Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Som topic lyder undrar jag hur man dekonvertera en muslim. När man i all frid tittar runt i youtube, så händer det då och då att man stöter på en svensk muslim; vilken trevlig mångkulturell upplevelse kanske ni säger, fast det dröjer inte länge förrän han börja predika vår dödsdom. Svenskarna skall dö för att vi är i Afghanistan, länge leve självmordsbombaren i Stockholm. död åt judarna med mera.
Jag har funderat på om det finns något sätt i kommentatorsfältet att urholka dessa onda människors tro?
Det känns som att du kanske råkat ut för troll.
Orsaken till att jag tror det är att jag känner och har en mängd muslimer i min omgivning och detta är inte en inställning jag stött på i verkligheten.
Rent generellt är det (också av egen och delad erfarenhet) väldigt svårt att aktivt dekonvertera någon, speciellt denna typ av tokiga troende du talar om.
När religionen går ihop med irrationell hatisk politisk ideologi (se sekter, amerikansk kristen höger, osv).
De är inne i en inställning där du inte kommer åt den rationella personen.
Därför är det heller ingen idé att diskutera rationellt eller logiskt med personen då det du skriver ändå inte går fram.
Du kan naturligtvis försöka att mata på med logiska motargument och hoppas att det påverkar någon. Men det är ganska snabbt tidsödande.
Det enda vi egentligen kan göra för att motverka denna typ av människor är att slå undan de faktiska verkliga grunderna denna typ av människor och grupper rekryterar på.
Det kan verka mot instinktivt konstigt men lyssna helt enkelt på vad dom säger.
Orsaken till att hatet finns är inte att vi är svenskar. Utan att vi är i afganistan. Vilket är en del av det bredare amerikanska angreppet mot mellanöstern och andra delar av världen i decennier.
Slutsatsen att man därför ska bomba svenskar är naturligtvis helt tokig enligt en majoritet av oss. Och viktigt att påpeka en absolut majoritet av alla muslimer också.
Men när vi objektivt sett är en del av de övergrepp som begås mot den muslimska världen kommer det också att leda till att tokstollar som är muslimer kommer att använda detta för att sprida sig.
Det enda vi då kan göra att att sluta begå våra brott.
Det är svårt att kräva att de ska sluta begå sina brott när vi inte slutar begå våra.
(Jag vet inte vad man ska kalla detta sätt att se på saken men det handlar om att försöka ha objektiva moraliska regler vi applicerar på båda sidor.
Det är först när vi applicerar principerna på alla sidor som vi kan föra en seriös diskussion.)
Det är förresten ett intressant ämne i sig. Hur man dekonverterar muslimer. Kanske värdigt en egen tråd?
En del intressanta länkar på ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=6rygOXkpbC8&feature=related
http://friendlyatheist.com/2009/12/26/muslim-turned-atheist-explains-the-deconversion-on-youtube/
http://www.youtube.com/watch?v=T7oos3oIuN4
Bara en början.
Men ska man förstå sig på hur man dekonverterar måste man förstå sig på hur de man försöker dekonvertera tänker