2011-03-04, 21:53
Medlem
Jag har precis slängt ihop en nudelsoppa med lite kokta grönsaker i (främst morot, lök, vitlök).
Jag läser runt lite på forum och har dessutom haft i bakhuvudet att grönsaker inte bara förlorar näringsvärde när man finhackar dem, utan även när man kokar dem. Utan några som helst insikter inom matlagningskemi så sade min logiska sida att näringen som extraheras ur grönsakerna vid kokning (lakning?) inte borde "försvinna" utan snarare tillsättas vattnet i vilket de kokas.

Min fråga är således: Hur förhåller det sig?

1. Förlorar grönsaker näringsvärde när de kokas - i så fall, varför?
2. Blir "vattnet" du kokat alltsammans i mer näringsrikt och således bra att ta tillvara på?
3. Stämmer det att grönsaker förlorar näringsvärde när de hackas - i så fall, beror det på vätskan som oundvikligen försvinner vid hackningen?

Slutligen:
Om man härbärgerar allt man använder (saften som finns efter man hackat, vattnet man kokat i)
försvinner någon näring då? Eller vad händer?

Fantastiskt tacksam på förhand, och väl mötta!
Imo.
Citera
2011-03-04, 23:07
Medlem
Drozds avatar
Kokning förstör tex. vitamin C, därför finns den inte längre kvar i kokvattnet. Att hacka grönsakerna skulle möjligen kunna förstöra oxidationskänsliga vitaminer, men det är nog ett mindre problem jämfört med kokningen....
Citera
2011-03-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Kokning förstör tex. vitamin C, därför finns den inte längre kvar i kokvattnet. Att hacka grönsakerna skulle möjligen kunna förstöra oxidationskänsliga vitaminer, men det är nog ett mindre problem jämfört med kokningen....

Är det inte syret i vattnet som förstör Vitamin C? Låter du vattnet koka en stund innan du häller i grönsakerna borde väl det problemet vara löst? och oxidationskänsliga vitaminer vid hackning, är det också för kontakt med syre eller har det med knivmaterial att göra?

Väl mött!
Citera
2011-03-04, 23:32
Medlem
midnighttrains avatar
du förlorar inte näringsvärde när du hackar grönsaker, däremot blir det mer kontaktyta med atmosfären vilket gör att ämnen oxiderar lättare.
Citera
2011-03-05, 00:01
Medlem
Fris avatar
Det kanske är nyttigare att lägga grönsakerna i ett durkslag ovanför en kastrull med kokande vatten? Eller skaffa sig en ångkokare rakt av. Så slipper man laka ut sina grönsaker med en massa vatten.

Eller bara wok:a istället!

Att överhuvudtaget koka grönsaker låter som en väldigt dålig dålig idé för mig, men jag är ju bara nybörjare iofs.
Citera
2011-03-05, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det kanske är nyttigare att lägga grönsakerna i ett durkslag ovanför en kastrull med kokande vatten? Eller skaffa sig en ångkokare rakt av. Så slipper man laka ut sina grönsaker med en massa vatten.

Eller bara wok:a istället!

Att överhuvudtaget koka grönsaker låter som en väldigt dålig dålig idé för mig, men jag är ju bara nybörjare iofs.

Jag också!

Jag undrar bara varför det skulle vara nyttigare. "Stjäl" vattnet nyttigheterna eller dissolveras de på grund av kemiska processer jag inte känner till?
Tjänar jag på att ha i grönsaker i min nudelsoppa om jag tar tillvara på allt vatten? Eller kan jag likväl skita i det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in