Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Kul att du troligen instämde om vissa då du inte citerat de bl.a FRA situationen.
Ja, jag instämmer om ett flertal av dem, och eventuellt några du inte har reagerat på. :)
Citat:
Ja givetvis ska man prioritera men det ska vara hur akut behov man är av sjukvård inte vilken person man är annars är folk per definition inte lika mycket värda.
Så tror jag inte det är heller, men Sveriges statsministers yrke går ut på att ta ansvar för Sverige. (Det kan väl diskuteras till vilken grad den i dagsläget faktiskt gör det, men så står det på pappret i alla fall.) Om denne nu får en botbar sjukdom som gör att den inte kan utöva sitt yrke är det direkt fördelaktigt om vården av denne prioriteras.
På precis samma sätt ser jag gärna att man prioriterar läkare, befälhavare och andra ansvarsyrken. Det kan tyckas krasst att tänka så, men det maximerar faktiskt det totala välmåendet.
Citat:
Brukade själv säger under skoltiden att jag vill ha ledigt då min egen 'religion' hade högtid just då. Så klart jag bara ville skolka men lärarnas totala brist på respekt på för min påhittade religion var uppenbar. Mycket troligt att de skulle behandla mig likadant om jag faktiskt skulle vara religiös.
Och det kan inte ha något att göra med ditt framförande av ledighetsansökan, tror du? Tog du upp det med högre instans för att se om det var läraren eller skolan det var något fel på? Jag tror att lärare vet när man hittar på och när man kan tänkas vara seriös. Skulle du talat sansat med en högre instans, eventuellt med dina föräldrar också, så skulle det säkerligen gå att ordna något.
Att man har en rättighet att utöva sin religion innebär inte att alla ska förstå att man behöver det. Det finns en viss administrativ bit att ordna med också. Till exempel bör lärarna eller skolledningen se till att du inte missar någon undervisning medan du tar ledigt. Sådant kan vara bra att koordinera. Därför har jag full förståelse för att lärarna lät bli när förfrågan kom tęte ā tęte.
Citat:
Hur menar du nu? Inte ska jag behöva länka youtube videon där Vilks blir allt från mordhotad och fyskiskt attackerad under en föreläsning av 'nyblivna svenskar' som våra de i I&I skulle säga.
Ja, det har han blivit. Det förnekar jag inte. Men det har aldrig funnits lagrum i Sverige för att attackera honom på det viset. Våldtäkt är ett väldigt vanligt brott, och det är sällan förövaren straffas. Det betyder inte att vi tillåter våldtäkt rent formellt i Sverige. (Även om det är många som agerar som om de tillät det, det ska erkännas.)
Citat:
Nu orkar jag inte ens se videon men visst jag förespråkar också en högre lön för män i det områden där män är bättre än kvinnor t.ex. fysiska arbeten. Det är givetvis mycket individuellt men i det stora hela bör men tjäna mer en kvinnor i dessa områden.
Tyvärr är det långt ifrån vad de mänskliga rättigheterna dikterar. Dessutom tjänar män mer än kvinnor i alla kategorier även i sådana som kvinnor brukar anses vara bättre än män på t.ex. barnuppfostran.
Föreläsningen kortfattat som jag minns den: Kvinnor arbetar oftare än män med saker de trivs med, saker som ger dem mer fritid, saker som utvecklar dem som person, saker som inte är i farlig arbetsmiljö, saker som helt enkelt är bättre för den enskilda människan att arbeta med. Män får alltså högre betalt, men deras arbeten är inte lika nyttiga för dem som personer.
Citat:
Här menar jag att det står i läroplanen att man ska 'främja demokrati' i skolan - propaganda är propaganda även hur bra eller dålig den är.
Okej, fair point.
Citat:
Jag anser att stycke 2 inte stämmer i praktiken då Reinfeldt själv har sagt i tv att han inte tänker kriminalisera en hel generation. Lagen om piratkopiering existerar men verkar inte användas i praktiken då ytterst få har blivit dömda.
Det har att göra med att det vore resursslöseri att dra igång en rättsprocess för Peter, 41, som tankade Inception för en mysig familjekväll med frun och barnen. Vill du dra in på pengar från en redan ansträngd äldre- och sjukvård för att jaga småtankare så tycker jag du ska bli politiskt aktiv. Jag, liksom Reinfeldt, känner att det inte är realistiskt att göra på det sättet.