Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-04, 20:48
Medlem
Hur mycket kostar nu denna lokal du ska ha ?
Citera
2011-03-04, 20:50
Medlem
Prata med arbetsförmedligen så kan du få tips och eventuellt starta eget bidrag.
Citera
2011-03-04, 20:53
Medlem
Tinfoiltrolls avatar
Måste du inte köpa in ett lager med varor? Bara det lär väl kosta mer än vad du har nu.
Citera
2011-03-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DummaPuppan
Fan, vad lågt att FB har sjunkit. Här sitter en hel hög som sitter och skrattar, jag har haft släktingar som har haft en sådan och de hade ingen stor starta summa. Kan någon ge mig lite seriösa tips.

Och jag hade inte tänkt mig en toppen modern lokal med automatisk kassa eller något. Bara en enkel lokal...

i sådan egen affärsverksamhet som en affär/kiosk så måste man ha en automatisk kassa har jag för mig och även en dosa ifrån skatteverket, en sådan kassa kostar förmodligen mer än vad du har i budget.
Citera
2011-03-04, 20:57
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Fan, vad lågt att FB har sjunkit. Här sitter en hel hög som sitter och skrattar, jag har haft släktingar som har haft en sådan och de hade ingen stor starta summa. Kan någon ge mig lite seriösa tips.

Och jag hade inte tänkt mig en toppen modern lokal med automatisk kassa eller något. Bara en enkel lokal...
Fråga släkten då bre. Anledningen till att vi skrattar åt dig är för att du är helt jävla efterbliven.. Du ska alltså:
1. Skaffa lokal.
2. Betala hyran, för en central lokal. (Att bo lokalt i en etta, i min stad ligger på som lägst 3400, vad fan tror du en kisok kommergå loss på då?)
3. Införskaffa grejer.

Bara grejerna kommer gå lös på minst dubbla, tredubbla ditt startkapital, eller tror du att du kan gå till Willys och köpa 4 kexchoklar, en cola och tre Aftonbladet och kränga?
Citera
2011-03-04, 21:03
Medlem
RIPSDs avatar
Varför är det ingen som tror på idén?

Om han har 11k så går kanske 5-7k bort till hyran, sedan behöver man inte köpa så värst mycket grejor i början, sen börjar man köpa mera godis, tidningar om kiosken går bra.

Eller så går det inte , prova vetja...

Lycka till!
Citera
2011-03-04, 21:33
Medlem
avgns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIPSD
Varför är det ingen som tror på idén?

Om han har 11k så går kanske 5-7k bort till hyran, sedan behöver man inte köpa så värst mycket grejor i början, sen börjar man köpa mera godis, tidningar om kiosken går bra.

Eller så går det inte , prova vetja...

Lycka till!
Inte en chans att det går. Även om han har 11k och häften går till hyran. Han måste registrera företaget, betala ev skatter, köpa in ett parti med varor och göra någon form av reklam.

Inte ens om hans dagskassa var 6000:- skulle hans företag gå runt.
Citera
2011-03-04, 21:35
Medlem
RIPSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Inte en chans att det går. Även om han har 11k och häften går till hyran. Han måste registrera företaget, betala ev skatter, köpa in ett parti med varor och göra någon form av reklam.

Inte ens om hans dagskassa var 6000:- skulle hans företag gå runt.

Företag? Han sa själv att han skall ha den en sommar för att tjäna lite pengar. Tror att det är möjligt. För han behöver inte registrera det, han haft kompisar som hade en liten kiosk, som en hobby helt enkelt.
Citera
2011-03-04, 21:44
Medlem
Kalmantos avatar
Det går väl inte att starta i Sverige... Det är i Israel de håller på med sånt. Men jag förstår idén med gratis arbetskraft i form av ungdomar som vill "hitta sig själva". Bra affärsidé.

Lycka till!
Citera
2011-03-04, 22:01
Medlem
avgns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIPSD
Företag? Han sa själv att han skall ha den en sommar för att tjäna lite pengar. Tror att det är möjligt. För han behöver inte registrera det, han haft kompisar som hade en liten kiosk, som en hobby helt enkelt.
Tänk till lite innan du whocko5:ar va, staten gillar inte att man tjänar pengar utan att betala skatt. Tror dom sänkte beloppet till att man får tjäna 18.500:- utan att skatta. För 18k kan han inte ens starta en kiosk.
Citera
2011-03-04, 22:16
Medlem
Jorups avatar
Köp ett billigt rangelbord på IKEA, slå upp det på stan. Spring sedan på Coop och köp lite diverse livsmedel som du tror folk på stan bara måste ha; glass, dricka osv.
Sen skriver du en lapp att bredbandet är trasigt och att man därför måste betala med kontanter.
Sedan sitter du där i din ensamhet och ser folk traska förbi, blängandes på dig eftersom du parkerat din "kiosk" i ingången av ett köpcentrum.
Då polisen sen anländer till platsen välter du bordet, kastar glassen på polisen och springer fort som fan.

Det, min vän är vad du kan göra med 6500kr.
Citera
2011-03-04, 23:40
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Tja, har tänkt att starta en kiosk, eftersom jag vill satsa mina pengar på något. Bor ganska centralt så kunder skulle inte vara något problem, själva lokalen skall nog gå och fixa också(tittar på det just nu)

Så hade tänkt sälja Godis, tuggummi, aftonbladet och diverse saker. Har 6500kr, räcker det?

Skulle börja med at köpa lite saker och sedan sälja dem och se hur det blir. Kom gärna med andra tips.

Edit: Hade tänkt låna ungefär 5000 också så summan blir 11500

//Dummapuppan

Gör en budget, räkna i överkant på kostnader, och i underkant på intäkter. Räkna inte med att kunna plocka ut någon lön de första 6 månaderna, och räkna sen inte med någon vidare FET lön de första 2 åren.

Om det fortfarande ser intressant ut efter det, gör en likviditetsplan för det första året, därefter kommer du att se hur mycket pengar du kommer att behöva för uppstarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in