2011-03-04, 17:03
Medlem
Jake88s avatar
Jag kollade på Erik och mackans program 99 saker att göra innan man dör och en sak va och sicka upp en ballong till rymden.

Som jag fatta det så komma aldrig dessa ballonger ända ut i rymden utan de stannar i stratosfären där de sedan åter vänder pga dragningskraft och att lyftballongen går sönder av trycket. Hur som helst så fundera jag vidare lite och kom på att man borde göra en sån och sedan sätta på ytterligare en lite drivmotor. Typ nån miniraket eller nått som utlöser när ballongen går sönder. Om man nu utgår ifrån att man skulle lyckas bygga en sak som klara att tima avfyrningen när ballongen går sönder. Skulle det då gå att få den helt ut i rymden så den blev tyngdlös och sväva för alltid ?

Saker som jag fundera på som skulle kunna göra att det inte går är:

Det blåser för mycket och en så liten farkost skulle va nästintill omöjligt att få och gå i en rak bana ut mot rymden istället för att den riktas dit det blåser och kanske åker full fart ner istället.

Det skulle krävas för mycket bränsle för att den skulle kunna starta på den höjden och fortfarande ta sig så högt upp med lyftballongen.

Sen har jag även fattat att det ska behövas värmesköldar för div raketer som skickas upp till rymden men så vitt jag fattar så är det för att de ska klara luftens friktion när de kommer igenom atmosfären

Det vore ju ganska coolt om inte annat och skicka ut en liten farkost som man typ kunde signerat med namn och skrivit lite om vilka man var som skicka upp den och tid osv. Så kanske kanske någon nån gång i framtiden hittar den och kan ta del av det.
Senast redigerad av Jake88 2011-03-04 kl. 17:08. Anledning: Glömmde en sak
Citera
2011-03-04, 17:08
Medlem
Feynmans avatar
Nej, det blir svårt.

Väderballongerna som man använder går väldigt högt och en raket i rimlig storlek skulle inte skicka ut den tillräckligt långt.
Citera
2011-03-04, 17:10
Medlem
Jake88s avatar
Bara rent informativt så där. Vet du eller någon ungefär hur långt ytterligare den skulle behöva åka ?

http://www.brooklynspaceprogram.org/BSP/Space_Balloon.html
Länk för er som inte vad vad jag pratar om.
Citera
2011-03-04, 18:26
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Bara rent informativt så där. Vet du eller någon ungefär hur långt ytterligare den skulle behöva åka ?

http://www.brooklynspaceprogram.org/BSP/Space_Balloon.html
Länk för er som inte vad vad jag pratar om.

Ballongen i din länk nådde 30 km. Normalt brukar man sätta 100 km som gräns för rymden och en satellit behöver ligga på minst ~120 - 130 km för att kunna behålla en någorlunda omloppsbana. Sedan räcker det inte bara att få upp ballongen till vald omloppsbanan då luftmotståndet gör att det sakta men säkert tappar fart och därmed höjd.
Citera
2011-03-04, 18:38
Medlem
Jake88s avatar
om det är 100km till rymden och dom tog 30% av det så skulle jag nog klassa det som en luftballong. Skulle ballongen stiga längre om man använde ett starkare material att bygga den av så den inte spricker så lätt ? Nått kolfiberaktigt kanske
Citera
2011-03-04, 19:07
Medlem
Problemet är väl inte att ballongerna går sönder utan att på 40km höjd så är luften så tunn så ballongen kan inte bära sin vikt längre. Ballongerna som de skickar iväg från Esrange fylls med helium och flyger upp runt 40km. Efter det så landar ballongen igen, eller så klipper man av lasten så landar den med egna fallskärmar. Ballongen går alltså aldrig sönder.

Fast det är lite svårt att skicka iväg en raket från en ballong eftersom att ballongen inte har någon vidare hastighet. En raket måste ha hastighet för att inte falla ner, inte bara höjd. Om du skickar en raket rakt upp 100km så kommer den komma ner igen.

Därför är det effektivare att skicka iväg små raketer från flygplan, som till exempel Space Ship One!
Senast redigerad av Kraxkow 2011-03-04 kl. 19:09.
Citera
2011-03-04, 23:50
Medlem
Umbras avatar
Det är inte höjden som är problemet, du behöver en bra bit över 20 000 km/h i fart i sidled för att den ska hamna i omloppsbana. Lycka till att få upp en ballong i den hastigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in