• 1
  • 2
2011-03-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ja det var det jag menade med mitt inlägg med. Det är bara att konstatera det finns gott om "goda förebilder" där ute men det är inget som intresserar. Det enda jag inte riktigt håller med om är att det är varje persons ansvar, eftersom som jag förstod det det mest handlade om 14 åriga flickor så är det föräldrarnas förbannade ansvar jag blir så trött på att de försöker skjuta över ansvaret för sina barn på alla andra än sig själva.

+1

Precis, om något är det tragiskt att små tjejer tar efter kissie men om det är någons problem utom de själva är det deras föräldrar inte världens, precis. Man kan inte skydda barn från verkligheten genom att avskärma dem från den. Det är dömt att misslyckas då vi lever i verkligheten, att fly går inte.

Istället bör man uppmuntra sina barn att smaka på verkligheten och sedan diskutera den vid köksbordet så barnen även får en vuxens förhoppningsvis sunda tankar i perspektiv som en ersättning för sina egna outvecklade hjärnor.

Citat:
Ursprungligen postat av nonuser
Varför skulle man inte ha ett personligt ansvar?
Det är klart att man har ett personligt ansvar även när man påverkas av någon annan.
Fjortonåringen är så klart ansvarig för sina handlingar, men det hindrar inte att övriga parter (t.ex. föräldrarna, vännerna och Kissie) bär ansvar för hur de påverkar fjortonåringen.
Till och med när man utför handlingar på grund av att man har en revolver mot tinningen är man personligt ansvarig.

Det där är som att säga att vi inte bör ha våldsamma tv spel, vissa går ju runt och skjuter folk efter ha spelat sådana spel.

Du lever i en drömvärld om du tror att man ska ta ansvar för andras idioti. Det funkar inte så, jag har ingen kontroll om folk blir nihilister bara för att de sett mig skriva om nihilismen här på flashback. För det är det det handlar om: Kontroll.

Utpressar jag någon (med piska eller morot spelar ingen roll) att göra något har jag kontroll och är ansvarig för konsekvenserna av denna kontroll, jag kunde förhindrat mordet med gjorde det inte - ansvaret vilar därför på mina axlar. Samma sak om jag själv gör något.

Om du däremot gör något ligger det utanför min kontroll även om det råkar vara att du härmar mig. Det är fortfarande ditt val att härma mig och inte mitt. Skulle jag dock försöka kontrollera ditt val med en piska eller morot blir det mitt ansvar för det är där ansvaret ligger - Hos den/dem som har kontroll över handlingen något som kissie inte har...
Senast redigerad av Soffbord 2011-03-05 kl. 17:59.
Citera
2011-03-05, 18:19
Medlem
TebbTubbys avatar
håller med, man kan inte skylla på kissie för att andra följer hennes retarderi. Det är som att skylla på den som säljer knarket för att man själv gick och köpte skiten. Makes no sense =/
Citera
2011-03-05, 18:35
Medlem
Jag håller med Ts. Kissie har inte tvingat någon att härma henne. Fjortisarna får lära sig att tänka själva.
Citera
2011-03-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Utpressar jag någon (med piska eller morot spelar ingen roll) att göra något har jag kontroll och är ansvarig för konsekvenserna av denna kontroll, jag kunde förhindrat mordet med gjorde det inte - ansvaret vilar därför på mina axlar. Samma sak om jag själv gör något.

Om du däremot gör något ligger det utanför min kontroll även om det råkar vara att du härmar mig. Det är fortfarande ditt val att härma mig och inte mitt. Skulle jag dock försöka kontrollera ditt val med en piska eller morot blir det mitt ansvar för det är där ansvaret ligger - Hos den/dem som har kontroll över handlingen något som kissie inte har...

Precis här ligger skillnaden mellan din och min åsikt. Jag anser att Kissie har kontroll, inte absolut kontroll, men ändå ett uppenbart inflytande. Jag anser att hon kan förutse konsekvenserna och välja att handla därefter, därmed inte sagt att hon gör det.

Självklart tar man inte ansvar för andras idioti. Däremot tar man ansvar för det inflytande man har på andra.
Citera
2011-03-05, 18:55
Medlem
Citat:
Precis här ligger skillnaden mellan din och min åsikt. Jag anser att Kissie har kontroll, inte absolut kontroll, men ändå ett uppenbart inflytande. Jag anser att hon kan förutse konsekvenserna och välja att handla därefter, därmed inte sagt att hon gör det.

Självklart tar man inte ansvar för andras idioti. Däremot tar man ansvar för det inflytande man har på andra.

Ahh, jag förstår hur du menar. Vi är alltså oense om hur starkt inflytande man som individ har på andra enbart genom sin egen existens, principen är dock densamma...
Citera
2011-03-05, 19:06
Medlem
Citat:

Då blir min fråga vid hur många läsare måste man börja med självcensur för att undvika att dåligt uppfostrade korkade människor kanske kan ta intryck av vad man skriver? Eller det kanske ska vara helt förbjudet att uttrycka sina åsikter i det offentliga?
Citera
2011-03-06, 00:36
Medlem
HookTheCrooks avatar
Frågan är enligt mig väldigt enkel.

Hon får skriva vad hon vill.
Dom som läser får göra likadant om dom vill.
Att hon har en sorts maktposition och kan påverka folk får man helt enkelt acceptera även fast man kanske inte tycker om det..
om hon nu skulle vara medveten om hur hon påverkar människor och ha en väl utformad plan för att påverka människor, så får hon också göra det.
ni kanske inte tycker det är moraliskt försvarbart men det hör inte hit..
eller är det bara en viss sorts maktposition som får påverka människor??

jag försöker påverka er just nu
ni försöker påverka mig. osv

Att det är tragiskt att folk ser upp till henne får man väl slåss mot genom att försöka nå ut med vettigare saker själv...

Sen hade det väl varit annorlunda om hon var anställd för att vara en förebild, och då hade man väl bara sparkat henne? (och då hade dom som anställt henne försökt påverka folk genom en inhyrd förebild)

det är inte förbjudet att påverka folk.

snarare är det väl det hela vårat samhälle bygger på, att påverka folk och påvisa att just ens egen ide är bättre..
och kan man göra det genom att bara skriva hur man lever och vad man äter så har man lyckats ganska bra.
oavsett om alla gillar det eller inte, det är väl bara påverka tillbaks då!!
svårare än så är det inte enligt mig.

Håller med ts

Herre jävlar, det var då själva fan
Citera
2011-03-06, 02:39
Medlem
HookTheCrooks avatar
oj, nu kom mitt inlägg att handla mer om vad man får eller inte får göra, än om skyldigheten att vara ett föredöme...sry
men samtidigt är just det jag skrev anledningar till att hon inte har någon skyldighet att vara ett föredöme...
Citera
2011-03-06, 06:11
Medlem
G-codes avatar
Det är ingens plikt att vara ett föredöme för andra. Man får tycka och säga vad man vill, såklart. Bara det inte är hets mot folkgrupp eller olagliga hot!
Men är man medveten om hur sina läsare påverkas av det, så bör man ta hänsyn till det, men att kräva att en idiot som Kissie ska förstå det, är inget man kan.
Ibland kanske man kan vara i en position där man har det som ansvar, men inte här.

Att unga kids påverkas negativt av Kissie, är något deras föräldrar bör hantera, de får sätta sig ner med sina barn och diskutera det. Dock är många föräldrar stressade och kan givetvis inte ha koll på allt barnen läser på nätet.
Men de behöver en ökad medvetenhet och förståelse över alla hemskheter deras små söta barn utsätts för på nätet.

Jag är emot all typ av cencur, vem fan är cool nog att ha rätten att bestämma vad som är lämpligt eller inte för mig att se?

Oftast så kan ju istället artisten/bloggarn/whatever säga endel om samhället. Är det kissies fel att det finns sådana som henne, eller har samhället skapat henne? Alltså finna roten till problemen istället för bara försöka bota symtomen

har knappt läst topic och 0 inlägg så allt kanske redan sagts.
Senast redigerad av G-code 2011-03-06 kl. 06:22.
Citera
2011-03-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Läste denna tråd, länken till programmet finns här.

Bloggaren kissie är alltså med i tv programmet debatt och får kritik för att vara ett dåligt föredöme för andra.

Jag blev dock minst sagt chockad av detta. På fullt allvar sitter det vuxna människor i tv och säger 'skriv inte sånt på din blogg, tänk om andra börjar göra likadant'. - Hon blev bl.a. utskälld för att ha fått folk att börja äta barnmat bara för att hon gjorde det. Svensk yttrandefrihet i ett nötskal.

Vad är det för logik? Det är inte hennes fel att folk är efterblivna som läser hennes blogg och gör det hon gör. Inte heller är det mitt fel om jag skiver på min blogg 'skjut Reinfeldt i hans skalliga panna' och du sedan gör det.

Hon har inte alls något som helst krav på sig att vara en god förebild för 14-åriga tjejer. Ska hon behöva ända på sitt liv för att andra verkar ta efter henne? Som om det på något sätt är hennes fel att andra inte kan tänka själva och istället börjat äta barnmat för att någon idiot skrev att hon gjorde det på internet.

"De som vill byta frihet mot säkerhet förlorar båda och förtjänar ingendera" trodde jag var uppenbart i såna här frågor men tydligen inte.

Kissie må representera allt jag hatar men denna kritik förtjänar hon verkligen inte. Man ska inte behöva ändra på sig för att 'andra kan få för sig göra likadant' eller ska man? Vad tycker ni?

PS. Ja denna tråd handlar om etik och bör därför ligga i filosofi delen. Inte heller bör den slås ihop med den andra tråden om själv tv programmet, i denna diskuterar vi idéen om att vara ett föredöme för andra och inte själva tv programmet...
Kissie får skriva precis vad hon vill, men andra måste också enligt yttrandefriheten få säga vad dom vill. Eftersom Kissie har så många läsare så är det naturligt att hennes inlägg kan komma att granskas/kritiseras, vilket hände här. Jag tycker att Kissie tog det hela mycket bra. Hon kunde ta till sig kritiken, samtidigt som hon markerade att hon står för det hon skriver, vilket är starkt och förmodligen en förutsättning för att kunna hålla en så tung blogg. Off Topic Hon är ung. Med så många läsare (många är unga flickor/tjejer) sätter hon ett starkt avtryck. Om hon i framtiden får andra värderingar än dom hon har nu, så kan man tänka sig att hon kanske kan få problem, eftersom det hon döms för nu också "stämplar" henne, dvs det hon skriver nu (som påverkar många läsare), kanske hon får leva med på ett sätt hon inte önskar, i framtiden, precis som Big Brother deltagarna får leva med det dom gjort i huset... Kanske inte något problem? och Off Topic som sagt...
Citera
2011-03-07, 00:59
Medlem
Censur är väl knappast en ide, men ord har faktiskt makt. Makt att styra folk. Speciellt dem med dålig självkänsla eller de som inte har erfarenhet eller som tror gott om folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in