2011-03-05, 20:49
Medlem
/bin/ladens avatar
Har vid flera tillfället valsat in med en kasse starköl.. Det beror väl på biljettnissen vad du får med dig in..
Citera
2011-03-05, 20:54
Medlem
Poke53281s avatar
Där är inte mycket man får lov til i Sverige...

Jag har bott i Danmark över 10 år, och där är det helt normalt att man dricker i Bio.

Det går bra att köpa stärköl på t.eks Köpenhavns Nordisk Film´s biografer (t.eks Imperial och Palads)
Det enda problem med det - är att man blir så hulans trött...och somnar under filmen
Citera
2011-03-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
haru dunjacka så är de perfekt. Sätt den i innerfickan i jackan. sen när de är mörkt, så klunkar du i dig
Missade du detta?
Citat:
Ursprungligen postat av iTO
Jag är en laglydig person och jag är medveten om att det går att smuggla in, det går att göra med det mesta, men fråga som kvarstår är, får man?
Citera
2011-03-05, 21:22
Medlem
Happy-consumers avatar
Tror knappast att biografer räknas som allmän plats, i såna fall borde hotell också göra det..

Citat:
Där är inte mycket man får lov til i Sverige...

Jag har bott i Danmark över 10 år, och där är det helt normalt att man dricker i Bio.
Bio i sverige kan vara riktigt torrt : /
Citera
2011-03-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Vad jag förstått är SF's biografer drogfria..

Bergakungen vip bio har väl en bar tror ja? (men denna kanske e ett undantag ) men man kanske inte få ha med sig inne i biosalongen vad vet jag de får någon annan svara på aldrig varit på vip bio.
Citera
2011-03-05, 21:28
Medlem
vet inte får prövas. återkommer med resultat
Citera
2011-03-06, 09:01
Moderator
vfs avatar
Alkohol och dryck--->Juridik/Mod
Citera
2011-03-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Tror inte det räknas som allmän plats, men är osäker på den punkten.

Även om det är lagligt har dock biografen rätt att säga åt dig att de inte tillåter det. Det är lagligt att gå på krogen utan kostym också, men vissa krogar kanske väljer att inte tillåta det.

I de lokaler som har serveringstillstånd får starköl, vin och spritdrycker inte medföras. Det är dock lagligt att föra in öl (folköl), men återigen får man vägra dig detta.

Nej, det är inte lagligt att föra in någon form av öl på en resturang med serveringstillstånd. Det är själva vitsen med serveringstillstånd, att enbart krogen/resturangen får servera någon form av alkohol.

Självfallet är biografen en allmän plats, liksom affärer, kroger osv.
Citera
2011-03-06, 11:26
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Nej, man får inte förtära alkoholhaltiga drycker på allmänna platser, vilket bion klassas som.

Dock så brukar det vara stenlugnt att klämma sig ett par bärs i bion.. har suttit och råsupit (bira & whiskey) på bio utan problem.
Jo, du får visst dricka alkohol på allmänna platser, däremot kan det bryta mot de lokala föreskrifter som kommunen sätter upp. Jag tror inte heller att biosalongen klassas som en allmän plats.

Enligt ordningslagens 3 kapitel, 8-10 §§ får en kommun meddela ytterligare föreskrifter som krävs för att upprätthålla allmän ordning. De flesta kommuner har sådana föreskrifter. Dessa brukar till exempel reglera sådant som buller, affischering, kopplingstvång på hundar, fyrverkerier, förbud att förtära alkohol med mera.
Citera
2011-03-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jo, du får visst dricka alkohol på allmänna platser, däremot kan det bryta mot de lokala föreskrifter som kommunen sätter upp. Jag tror inte heller att biosalongen klassas som en allmän plats.

Enligt ordningslagens 3 kapitel, 8-10 §§ får en kommun meddela ytterligare föreskrifter som krävs för att upprätthålla allmän ordning. De flesta kommuner har sådana föreskrifter. Dessa brukar till exempel reglera sådant som buller, affischering, kopplingstvång på hundar, fyrverkerier, förbud att förtära alkohol med mera.

Jo, en biograf räknas som allmän plats. Eller ja snarare offentlig plats, eftersom begreppet allmän plats egentligen inte används utan är en kvarleva. En offentlig plats är en sådan dit allmänheten har tillträde, i där räknas också de som samtliga människor kan få tillträde till efter ex. löst biljett,.
Citera
2011-03-06, 15:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Jo, en biograf räknas som allmän plats. Eller ja snarare offentlig plats, eftersom begreppet allmän plats egentligen inte används utan är en kvarleva. En offentlig plats är en sådan dit allmänheten har tillträde, i där räknas också de som samtliga människor kan få tillträde till efter ex. löst biljett,.
Där ser man. Jag var lite osäker på det.
Dock är det fortfarande inte olagligt att dricka på allmän plats. Här kan ju dock biografägaren neka inträde.
Citera
2011-03-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Där ser man. Jag var lite osäker på det.
Dock är det fortfarande inte olagligt att dricka på allmän plats. Här kan ju dock biografägaren neka inträde.

Det finns inget som heter allmän plats.... Och jo, det är skillnad på plats och plats, detta är en verksamhet, ska alkohol förtäras, så ska det finnas serveringstillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in