• 3
  • 4
2004-09-09, 12:09
Medlem
merras avatar
Skulle gärna vilja kunna säga att jag har ett "rent" hjärta, men jag tror inte jag har det.. Kan säkert vara så att jag sårat folk mer än vad jag tror, utan att veta om det eller på annat vis gjort saker som påverkat andra. Men jag känner mig nöjd med mitt hjärta
Citera
2004-09-09, 14:44
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Snarare en naken singularitet, en virtuell intighet.

Talar inte du om den Totala Självinsikten? Känns konstigt om självinsikten slutar i en intighet..
Citera
2004-09-09, 15:08
Medlem
total självinsikt är väl omöjlig, då skulle vi vara tvugna att genomskåda även de kemiska, hormoniella och rent kroppsliga begären/aktiviteterna i våra handlingar. total självinsikt skulle innebära att vi ser oss själva utifrån och inifrån samtidigt.

självinsikt, är inte det att förstå VARFÖR man agerar/tänker som man gör? att vara totalt ärlig mot sig själv helt enkelt.
Citera
2004-09-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nog begriper du vad jag skriver om du ger dig fan på det , så grandios är jag inte...Och jag försöker alltid skriva som jag talar om jag får lite tid för eftertanke, utan onödiga tvetydigheter. Det här med Marcus Aurelius etc. är förstås inte heller någon namedropping utan en hänvisning till en etisk tradition som inte talar om synd men ändå förespråkar "dygder" av högre typ än kristendomens, storsinthet, självbehärskning, tapperhet osv., alltså den stora hedniska tankevärld som kan väcka många "goda" och kraftfulla impulser till liv om man tar sig tid att låta de gamla skriftställarna tala: utan Plutarchos biografier om grekiska och romerska härförare och statsmän är Rousseau och Saint-Just som fenomen otänkbara.

jo, om jag gör lite efterforskningar kan jag nog förstå dig. tyvärr är jag/vi? inte i närheten lika påläst som dig, därför blir det ett stort kunskapsgap mellan dig och oss andra. att kunna tala mer pedagogiskt/förklarande med de "icke vetande" är viktigt
Citera
2004-09-09, 18:45
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
...självinsikt, är inte det att förstå VARFÖR man agerar/tänker som man gör? att vara totalt ärlig mot sig själv helt enkelt.

Jovisst...skoningslöst ärlig t.o.m
Citera
2004-09-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Problemet är väl inte din egoism? Problemet är att du känner skuld.
Typiskt kristet beteende.

Moral är för övrigt något man har tills man blir avslöjad.
Så jävla perfekt sagt. Önskar att jg själv kunde uttrycka mig med en sådan skarpsinnighet =)
Citera
2004-09-11, 22:31
Medlem
smoothies avatar
Att vara renhjärtad är ju som allting annat ett relativt begrepp. Alla har vi en egen moral, på många punkter sammanfaller den men även där finns avstickare som gått sin egen väg (oftast hittar man dessa människor i våra fängelsen). Men jag anser fortfarande att om man kan stödja sin moral på rationalistiska argument så kan man leva efter den...

Jag själv strävar efter ett ideal som jag inte nått än. Jag är nitton år och kan inte över en natt bryta vanans makt eller de inprogrammerade beteenden jag fått genom min uppfostran. När jag handlar omoraliskt, omoget eller helt enkelt dumt anser jag inte att det är JAG som utfört handlingen, JAG är inte fulländad än. Men i samma ögonblick jag ger upp att sträva efter MIG SJÄLV har också det idealet försvunnit och ersatts av ett annat.
Hobbypsykologer göra sig icke besvär! Jag har ingen identitetskris, snarare tvärt om.

smoothie
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in