2011-03-05, 22:27
Bannlyst
Det är så att i staden där jag bor så har jag hittills besökt 3 kyrkor. 2 av dem lyckades jag få tillstånd genom att fråga vaktmästarna om att få besöka tornen. Det var en speciell upplevelse!

I äldre stenkyrkor blir man förvånad hur pass mycket trä de innehåller.

Jag har alltid varit smått facinerad av kyrkor, dess arkitektur mm. De är ståtliga byggnader. Jag är inte religiös på nåt sätt.

Iallafall, de flesta kyrkor brukar ju vara öppna för allmänheten, men dock inte tornen. Så jag hade nog tur de två gånger jag frågade och de svarade ja. Ena vaktmästarn tveka lite först men till slut sa han att om jag höll mig till tornet och inte gick in i några andra dörrar eller vinden så skulle jag få gå upp.
I den andra kyrkan sa han att jag kunde komma tillbaka nästa dag, då han hade mer tid. Och det gjorde jag

Det jag undrar nu är, hur stor sannolikhet är det att jag kan få tillstånd att gå upp i dessa kyrkor?:

Uppsala Domkyrka
Riddarholmskyrkan (Sthlm)
Storkyrkan (Sthlm)
Tyska Kyrkan (Sthlm)
Senast redigerad av ABESEDE 2011-03-05 kl. 22:30.
Citera
2011-03-05, 22:32
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
I ett av tornen i Uppsala Domkyrka så ligger ett museum..så dit får man ju gå upp.
Eller fick i varje fall, de renoverar kyrkan för stunden, så det kanske ändrats.
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=715862
Citera
2011-03-05, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
I ett av tornen i Uppsala Domkyrka så ligger ett museum..så dit får man ju gå upp.
Eller fick i varje fall, de renoverar kyrkan för stunden, så det kanske ändrats.
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=715862

Ett museum i tornet? har du varit där? isåfall, när?
Citera
2011-03-06, 11:49
Medlem
Bultmans avatar
Bjälbo kyrkas torn är öppet för allmänheten och värt ett besök. Det byggdes på 1200-talet och är inte bara kyrktorn utan även försvarstorn på Bjälboättens stamgods. Birger Jarls mamma bodde troligtvis till och med i tornet.
Citera
2011-03-10, 01:34
Bannlyst
Låter intressant!

Ingen som vet nåt om kyrkorna i gamla stan(Stockholm) ?
Citera
2011-03-10, 22:09
Bannlyst
Haaaaaaaaaaaaaallåååå
Citera
2011-03-10, 22:35
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Låter intressant!

Ingen som vet nåt om kyrkorna i gamla stan(Stockholm) ?

Kolla om de har hemsidor?
Är ju inte osannolikt att det finns ngn info där om det är större mer välkända kyrkor.
Citera
2011-03-11, 14:14
Medlem
Joe Cools avatar
Det är väl bara att gå dit och fråga, det har ju gått bra för dig hittils.

Kan även rekommendera ett besök i något av Högalidskyrkans torn, mycket fin utsikt över Stockholm.
Citera
2011-03-11, 14:42
Medlem
Citat:
Tar mig friheten att svara på frågan
Jag var där förra sommaren (eller kan det varit förr-förra? :S). En massa gamla prylar, kläder och prydnadsföremål. Klart intressant, men som "torn-upplevelse" var det inge vidare, kan inte minnas ett enda fönster Dessutom var det inrett som vanliga rum, inte den känslan som du skrev om i trådstarten.
Citera
2011-03-11, 14:46
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:

En guide tar med folk upp i tornet på Uppsala domkyrka ungefär varje timme. Man åker hiss upp och sedan förevisas både liturgiska föremål, brudkronor och andra saker från olika tidsepoker i domkyrkans historia. Jag var där i somras och det var jättespännande att höra om föremålen osv

Sedan vad gäller generellt för att besöka kyrktorn så måste vaktmästaren eller någon annan anställd vara med eftersom det kan hända olyckor och sånt om man har otur.
Åtminstone är det den instruktionen jag har fått de gånger jag som kyrkvaktmästare tagit med någon upp i kyrktornet här men jag tror att det gäller i hela landet.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2011-03-11 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in