2011-03-05, 17:47
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ja det var det jag menade med mitt inlägg med. Det är bara att konstatera det finns gott om "goda förebilder" där ute men det är inget som intresserar. Det enda jag inte riktigt håller med om är att det är varje persons ansvar, eftersom som jag förstod det det mest handlade om 14 åriga flickor så är det föräldrarnas förbannade ansvar jag blir så trött på att de försöker skjuta över ansvaret för sina barn på alla andra än sig själva.
+1
Precis, om något är det tragiskt att små tjejer tar efter kissie men om det är någons problem utom de själva är det deras föräldrar inte världens, precis. Man kan inte skydda barn från verkligheten genom att avskärma dem från den. Det är dömt att misslyckas då vi lever i verkligheten, att fly går inte.
Istället bör man uppmuntra sina barn att smaka på verkligheten och sedan diskutera den vid köksbordet så barnen även får en vuxens förhoppningsvis sunda tankar i perspektiv som en ersättning för sina egna outvecklade hjärnor.
Citat:
Ursprungligen postat av nonuser
Varför skulle man inte ha ett personligt ansvar?
Det är klart att man har ett personligt ansvar även när man påverkas av någon annan.
Fjortonåringen är så klart ansvarig för sina handlingar, men det hindrar inte att övriga parter (t.ex. föräldrarna, vännerna och Kissie) bär ansvar för hur de påverkar fjortonåringen.
Till och med när man utför handlingar på grund av att man har en revolver mot tinningen är man personligt ansvarig.
Det är klart att man har ett personligt ansvar även när man påverkas av någon annan.
Fjortonåringen är så klart ansvarig för sina handlingar, men det hindrar inte att övriga parter (t.ex. föräldrarna, vännerna och Kissie) bär ansvar för hur de påverkar fjortonåringen.
Till och med när man utför handlingar på grund av att man har en revolver mot tinningen är man personligt ansvarig.
Det där är som att säga att vi inte bör ha våldsamma tv spel, vissa går ju runt och skjuter folk efter ha spelat sådana spel.
Du lever i en drömvärld om du tror att man ska ta ansvar för andras idioti. Det funkar inte så, jag har ingen kontroll om folk blir nihilister bara för att de sett mig skriva om nihilismen här på flashback. För det är det det handlar om: Kontroll.
Utpressar jag någon (med piska eller morot spelar ingen roll) att göra något har jag kontroll och är ansvarig för konsekvenserna av denna kontroll, jag kunde förhindrat mordet med gjorde det inte - ansvaret vilar därför på mina axlar. Samma sak om jag själv gör något.
Om du däremot gör något ligger det utanför min kontroll även om det råkar vara att du härmar mig. Det är fortfarande ditt val att härma mig och inte mitt. Skulle jag dock försöka kontrollera ditt val med en piska eller morot blir det mitt ansvar för det är där ansvaret ligger - Hos den/dem som har kontroll över handlingen något som kissie inte har...
Senast redigerad av Soffbord 2011-03-05 kl. 17:59.
Senast redigerad av Soffbord 2011-03-05 kl. 17:59.