Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-06, 11:07
Medlem
Blixtstorms avatar
Hmm, kan det ha med själva testerna att göra?

Läste en undersökning för några år sedan som hävdade att kvinnor har problem med geometri.. Och vad jag vet har de felsta IQ testerna något med geometri att göra... Tänkte bara att det kan vara en faktor i det?
Citera
2011-03-06, 11:10
Medlem
Eskiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Vadå intelligens? Det är mycket svårdefinierat!

Är jag intelligentare än du för att jag har en PHD i Mattematik? Eller för att du är snabbare än jag på att huvudräkna?

Dessutom är det omöjligt att mäta intelligens på ett bra sätt.

Det jag också skulle vilja veta av dig, är vad det innebär att ta en Ph.D [Som det faktiskt heter, inte PHD] i USA, och vad det går att jämföra med här i Sverige, och vad det betyder.
Skulle vara jävligt roligt om du själv också visste vad du sitter och ljuger ihop på ett forum.

Det finns dessutom idag ett flertal godtagbara och vetenskapliga sätt att mäta intelligens på, så det köper jag inte heller för fem öre.

Snälla gör lite research nästa gång innan du postar ett så fånigt inlägg som du gjort.

/ Eskiel
Citera
2011-03-06, 11:12
Medlem
Cxccxcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Du fattar inte heller? Min kompis pluggar just nu till socionom och det är en riktigt krävande utbildning ser jag. Det är så många kunskapsfält som ska täckas in, från juridik till ekonomi till psykologi. Jag är full av beundran!

Vad sags som att talar om for oss vad ordet 'kravande' har med 'intellekt' att gora, din patetiska skojare?

Citera
2011-03-06, 11:17
Medlem
Cxccxcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coogo
[b]Jag hoppas i alla fall att du inte tappar hoppet om kvinnosläktet och att du får träffa lite fler intressanta kvinnor. Finns fullt av dem därute.

Nej,

Det ar namligen just detta TS ville komma fram till.
Citera
2011-03-06, 11:28
Medlem
Sist jag läste nåt om olikheter mellan män och kvinnor så är det bevisat att det finns det skillnader på gruppnivå inom vissa domäner, men det säger inte något om övergripande intellektuell nivå eller om den enskilda individens förmåga.

Män presterar generellt bättre på förmågor som styrs av höger hjärnhalva, såsom matte och spatialt tänkande. Kvinnor är bättre på språk och har mer spridda nätverk i hjärnan, vilket betyder att kvinnans associationsförmåga är bättre, och de klarar sig bättre efter stroke.

En teori som finns är att de olika könshormonerna påverkar hur hjärnan utvecklas under fosterstadiet och så länge hjärnan utvecklas som mest efter förlossningen. Testosteron bromsar upp utvecklingen av vänster hjärnhalva, vilket leder till ökad tid för den högra hjärnhalvan att utvecklas. Kvinnor, som inte alls har samma testosteronhalt, har därmed en vänster hjärnhalva som utvecklas tidigare och blir dominant, vilket bl.a. leder till mer utvecklat språkcentra.

De allra flesta har dominanta vänstra hjärnhalvor och är högerhänta. Intelligenstester är jäkligt svåra att utforma på ett rättvist sätt. Det är stor risk för kulturella bias o.s.v. och ibland har det diskuterats huruvida förmågan man mäter har något med användbar intelligens att göra. Jag tycker begreppen flytande och kristalliserad intelligens är mycket mer intressanta att fokusera på.

Vad som är smartaste och bästa förmågorna att ha kan man diskutera till döddagar. Den som tror att man kan göra en enkel uppdelning efter kön bör nog tänka över sin egen kognitiva förmåga.
Citera
2011-03-06, 11:34
Medlem
Hur mycket jag än ogillar det TS skriver så har han fan många vettiga poänger. Skulle inte förvåna mig om hela skiten är sann. Min flickvän är dock jävligt smart... men men.
Citera
2011-03-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtstorm
Hmm, kan det ha med själva testerna att göra?

Läste en undersökning för några år sedan som hävdade att kvinnor har problem med geometri.. Och vad jag vet har de felsta IQ testerna något med geometri att göra... Tänkte bara att det kan vara en faktor i det?

Och detta handlar just om abstraktionstänkande och detta måste ju definitivt ha med intelligens att göra.
Citera
2011-03-06, 11:38
Medlem
Cxccxcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vossen
Håller med TS, sluta håll på och försök få in fler kvinnor i höga positioner. Det är inget misstag att de flesta är män.

Sluta trolla, tack.

Citera
2011-03-06, 12:17
Medlem
River99s avatar
Med statistik kan man bevisa vad som helst. Det är också statistiskt vederlagt att tjejer har högre betyg än killar på gymnasiet, och färre killar (86 procent) än tjejer (91 procent) får behörighet till högskolestudier.

Traditionella IQ-test är för snäva enligt min åsikt. Skulle de inkludera andra områden som också berör intelligens, som t.ex. social intelligens och språklig begåvning skulle kanske de där fem procentens övervikt för män försvinna.
Citera
2011-03-06, 12:23
Medlem
Toddeleros avatar
Jag måste säga att jag inte tycker att kvinnor eller män är direkt mer eller mindre smarta, men det jag tycker är märkbart är ofta skillnader i sättet att se på saker.
Ofta kan jag finna genom mitt arbete att kvinnor ofta har en helt annan infallsvinkel än män, och vice versa, detta är en generalisering, men en som jag kan finna stöd för genom erfarenhet. Med detta inte menat att kvinnors idéer är sämre utan bara annorlunda och ofta väldigt bra.
Jag tror också att många (både killar och tjejer) tycker att någon annan är korkad bara för att man inte kanske tycker samma sak eller håller med varandra, ungefär som dom som tror på skapelse kontra dom som tror på evolution, det slutar ofta i pajkastning angående intelligens..
Citera
2011-03-06, 12:34
Medlem
"Third, men and women have different kinds of intelligence. Men are stronger on reasoning, mathematical and spatial abilities, while women are as strong on verbal intelligence, and stronger on foreign language ability."

De traditionella IQ-testen innehåller inte speciellt mycket saker till kvinnans fördel.

Tror inte på att intelligens går att mäta i hjärnans volym eller på ett specifikt plan. Samt varför ska topp-positioner bara tillsättas enligt intelligenskrav? Man måste ha lite social kompetens och kunna handskas med människor!

Ditt exempel med en kvinnlig läkare som inte kunde höra ett blåsljud är ju bara skrattretande. Det var väl bättre i sådana fall att be om en sekundär åsikt än att vara "cocky" och dra till med nått bara? För hon hörde ju att det var ett blåsljud, och ett blåsljud är inte bara ett blåsljud utan det finns olika typer (som du TS säkert förstår med din höga intelligens) och de klassificeras till en grad. Sådan är inte helt lätt och kräver erfarenhet. En sekundär åsikt är inte helt fel!

Om män nu är mer intelligenta, hur kommer det sig då att tjejer är majoritet på högre utbildningar som läkare/veterinär och att killar blir inkvoterade? Hur ställer du dig till sådan kvotering?

Sen är miljö också en stor del i det hela. Läste någonstans i tråden att tjejer spelar dummare än de är och det tror jag på till fullt, de ligger i mannens natur att vara beskyddaren och dras då till tjejer de måste "ta hand om", och vise versa för tjejer.

Skulle gärna höra vart du TS träffar dessa ointelligent tjejer? O vem är den enda tjej du träffat som är intelligent? (enligt dig)
Citera
2011-03-06, 12:38
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Alla som själv har en nackdel av ett intelligenstest förnekar dess giltighet och applicerbarhet på alla människor.

Dagens jävla sanning. Kan vara det bästa jag läst på ett forum någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av River99
Med statistik kan man bevisa vad som helst. Det är också statistiskt vederlagt att tjejer har högre betyg än killar på gymnasiet, och färre killar (86 procent) än tjejer (91 procent) får behörighet till högskolestudier.

Traditionella IQ-test är för snäva enligt min åsikt. Skulle de inkludera andra områden som också berör intelligens, som t.ex. social intelligens och språklig begåvning skulle kanske de där fem procentens övervikt för män försvinna.

Den statistiken grundar sig på att lärare inte belönar intelligens, kunskap och vetgirighet, utan istället belönar disciplin och duktighet. Räcker med att se på min klass i mellanstadiet tex. Gick en extremt intelligent snubbe i min klass som verkligen var kvick i huvudet och duktig på skolämnen, däremot var han väldigt rastlös, uppkäftig och bråkig. Han var inte omtyckt av lärarna utan de belönade istället de söta, menlösa, vänliga och lydiga tjejerna som aldrig sa emot utan bara följde lärarens alla regler hur idiotiska de än var.
Rastlösa killen skrev MVG på varenda prov men blev ändå utslängd från lektionerna bara för han ifrågasatte varför man inte fick ha mössa på sig i klassrummet.
Tjejerna i klassen (förutom jag, som också var hatad av läraren) skulle aldrig våga ifrågasätta något sådant. Man ska ju lyda läraren. Tjejer är så jävla dumma.

Citat:
Ursprungligen postat av bobbeh
Vad är egentligen kvinnan bättre på än männen förutom att föda barn?
Detta har jag frågat många personer många gånger men ingen har kunnat svara. För det finns inget som kvinnor är bättre på än män generellt sett.
Det är fan ren jävla fakta.

Och till TS, tack för länken. Postade den på min facebook med den stora förhoppningen att några av mina feministiska vänsterbekanta/släktingar äntligen ska vakna. Men det är nog för mycket begärt. Och ja, jag är kvinna själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in