2011-03-04, 20:48
Medlem
Hur mycket kostar nu denna lokal du ska ha ?
Citera
2011-03-04, 20:50
Medlem
Prata med arbetsfrmedligen s kan du f tips och eventuellt starta eget bidrag.
Citera
2011-03-04, 20:53
Medlem
Tinfoiltrolls avatar
Mste du inte kpa in ett lager med varor? Bara det lr vl kosta mer n vad du har nu.
Citera
2011-03-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DummaPuppan
Fan, vad lgt att FB har sjunkit. Hr sitter en hel hg som sitter och skrattar, jag har haft slktingar som har haft en sdan och de hade ingen stor starta summa. Kan ngon ge mig lite serisa tips.

Och jag hade inte tnkt mig en toppen modern lokal med automatisk kassa eller ngot. Bara en enkel lokal...

i sdan egen affrsverksamhet som en affr/kiosk s mste man ha en automatisk kassa har jag fr mig och ven en dosa ifrn skatteverket, en sdan kassa kostar frmodligen mer n vad du har i budget.
Citera
2011-03-04, 20:57
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Fan, vad lgt att FB har sjunkit. Hr sitter en hel hg som sitter och skrattar, jag har haft slktingar som har haft en sdan och de hade ingen stor starta summa. Kan ngon ge mig lite serisa tips.

Och jag hade inte tnkt mig en toppen modern lokal med automatisk kassa eller ngot. Bara en enkel lokal...
Frga slkten d bre. Anledningen till att vi skrattar t dig r fr att du r helt jvla efterbliven.. Du ska allts:
1. Skaffa lokal.
2. Betala hyran, fr en central lokal. (Att bo lokalt i en etta, i min stad ligger p som lgst 3400, vad fan tror du en kisok kommerg loss p d?)
3. Infrskaffa grejer.

Bara grejerna kommer g ls p minst dubbla, tredubbla ditt startkapital, eller tror du att du kan g till Willys och kpa 4 kexchoklar, en cola och tre Aftonbladet och krnga?
Citera
2011-03-04, 21:03
Medlem
RIPSDs avatar
Varfr r det ingen som tror p idn?

Om han har 11k s gr kanske 5-7k bort till hyran, sedan behver man inte kpa s vrst mycket grejor i brjan, sen brjar man kpa mera godis, tidningar om kiosken gr bra.

Eller s gr det inte , prova vetja...

Lycka till!
Citera
2011-03-04, 21:33
Medlem
avgns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIPSD
Varfr r det ingen som tror p idn?

Om han har 11k s gr kanske 5-7k bort till hyran, sedan behver man inte kpa s vrst mycket grejor i brjan, sen brjar man kpa mera godis, tidningar om kiosken gr bra.

Eller s gr det inte , prova vetja...

Lycka till!
Inte en chans att det gr. ven om han har 11k och hften gr till hyran. Han mste registrera fretaget, betala ev skatter, kpa in ett parti med varor och gra ngon form av reklam.

Inte ens om hans dagskassa var 6000:- skulle hans fretag g runt.
Citera
2011-03-04, 21:35
Medlem
RIPSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Inte en chans att det gr. ven om han har 11k och hften gr till hyran. Han mste registrera fretaget, betala ev skatter, kpa in ett parti med varor och gra ngon form av reklam.

Inte ens om hans dagskassa var 6000:- skulle hans fretag g runt.

Fretag? Han sa sjlv att han skall ha den en sommar fr att tjna lite pengar. Tror att det r mjligt. Fr han behver inte registrera det, han haft kompisar som hade en liten kiosk, som en hobby helt enkelt.
Citera
2011-03-04, 21:44
Medlem
Kalmantos avatar
Det gr vl inte att starta i Sverige... Det r i Israel de hller p med snt. Men jag frstr idn med gratis arbetskraft i form av ungdomar som vill "hitta sig sjlva". Bra affrsid.

Lycka till!
Citera
2011-03-04, 22:01
Medlem
avgns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIPSD
Fretag? Han sa sjlv att han skall ha den en sommar fr att tjna lite pengar. Tror att det r mjligt. Fr han behver inte registrera det, han haft kompisar som hade en liten kiosk, som en hobby helt enkelt.
Tnk till lite innan du whocko5:ar va, staten gillar inte att man tjnar pengar utan att betala skatt. Tror dom snkte beloppet till att man fr tjna 18.500:- utan att skatta. Fr 18k kan han inte ens starta en kiosk.
Citera
2011-03-04, 22:16
Medlem
Jorups avatar
Kp ett billigt rangelbord p IKEA, sl upp det p stan. Spring sedan p Coop och kp lite diverse livsmedel som du tror folk p stan bara mste ha; glass, dricka osv.
Sen skriver du en lapp att bredbandet r trasigt och att man drfr mste betala med kontanter.
Sedan sitter du dr i din ensamhet och ser folk traska frbi, blngandes p dig eftersom du parkerat din "kiosk" i ingngen av ett kpcentrum.
D polisen sen anlnder till platsen vlter du bordet, kastar glassen p polisen och springer fort som fan.

Det, min vn r vad du kan gra med 6500kr.
Citera
2011-03-04, 23:40
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Tja, har tnkt att starta en kiosk, eftersom jag vill satsa mina pengar p ngot. Bor ganska centralt s kunder skulle inte vara ngot problem, sjlva lokalen skall nog g och fixa ocks(tittar p det just nu)

S hade tnkt slja Godis, tuggummi, aftonbladet och diverse saker. Har 6500kr, rcker det?

Skulle brja med at kpa lite saker och sedan slja dem och se hur det blir. Kom grna med andra tips.

Edit: Hade tnkt lna ungefr 5000 ocks s summan blir 11500

//Dummapuppan

Gr en budget, rkna i verkant p kostnader, och i underkant p intkter. Rkna inte med att kunna plocka ut ngon ln de frsta 6 mnaderna, och rkna sen inte med ngon vidare FET ln de frsta 2 ren.

Om det fortfarande ser intressant ut efter det, gr en likviditetsplan fr det frsta ret, drefter kommer du att se hur mycket pengar du kommer att behva fr uppstarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in