Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-05, 08:26
Medlem
ThoughtZones avatar
Tänkte tipsa om en dokumentär om "lagliga dödsdroger" på TV4 Fakta som börjar om ungefär 20 minuter.

Citat:
Svensk dokumentär från 2010. Droger som beställs på internet ställer till stor skada. Många ungdomar har fått betala ett högt pris för lättillgängligheten, många har dött och andra har fått bestående hjärnskador. Emma förlorade en vän och ägnar nu sin tid åt att arbeta mot nätdrogerna som fördubblar sin försäljning varje år. I programmet kommer flera unga missbrukare till tals. Från 07/01.

Vad är det för droger dem pratar om tro?

För att få ett diskussionsunderlag kan vi diskutera dokumentären efter sändning.

//Zone//
Citera
2011-03-05, 08:35
Medlem
Pinkmans avatar
"Lagliga dödsdroger". Ptja, av det som faktiskt står, så skulle jag anta att de har skickat arsenik eller annan halvmetall istället för exempelvis en rökmix.

För att vara realistisk, så är det en RC-drog som de först har överdoserat ganska mycket, troligen i ett redan berusat tillstånd och senare kanske använt sig av någon syntetisk opiat. Och inte nog med det så är det HB (dåligt framställd) de har druckit då de inte har tillgång till systemsprit kontra annat lite bättre.
Citera
2011-03-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkman
För att vara realistisk, så är det en RC-drog som de först har överdoserat ganska mycket, troligen i ett redan berusat tillstånd och senare kanske använt sig av någon syntetisk opiat. Och inte nog med det så är det HB (dåligt framställd) de har druckit då de inte har tillgång till systemsprit kontra annat lite bättre.

Varför sitter du och spekulerar i hur det kanske har varit? Det finns väl ingen som kan sitta och förespråka RC's?

Att RC's kan vara rentav livsfarliga är ingen nyhet, kolla bara på t.ex. Mephedrone, det var inte för inte som det blev illegaliserat så kvickt.

Varför förespråkar du skiten och försöker skylla på annat?
Citera
2011-03-05, 10:03
Medlem
Pinkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar
Varför sitter du och spekulerar i hur det kanske har varit? Det finns väl ingen som kan sitta och förespråka RC's?

Att RC's kan vara rentav livsfarliga är ingen nyhet, kolla bara på t.ex. Mephedrone, det var inte för inte som det blev illegaliserat så kvickt.

Vänta nu, vart i texten står det att jag "förespråkar för" RC-droger? Jag vet mycket väl med mig eventuella risker. Och jag vet även med mig att de flesta dödsfall i (speciellt) Sverige så har det varit minst Alkohol inblandat. Har känt en som dog pga tram, dxm & alkohol. Det var därför en ren indikation jag gjorde, på att det oftast är så här folk dör i _KNARK_ - WUUUUÄÄÄÄÄÄH.
Citera
2011-03-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkman
Vänta nu, vart i texten står det att jag "förespråkar för" RC-droger? Jag vet mycket väl med mig eventuella risker. Och jag vet även med mig att de flesta dödsfall i (speciellt) Sverige så har det varit minst Alkohol inblandat. Har känt en som dog pga tram, dxm & alkohol. Det var därför en ren indikation jag gjorde, på att det oftast är så här folk dör i _KNARK_ - WUUUUÄÄÄÄÄÄH.

Det är skapligt underförstått eftersom du skyller på syntetiska opioder, HB samt överdosering när det i själva verket ofta räcker med att enbart inta en RC.
Citera
2011-03-05, 10:15
Medlem
Pinkmans avatar
Citat:
Det är skapligt underförstått eftersom du skyller på syntetiska opioder, HB samt överdosering när det i själva verket ofta räcker med att enbart inta en RC.

Ja, det är klart jag gör. Jag skyller på alla droger kontra för mycket av det goda (alla droger, alla droger, alla droger, alla droger, alla droger).

Förlåt för att jag spekulerar så otroligt mycket. Ska ringa runt och be om ursäkt för att jag också har helt fel, till alla mammor vars fjortisar har haft 2kg mephedrone de sörplat i sig på samma fest. Och givetvis dött av. Mephedronet alltså. Bara.
Citera
2011-03-05, 10:33
Medlem
Snubblers avatar
Skrev ett kort arbete inom ämnet i skolan för några år sedan. De drogerna som säljs existerar fortfarande redan, men de kringgår lagsystemet genom att ändra något litet i ämnets molekyluppbyggnad, som inte påverkar ämnet i sig. Dock måste lagar skrivas om för att reglera detta "nya" ämne. Det är en byrokratisk långsam process, som blivit ännu mer långsam tack vare EU. När drogen tillslut blivit olaglig reas den ut och processen startas om med ett nytt ämne...

Haters and flamers, kör hårt. Jag är inte insatt för fem öre.
Citera
2011-03-05, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbler
Skrev ett kort arbete inom ämnet i skolan för några år sedan. De drogerna som säljs existerar fortfarande redan, men de kringgår lagsystemet genom att ändra något litet i ämnets molekyluppbyggnad, som inte påverkar ämnet i sig. Dock måste lagar skrivas om för att reglera detta "nya" ämne. Det är en byrokratisk långsam process, som blivit ännu mer långsam tack vare EU. När drogen tillslut blivit olaglig reas den ut och processen startas om med ett nytt ämne...

Haters and flamers, kör hårt. Jag är inte insatt för fem öre.

Och det här är ju en karusell som kommer gå runt runt i all oändlighet tills makthavarna förstår vad som händer och legaliserar narkotikan istället.
Citera
2011-03-05, 22:34
Medlem
likeithards avatar
Citat:

Jag skulle inte vilja kalla mephedrone för "livsfarligt", snarare ofarligt om det används korrekt.
Citera
2011-03-07, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Jag skulle inte vilja kalla mephedrone för "livsfarligt", snarare ofarligt om det används korrekt.

Ar val just det som ar problemet, hur anvander man en icke fardig substans korrekt?
Citera
2011-03-07, 10:29
Medlem
cnabiss avatar
Kännde en snubbe som var på festival för ett tag sen, Han och hans flickvän skulle "ta sig ett rus"
De tog ett piller..
Han vaknade alldrig upp igen, Det gjorde hon.
Skuldkänslor?
Citera
2011-03-08, 01:08
Medlem
Krypton kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in