget bostadsbidrag alls.

Jag tog för övrigt förgivet att när ni pratar om att bo kollektivt, så har ingen av er barn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in