2011-03-05, 19:41
Medlem
Såhär är det, inatt ska jag ut och testa mitt teleskop som jag har byggt själv.. det förstorar ungefär 10ggr. Jag tänkte i huvudsak kolla på månen, men finns det något annat "coolt" att se?

Jag tar gärna emot tips och ideér!

EDIT: Bor i Östergötland.
Senast redigerad av tjenabrudar 2011-03-05 kl. 19:55.
Citera
2011-03-05, 20:04
Medlem
Ondves avatar
Tanka ner Stellarium. Det är gratis. Perfekt för att se var planeter osv kommer befinna sig.

Du bör för övrigt kunna se saturnus i natt om det är klart. Den kommer befinna sig ganska lågt på horisonten vid sydsydost efter 00:00 och rakt söderut lite högre vid 02:00.
Citera
2011-03-05, 20:04
Medlem
wzbzs avatar
Jag är tveksam till att 10x räcker, men prova att titta på Jupiter och Saturnus. Man kan med relativt liten förstoring (+20x) se dessa planeters karakteristiska drag, såsom de olika "lagrerna" på Jupiter och Saturnus ringar. Det är ganska coolt att se dessa planeter "på riktigt" och få perspektiv istället för att bara se alla planeter som små stjärnliknande ljusprickar.
Senast redigerad av wzbz 2011-03-05 kl. 20:07.
Citera
2011-03-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Tanka ner Stellarium. Det är gratis. Perfekt för att se var planeter osv kommer befinna sig.

Du bör för övrigt kunna se saturnus i natt om det är klart. Den kommer befinna sig ganska lågt på horisonten vid sydsydost efter 00:00 och rakt söderut lite högre vid 02:00.

Jo, jag hitta faktiskt det programmet. Men vart står jag när jag kollar?
Jag hittade att ställa klockan och datum o så.
Citera
2011-03-05, 20:10
Medlem
wzbzs avatar
Äh, kolla bara om du hittar några stjärnor som inte tindrar. Då är det en planet!
Citera
2011-03-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Jag är tveksam till att 10x räcker, men prova att titta på Jupiter och Saturnus. Man kan med relativt liten förstoring (+20x) se dessa planeters karakteristiska drag, såsom de olika "lagrerna" på Jupiter och Saturnus ringar. Det är ganska coolt att se dessa planeter "på riktigt" och få perspektiv istället för att bara se alla planeter som små stjärnliknande ljusprickar.

10 ggr förstoring låter inte mycket. Det jag har hemma är nog 50ggr och ändå är det dåligt med detaljer.
Citera
2011-03-05, 20:32
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenabrudar
Såhär är det, inatt ska jag ut och testa mitt teleskop som jag har byggt själv.. det förstorar ungefär 10ggr. Jag tänkte i huvudsak kolla på månen, men finns det något annat "coolt" att se?

Jag tar gärna emot tips och ideér!

EDIT: Bor i Östergötland.

Månen blir det väldigt svårt att se idag!

Dessutom står planeterna för närvarande mer eller mindre på solsidan om jorden, vilket gör att du inte kan se särskilt många planeter. Du har valt fel tidpunkt!

Edit: Saturnus står dock rätt. Jupiter, Neptunus och Uranus står fel.
Senast redigerad av Bush, George W 2011-03-05 kl. 20:37.
Citera
2011-03-05, 20:36
Medlem
Bush, George Ws avatar
Dubbelpost.
Citera
2011-03-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
Månen blir det väldigt svårt att se idag!

Dessutom står planeterna för närvarande mer eller mindre på solsidan om jorden, vilket gör att du inte kan se särskilt många planeter. Du har valt fel tidpunkt!

Edit: Saturnus står dock rätt. Jupiter, Neptunus och Uranus står fel.

Jo.. jag har märkt det nu
Blir nog kanske inget
Citera
2011-03-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serious-chap
10 ggr förstoring låter inte mycket. Det jag har hemma är nog 50ggr och ändå är det dåligt med detaljer.

Min filmkamera har 70ggr förstoring, och den ser man rätt okej med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in