2011-03-05, 03:30
Medlem
Kan låta som dagens i-landsproblem, men är ganska frustrerande.
Är väldigt förtjust i skorpor med honung.
Tycker inte att ha det på burk och bre, utan brukar köpa flytande.

Nu är det bara det att det blir lite för flytande för skorpor(eftersom dom är så små) om man förvarar det i rumstemperatur att det bara rinner av.
Har man man det däremot i kylen så får man trycka som en galning för att få ut det.

Någon lösning på det?
Inte aktuellt att öka någon grad i kylen eftersom jag vill ha drycker väldigt kalla..

Tack på förhand/Skanee
Citera
2011-03-05, 04:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skanee
Kan låta som dagens i-landsproblem, men är ganska frustrerande.
Är väldigt förtjust i skorpor med honung.
Tycker inte att ha det på burk och bre, utan brukar köpa flytande.

Nu är det bara det att det blir lite för flytande för skorpor(eftersom dom är så små) om man förvarar det i rumstemperatur att det bara rinner av.
Har man man det däremot i kylen så får man trycka som en galning för att få ut det.

Någon lösning på det?
Inte aktuellt att öka någon grad i kylen eftersom jag vill ha drycker väldigt kalla..

Tack på förhand/Skanee

öppnad mat ska du ha i kyl... om inte du äter upp den inom en vecka eller två och använder rena skenar varje gång du ska ta ur burken. asså en sked att ta en annan att bre eller vad du nu gör
Citera
2011-03-05, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creative78
öppnad mat ska du ha i kyl... om inte du äter upp den inom en vecka eller två och använder rena skenar varje gång du ska ta ur burken. asså en sked att ta en annan att bre eller vad du nu gör
Honung innehåller så pass mycket socker att man kan förvara det i skafferiet.
Citera
2011-03-05, 09:38
Medlem
dePauls avatar
De senaste två inläggen svarar dock inte på TS fråga, nämligen hur man skall bära sig åt för att få en lagom rinnig konsistens på honungen .

Svaret är enkelt. Förvara hälften av honungen i kyl och hälften i rumstemperatur. I samband med förtäring så blandar du samman dessa två honungsvarianter 50/50.

~Paul~
Citera
2011-03-05, 11:40
Medlem
Schonens avatar
Som biodlare kan jag säga att honung ska förvaras lufttät i förpackning, den ska stå i mörker och temperaturen ska vara 18 grader för att honungen ska hålla sig så bra som möjligt och så länge som möjligt.

Däremot vet jag inte hur du ska förvara den om du vill ha den i en annan fasthet. Men flytande honung har haft en annan process vid framställning så du får nog testa dig fram.
Citera
2011-03-05, 16:27
Medlem
Elgbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schonen
Som biodlare kan jag säga att honung ska förvaras lufttät i förpackning, den ska stå i mörker och temperaturen ska vara 18 grader för att honungen ska hålla sig så bra som möjligt och så länge som möjligt.

Däremot vet jag inte hur du ska förvara den om du vill ha den i en annan fasthet. Men flytande honung har haft en annan process vid framställning så du får nog testa dig fram.

Du får ju experimentera med olika grader på kylskåpet, kan du inte göra det så blir det jobbigt.
Annars ser jag bara en lösning, att du förvarar den i skafferiet och trycker in den i kylen
30-45 minuter innan du skall använda den.
Citera
2011-03-05, 17:47
Medlem
christerys avatar
Tryck ut lagom mängd i IS-kubform som är smörad/oljad och stoppa in i frysen.

Kör en "tablett" på upptining (mikron) mitt på skorpan när du skall käka. Kan ev vara tvungen att använda gladpack om inte olja/fett gör att det släpper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in