2011-03-05, 22:25
Medlem
Som topic lyder undrar jag hur man dekonvertera en muslim. När man i all frid tittar runt i youtube, så händer det då och då att man stöter på en svensk muslim; vilken trevlig mångkulturell upplevelse kanske ni säger, fast det dröjer inte länge förrän han börja predika vår dödsdom. Svenskarna skall dö för att vi är i Afghanistan, länge leve självmordsbombaren i Stockholm. död åt judarna med mera.

Jag har funderat på om det finns något sätt i kommentatorsfältet att urholka dessa onda människors tro?
Citera
2011-03-05, 23:05
Medlem
Låter som ditt problem egentligen handlar om hur man blir fördomsfri
Citera
2011-03-06, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Som topic lyder undrar jag hur man dekonvertera en muslim. När man i all frid tittar runt i youtube, så händer det då och då att man stöter på en svensk muslim; vilken trevlig mångkulturell upplevelse kanske ni säger, fast det dröjer inte länge förrän han börja predika vår dödsdom. Svenskarna skall dö för att vi är i Afghanistan, länge leve självmordsbombaren i Stockholm. död åt judarna med mera.

Jag har funderat på om det finns något sätt i kommentatorsfältet att urholka dessa onda människors tro?

Det känns som att du kanske råkat ut för troll.

Orsaken till att jag tror det är att jag känner och har en mängd muslimer i min omgivning och detta är inte en inställning jag stött på i verkligheten.

Rent generellt är det (också av egen och delad erfarenhet) väldigt svårt att aktivt dekonvertera någon, speciellt denna typ av tokiga troende du talar om.
När religionen går ihop med irrationell hatisk politisk ideologi (se sekter, amerikansk kristen höger, osv).
De är inne i en inställning där du inte kommer åt den rationella personen.
Därför är det heller ingen idé att diskutera rationellt eller logiskt med personen då det du skriver ändå inte går fram.

Du kan naturligtvis försöka att mata på med logiska motargument och hoppas att det påverkar någon. Men det är ganska snabbt tidsödande.

Det enda vi egentligen kan göra för att motverka denna typ av människor är att slå undan de faktiska verkliga grunderna denna typ av människor och grupper rekryterar på.

Det kan verka mot instinktivt konstigt men lyssna helt enkelt på vad dom säger.

Orsaken till att hatet finns är inte att vi är svenskar. Utan att vi är i afganistan. Vilket är en del av det bredare amerikanska angreppet mot mellanöstern och andra delar av världen i decennier.

Slutsatsen att man därför ska bomba svenskar är naturligtvis helt tokig enligt en majoritet av oss. Och viktigt att påpeka en absolut majoritet av alla muslimer också.

Men när vi objektivt sett är en del av de övergrepp som begås mot den muslimska världen kommer det också att leda till att tokstollar som är muslimer kommer att använda detta för att sprida sig.

Det enda vi då kan göra att att sluta begå våra brott.

Det är svårt att kräva att de ska sluta begå sina brott när vi inte slutar begå våra.

(Jag vet inte vad man ska kalla detta sätt att se på saken men det handlar om att försöka ha objektiva moraliska regler vi applicerar på båda sidor.

Det är först när vi applicerar principerna på alla sidor som vi kan föra en seriös diskussion.)

Det är förresten ett intressant ämne i sig. Hur man dekonverterar muslimer. Kanske värdigt en egen tråd?

En del intressanta länkar på ämnet:

http://www.youtube.com/watch?v=6rygOXkpbC8&feature=related

http://friendlyatheist.com/2009/12/26/muslim-turned-atheist-explains-the-deconversion-on-youtube/

http://www.youtube.com/watch?v=T7oos3oIuN4

Bara en början.

Men ska man förstå sig på hur man dekonverterar måste man förstå sig på hur de man försöker dekonvertera tänker
Citera
2011-03-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jizzi
Låter som ditt problem egentligen handlar om hur man blir fördomsfri

Förklara vad du menar, och ange din religiösa eller politiska tillhörighet.

/Tack

Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Det känns som att du kanske råkat ut för troll.

Orsaken till att jag tror det är att jag känner och har en mängd muslimer i min omgivning och detta är inte en inställning jag stött på i verkligheten.

Jo men samtidigt stöter du på massa nazister här i FB och det gör du inte heller i verkligheten betyder de att alla FBs nazister är troll. Dessutom framstår väl alla på ett bra sätt om de blir jämförda, med dylika extremister

Citat:
Rent generellt är det (också av egen och delad erfarenhet) väldigt svårt att aktivt dekonvertera någon, speciellt denna typ av tokiga troende du talar om.
När religionen går ihop med irrationell hatisk politisk ideologi (se sekter, amerikansk kristen höger, osv).
De är inne i en inställning där du inte kommer åt den rationella personen.
Därför är det heller ingen idé att diskutera rationellt eller logiskt med personen då det du skriver ändå inte går fram.

Det är något jag har tänkt på, den idé jag har är att först göra dem mottagliga för att bedöma om deras tro är sann eller inte. Sättet jag tror man kan göra det på är att fråga personen om de skulle vilja veta om deras tro är falsk. Jag tror många religiösa vägra att ens tänka den tanken; men om man forcerar länge nog så kanske de kan acceptera ett ifrågasättande. Därefter kommer nästa steg, vilket är svaret på citatet nedan:

Citat:
Du kan naturligtvis försöka att mata på med logiska motargument och hoppas att det påverkar någon. Men det är ganska snabbt tidsödande.

De logiska motargumenten, jag skulle vara tacksamma om jag kunde få några sådana förslag här. Jag vill inte ha för mycket text utan det skall vara kort och slagkraftigt som t.ex. att Koranen är full av stavfel

Citat:
Det enda vi egentligen kan göra för att motverka denna typ av människor är att slå undan de faktiska verkliga grunderna denna typ av människor och grupper rekryterar på.

Det kan verka mot instinktivt konstigt men lyssna helt enkelt på vad dom säger.

Man kan lyssna, men det kan vara svårt då våra åsikter troligen är diametral åtskilda, och deras åsikter bygger som oftast på toftiga konspirationsteorier om judarna.

Citat:
Orsaken till att hatet finns är inte att vi är svenskar. Utan att vi är i afganistan. Vilket är en del av det bredare amerikanska angreppet mot mellanöstern och andra delar av världen i decennier.

Slutsatsen att man därför ska bomba svenskar är naturligtvis helt tokig enligt en majoritet av oss. Och viktigt att påpeka en absolut majoritet av alla muslimer också.

Men när vi objektivt sett är en del av de övergrepp som begås mot den muslimska världen kommer det också att leda till att tokstollar som är muslimer kommer att använda detta för att sprida sig.

Det enda vi då kan göra att att sluta begå våra brott.

Det är svårt att kräva att de ska sluta begå sina brott när vi inte slutar begå våra.

Det är en annan debatt om vi begår brott i Afghanistan, den åsikten är marginaliserad till Ohly-vänstern. Knappast har det en tyngd för att jag skulle vilja debattera om det. Men vi är ändå åsiktsbröder, jag vill inte heller ha soldater i Afghanistan.
Citera
2011-03-06, 17:46
Medlem
Citat:
Förklara vad du menar, och ange din religiösa eller politiska tillhörighet.

/Tack

Menar att de du syftar på, bombarna, mördarna etc. behöver psykologer som kanske kan rätta till fel i huvudet på dem, inte någon som tror att mord och terror är en del av någon religion.
Senast redigerad av jizzi 2011-03-06 kl. 17:49.
Citera
2011-03-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jizzi
Menar att de du syftar på, bombarna, mördarna etc. behöver psykologer som kanske kan rätta till fel i huvudet på dem, inte någon som tror att mord och terror är en del av någon religion.

Det är sant, men psykologen finns ju inte där, och ingen kommer tvinga dem att gå till en psykolog, det är frivilligt; tills dess att de konkretisera sina böjelser så klart. Mord och terror är en del av vissa religioner, ja! ett exempel är Al Qaeda; varför förnekar du det när du säger:

"inte någon som tror att mord och terror är en del av någon religion."
Citera
2011-03-06, 22:29
Medlem
Citat:
Det är sant, men psykologen finns ju inte där, och ingen kommer tvinga dem att gå till en psykolog, det är frivilligt; tills dess att de konkretisera sina böjelser så klart. Mord och terror är en del av vissa religioner, ja! ett exempel är Al Qaeda; varför förnekar du det när du säger:

"inte någon som tror att mord och terror är en del av någon religion."

Den religion kanske jag skulle ha sagt, menade förstås Islam. Att Al Qaeda har skapat sin uppfattning och extremism är inte många för, förutom dem själva. Om inte psykologen kommer finnas där, hur skulle då du kunna finnas där för dessa enstaka stackare för att dekonvertera dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in