2011-03-04, 18:53
Medlem
Hejsan, tror jag placerade tråden på rätt ställe

Det är nämligen så att mina föräldrar har sparat en viss summa pengar till mig som jag nu kan ta ut, ungefär 40,000 kronor. Tyvärr så var banken efterbliven och skickade inte ut lappen om det förns det var för sent att flytta pengarna till mitt konto via internet, utan jag blir tvungen att vara fysiskt närvarande vid banken för att fixa det (social fobi)

Men i alla fall, till saken. Mina föräldrar sa att jag borde placera en stor del av pengarna på något slags sparkonto så att man får ränta så att pengarna kan växa, och att banken kommer att tipsa om det också. Jag saknar all sorts kunskap om detta så jag har ingen aning om vad jag ska göra med pengarna. Så jag vädjar till flashback om tips ^^

Ska jag lägga typ 20,000 på ett fondkonto eller ett sparkonto eller vadå? Båda kanske är samma sak haha jag har ingen aning. Vad tycker du?

Jag är en sparsam människa som knappt använder pengar alls och jag tror inte att jag kommer spendera särskilt mycket pengar alls inom den närmare framtiden så
Citera
2011-03-04, 18:59
Medlem
Okej, i.o.m att det är en såpass liten summa så kommer du knappast att få någon hög avkastning.
Och speciellt inte på ett vanligt kapitalkonto men det är säkert i alla fall.

Det finns ju en hel drös med fonder som du kan placera dem i.
Större risk men även större profit ifall det går vägen.
Citera
2011-03-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnusen
Okej, i.o.m att det är en såpass liten summa så kommer du knappast att få någon hög avkastning.
Och speciellt inte på ett vanligt kapitalkonto men det är säkert i alla fall.

Det finns ju en hel drös med fonder som du kan placera dem i.
Större risk men även större profit ifall det går vägen.

Alright, ja då låter det ju inte särskilt intressant att hålla på med sånt. Vill nog inte satsa på fonder och att det slutar med att pengarna åker ner i toan så
Citera
2011-03-04, 19:10
Medlem
Men det finns ju även konton där du kan låsa kapitalet för en viss tid framöver (ex: 1år)
Och på så sätt få högre avkastning..
Citera
2011-03-04, 21:13
Medlem
Mitt råd till dig: Kom ihåg att inte lita på bankens placeringsråd!

Deras jobb är att ge dig halvbra råd. Inte tiiläckligt dåliga för att du skall vända dem ryggen men bara bankens egna produkter så du kommer aldrig att ligga i topp...
Citera
2011-03-04, 23:39
Medlem
Enydrions avatar
tja, vet inte om du har något transaktionskonto i dagsläget, fonder och sånt har jag ingen större koll på, men om du är sparsam så är mitt förslag att du skaffar ett transaktionskonto hos danskebank via internet, då är det gratis, du kan betala räkningar via det kontot med en hyfsat säker koddosa, sen får du ett betal och ett kontokort utan några årsavgifter...

här kan du ju ha någon mindre summa liggandes, men när du skaffat detta konto so skaffar du ett par konton hos tex bluestep och hoist som du för över pengaran till där får du högre ränta än på vanliga banker

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

här kan du se hur mycket ränta du får och om det finns bankgaranti (att staten ersätter ditt kapital om banken skulle gå omkull)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in