2011-03-06, 03:55
Medlem
banankakans avatar
Genom mitt jobb har jag märkt att många invandrare får för mycket i Socialbidrag!

Många är tex inte medvetna om att det är bidrag dom får och försöker på så sätt köpa varor mot avbetalning!

När avbetalning nekas (Avslag från Banken) blir många sura och undrar varför?
Dom hävdar bestämt att dom KAN visst betala månadsbeloppet utan problem. Att dom har höga inkomster samt att dom inte har betalningsanmärkningar.

Vid närmare check, så kommer vi fram till att det är socialbidrag och inte "lön från kommunen"

Då väljer dom helt enkelt att betala kontant.

I 98 fall av 100 blir utgången kontant betalning.

Det är fan sjukt och ett hån mot bl.a. mig (det skämms dom aldrig för)

Dom som väljer att bitcha med mig om det kontrar jag alltid med:

- du får bidrag, inte lön. Jag betalar skatt och den skatten går till dig och din familj för att ni ska klara vardagen. Uppenbarligen får ni för mycket!

Många inser oftast att dom borde skämmas och gör det därefter, försöker skoja till den allvarliga, pinsamma situationen med ett skämta om rabatt eftersom de betalar kontant.

Vissa blir skitarga, kallar mig rasist och vill tala med min chef.

Helt i onödan då jag själv är andra generationens invandrare.

Hur kommer det sig att vissa kan ha så mycket pengar fast dom går på soc.

Bör socialen införa speciella bidrag för invandrare?

Är inte presentkort en bra lösning?
Presentkort hade simulerat handeln på ett bättre sätt.
Ali babas livsmedelsaffär tar ej presentkort och betalar ej skatt.

Något måste göras. Socialen pumpar ut alldeles för mycket.

Jag ser detta som ett stort problem och vad kan man göra?
Citera
2011-03-06, 04:17
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankakan
försöker skoja till den allvarliga, pinsamma situationen med ett skämta om rabatt eftersom de betalar kontant.
Tror inte att de skojar. Antar att du jobbar i detaljhandeln? har en polare i samma bransch. Av alla som försöker pruta så är ungefär... alla... araber eller negrer.

Citat:

Det gör dig inte immun mot rasiststämpeln. Dock så fattar jag inte varför folk på FB är så snabba med att ursäkta sig att de "minsann inte är rasister". Vad är det som är så hemskt om du nu vore det?

Citat:
Svartjobb vid sidan av?

Citat:
Nej, men de borde införa betydligt hårdare krav på de som vill ha bidrag över huvud taget. Att döma från skräckhistorier från socialen så är rasist det värsta man kan bli kallad, så klart som faan de öser på för att slippa stämpeln.

Citat:
Minska invandringen är en bra början. Men ajfaan, då är man tydligen *kuslig musik* rasiiiist.
Citera
2011-03-06, 06:08
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Du är för vit för att kunna säga till bruna änglar helt enkelt!

Citat:
Skicka ut genetiskt degenererat skräpfolk, klart.

Vad är det för arbete du utför?
Citera
2011-03-06, 06:42
Bannlyst
Citat:
Genom mitt jobb har jag märkt att många invandrare får för mycket i Socialbidrag!

Många är tex inte medvetna om att det är bidrag dom får och försöker på så sätt köpa varor mot avbetalning!

Dom hävdar bestämt att dom KAN visst betala månadsbeloppet utan problem. Att dom har höga inkomster samt att dom inte har betalningsanmärkningar.

Vid närmare check, så kommer vi fram till att det är socialbidrag och inte "lön från kommunen"

Då väljer dom helt enkelt att betala kontant.

I 98 fall av 100 blir utgången kontant betalning.

Det är fan sjukt och ett hån mot bl.a. mig (det skämms dom aldrig för)

Dom som väljer att bitcha med mig om det kontrar jag alltid med:

- du får bidrag, inte lön. Jag betalar skatt och den skatten går till dig och din familj för att ni ska klara vardagen. Uppenbarligen får ni för mycket!

Många inser oftast att dom borde skämmas och gör det därefter, försöker skoja till den allvarliga, pinsamma situationen med ett skämta om rabatt eftersom de betalar kontant.

Är inte presentkort en bra lösning?
Presentkort hade simulerat handeln på ett bättre sätt.
Ali babas livsmedelsaffär tar ej presentkort och betalar ej skatt.

Något måste göras. Socialen pumpar ut alldeles för mycket.

du kan inte vara rasist för att du själv är andra generationens invandrare?
nej det du säger har inget med rasism att göra, men du har en riktigt dålig attityd mot kunderna om du säger som du beskriver till dem. Det är heller inte banken som nekar avbetalning utan UC
Citera
2011-03-06, 09:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Den där "närmare" checken, hur går den till? Är det en kreditprövning där ni får upp tidigare årsinkomst på skärmen samt betalningsanmärkningar eller får ni bara ett "ja" eller "nej" till kredit? Om tidigare årsinkomst står, hur vet ni att den som står framför er inte har fått ett jobb och nu har en årsinkomst? Det har i och för sig inget med själva beviljandet av krediten att göra, men jag är lite nyfiken bara. Vidare kan folk jobba svart, helt eller delvis (tyvärr är det vad som ofta erbjuds invandrare) och tycka sig ha en bra årsinkomst, men på papperet visas bara vita inkomster.

Vad säljer du för något förresten? Hemelektronik?

Vad gäller att pruta så är det vanligt i andra delar av världen. Man förväntas pruta och priset är satt därefter. Den traditionen har vi inte i Sverige. Själv är jag urdålig på att pruta, men min brorsa, som också är helsvensk är bra på det, i alla fall om det är varor som kostar från några tusenlappar och uppåt
Citera
2011-03-06, 09:57
Medlem
seccs avatar
Största fördelen med att ha ett separat bidrag för invandrare är att det vore enormt mycket lättare att få fram siffror på vad karusellen kostar. Som det är nu är det tio olika bidragsmaskiner som dras nytta och det är omöjligt att säga hur mycket pengar som egentligen går åt.
Citera
2011-03-06, 17:58
Medlem
banankakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
du kan inte vara rasist för att du själv är andra generationens invandrare?
nej det du säger har inget med rasism att göra, men du har en riktigt dålig attityd mot kunderna om du säger som du beskriver till dem. Det är heller inte banken som nekar avbetalning utan UC

Banken nekar och har UC som referens. Det är väl samma skit i detta sammanhanget.

Jag är inte rasist, men jag anklagas av att vara det. (Mitt påpekande samt svar till arga araber som inte får kredit, fastän dom har höga "inkomster" och inga betalningsanmärkningar.

Varför har jag dålig attityd? För att jag vågar säga sanningen?

Jag talar om för dom hur det ligger till?! Jag besparar framtida pinsamheter till dessa.
Hur i hela fridens namn kan man tro att man får lön utbetalt av kommunen, När det är bidrag???

Chefen är medveten om vilken attityd jag har och den är befogad. Jag talar bara om hur det ligger till för dom! Det är inte jag som avgör om dom får kredit eller inte, vilket många av dom tror.
Senast redigerad av banankakan 2011-03-06 kl. 18:08.
Citera
2011-03-06, 18:03
Medlem
banankakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Den där "närmare" checken, hur går den till? Är det en kreditprövning där ni får upp tidigare årsinkomst på skärmen samt betalningsanmärkningar eller får ni bara ett "ja" eller "nej" till kredit? Om tidigare årsinkomst står, hur vet ni att den som står framför er inte har fått ett jobb och nu har en årsinkomst? Det har i och för sig inget med själva beviljandet av krediten att göra, men jag är lite nyfiken bara. Vidare kan folk jobba svart, helt eller delvis (tyvärr är det vad som ofta erbjuds invandrare) och tycka sig ha en bra årsinkomst, men på papperet visas bara vita inkomster.

Vad säljer du för något förresten? Hemelektronik?

Vad gäller att pruta så är det vanligt i andra delar av världen. Man förväntas pruta och priset är satt därefter. Den traditionen har vi inte i Sverige. Själv är jag urdålig på att pruta, men min brorsa, som också är helsvensk är bra på det, i alla fall om det är varor som kostar från några tusenlappar och uppåt

Det är när kunden oftast protesterar över att han inte fick en kredit.
Checken utförs när jag ringer till Banken och kollar upp varför krediten avslogs.
Dom har då en mer utförlig "blick" och säger oftast, kund går på soc...

Hemelektronik.

Att folk prutar har jag ingenting emot! Många prutar, Svenskar också även om dom flesta är dåliga på det

En kreditprövning (beroende på vilken bank man använder)

Man skriver årsinkomst.

Sen får man svar på några sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in