Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-05, 17:19
Medlem
adddicts avatar
Tjena.. Skulle behöva installera/ladda ned japanska tecken på min dator. Som jag sett kan datorn redan hantera dessa tecken vid surfande osv. men hur ställer jag om tangentbordet? Finns det möjlighet att fixa en snabbswitch-knapp som de japanska modellerna har? Jag är rätt vilsen på detta med Mac.

Tacksam för svar!
Citera
2011-03-05, 17:23
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Tjena.. Skulle behöva installera/ladda ned japanska tecken på min dator. Som jag sett kan datorn redan hantera dessa tecken vid surfande osv. men hur ställer jag om tangentbordet? Finns det möjlighet att fixa en snabbswitch-knapp som de japanska modellerna har? Jag är rätt vilsen på detta med Mac.

Tacksam för svar!

Till vänster om klockan uppe i menyn så ska det finnas en flagga (antagligen den svenska), klicka på den och där kan du ställa in vilka språk du vill kunna använda.
Om du inte hittar det så kan du gå in på systeminställningarna och välja "Internationellt", sen klicka på "Indatameny".

Sen när du har ställt in så att du har japanska tangenter, klickar du på cmd + space och då växlar du mellan de två senaste språken du använt.
Citera
2011-03-05, 17:59
Medlem
adddicts avatar
Tack så mkt Shep.. Det är alltså "Kotoeri" man ska kryssa i? Och vad kan behövas Katakana, Hiragana och Aiunu? Sen sista grejen, vad är Romanji och Half-width Katakana?
Citera
2011-03-05, 19:10
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Tack så mkt Shep.. Det är alltså "Kotoeri" man ska kryssa i? Och vad kan behövas Katakana, Hiragana och Aiunu? Sen sista grejen, vad är Romanji och Half-width Katakana?
Japanska tecken består av Hiragana och Katakana, så de två ska du definitivt kryssa i. Half-width Katakana är exakt samma som Katakana, bara att tecknen tar upp hälften så stor plats på skärmen. Romaji är när man skriver japanska ord med våra bokstäver istället för tecken (rekommenderas inte om du håller på att lära dig japanska, och kan du japanska så är det ju onödigt). Ainu om jag förstått det rätt är ett annat språk som ursprungs-japanerna använder, det används dock nästan enbart av dessa människor och ingår inte i japanskan.

Vill du ha japanska bör du alltså enbart kryssa i Hiragana och Katakana
Citera
2011-03-05, 20:09
Medlem
Sheps avatar
Såhär kör jag: http://i51.tinypic.com/vi08k4.png
Jag använder dock aldrig romaji.
Ett tips: istället för att växla mellan svenska och hiragana/katakana där uppe så kan du alltid köra cmd+space som jag nämnde tidigare. Se till så att du bara växlar mellan svenska och hiragana för du kan skriva med katakana även fast du har valt hiragana.
Om du vill skriva i katakana håller du in shift och sen skriver du vanligt helt enkelt, då blir det katakana.
Vill du få små tecken, skriver du "x" innan.

Ex:
a = あ
x + a = ぁ
shift + a = ア
shift + x + a = ァ
osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem