Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-04, 14:44
  #1
Medlem
Hej, det är så här att jag har varit med i telefonintervju med ett företag från England och nu vill de har mig på intervju så jag ska till Manchester nästa vecka träffa de face to face och sen träffa teamet. Har läst hel del på nätet och de flesta skriver att man SKA ha ett bankkonto i England för att få sin lön. Jag har ett konto i England redan fast ett sparkonto som inte går att använda. Farsan sa till mig att jag inte behöver farmor har sitt engelska konto och bor i Italien hon får in sin pension och allt i England sen använder sitt Engelska bankkort i Italien. Bör man gå och fixa bankkort och bankkonto eller lika bra att använda sitt svenska? Ska stanna MINST 1år.
Citera
2011-03-04, 14:49
  #2
Medlem
Det är väl knappast besvärligt att fixa ett eget bankkonto hos någon engelsk bank. Offra en timme av ditt liv och få det gjort en gång för alla, sen så slipper du allt krångel.

När/om du sen flyttar hem är det ju bara att tömma kontot och avsluta det.

Låter smidigast enligt mig iaf.
Citera
2011-03-05, 00:53
  #3
Medlem
Shit, att skaffa ett konto lär ju vara ditt minsta problem.
Citera
2011-03-05, 05:39
  #4
Avstängd
JetSetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oogh
Det är väl knappast besvärligt att fixa ett eget bankkonto hos någon engelsk bank. Offra en timme av ditt liv och få det gjort en gång för alla, sen så slipper du allt krångel.

När/om du sen flyttar hem är det ju bara att tömma kontot och avsluta det.

Låter smidigast enligt mig iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av villeneuve
Shit, att skaffa ett konto lär ju vara ditt minsta problem.

Nej, absolut inte! Jag bor här! Det är fan ett HELVETE att skaffa ett konto! Jag skojar inte! Spelar ingen roll om du har 0kr, 50,000 eller 90,000 du vill stoppa in på kontot på en gång.
Det beror på din situation!

Om du har räkningar att betala där du bor, tex council tax och gas o vad som helst, då kan du ganska lätt öppna ett bankkonto. I min hyra ingår allt, förutom council tax. Så jag fick ju vänta ett jävla tag innan jag fick en räkning (efter att ha ansökt om det) och just nu kan jag då försöka öppna ett bankkonto.

Det är inte så lätt som man tror, tyvärr. Men du kan ju ha rena flytet o får några räkningar du kan visa upp för banken (så att du får öppna upp ett konto). Så låt mig inte avskräcka dig! Det kommer gå bra! Om du har problem att öppna konto så kommer det ändå lösa sig, allting löser sig!


Edit: Nu glömde jag totalt bort! Åtta pund gånger tolv månader är 96 pund. Har du 96 pund (dvs £8 per månad) så kan du faktiskt öppna upp ett "passport" konto (hos HSBC-banken). Det kostar åtta pund i månaden, och då skriver man upp sig för ett år,- så 96 pund kostar det.
Ja, det är det absolut lättaste och det tycker jag du ska köra på,- inget jävla strul med räkningar och skit. Det är bara att öppna upp det, punga ut åtta pund i månaden så har du ett konto.

Gå till närmaste "HSBC"-bank och be att få öppna upp ett "passport"-konto för åtta pund i månaden. Klart.
__________________
Senast redigerad av JetSetter 2011-03-05 kl. 05:43.
Citera
2011-03-05, 05:51
  #5
Medlem
BERNFs avatar
Jag hade sama problem som ovanstående, men tom värre för mig då jag inte ens hade council tax.
Vill du inte punga ut 8£ i månaden för ett passport konto så kan du höra med din arbetsgivare vilken branch dom är kunder i. Företaget jag jobbade hos hade många utländska anstälda så banken kunde kolla upp vem jag var via företaget (dom hade gjort nån deal) så det kan vara värt att kolla upp.

Underlätar med om du får checkar, då kan dom om du ha tur cleara direkt istället för 3-4bankdagra.

Men håller med ovanstående, skaffa bankkonto i england är en krånglig procedur. Mycket krångligare än det bör vara. Det är mycket som är krångligt i england :P
Citera
2011-03-05, 10:23
  #6
Medlem
Jag har ett sparkonto i England problemet är att det står i min farfars namn på det, ingen som vet att det kan hjälpa? Mitt problem är att jag inte kommer betala någon hyra företaget står för allt sånt! Vet att man måste visa att man har hyrt i 3 månader men eftersom jag inte får några räkningar så lär det bli svårt. Eller går det fixa genom en släkting? Får prata med företaget se om de kanske kan hjälpa till vore ju onödigt hålla på med checkar och allt sånt åker till Manchester på Torsdag så får prata med arbetsgivaren då! Kommer med svar på vad för tips han har om någon annan senare har liknande fråga! Ha en bra dag!
__________________
Senast redigerad av MrUnited 2011-03-05 kl. 10:32.
Citera
2011-03-05, 14:37
  #7
Medlem
SisterJanets avatar
Jag hade inga större problem med att öppna bankkonto på Barclays när jag flyttade till England för två år sen.

Be din svenska bank att ge dig ett fullständigt kontoutdrag från ditt svenska konto (det måste framgå tydligt vad det är för någonting, mitt från Swedbank fungerade bra) som du tar med dig till England. Sen tar du med dig kontoutdraget och ditt pass till banken när du ska öppna konto. Det tog ca. en timme när jag var där eftersom de ringde upp och kollade att Swedbank verkligen var en svensk bank och dubbelkollade att adressen och SWIFT-koden/IBAN var giltigt. Det var allt och jag fick uppgifterna för mitt nya konto direkt så att min arbetsgivare kunde börja betala lön till mig.
Citera
2011-03-05, 16:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJanet
Jag hade inga större problem med att öppna bankkonto på Barclays när jag flyttade till England för två år sen.

Be din svenska bank att ge dig ett fullständigt kontoutdrag från ditt svenska konto (det måste framgå tydligt vad det är för någonting, mitt från Swedbank fungerade bra) som du tar med dig till England. Sen tar du med dig kontoutdraget och ditt pass till banken när du ska öppna konto. Det tog ca. en timme när jag var där eftersom de ringde upp och kollade att Swedbank verkligen var en svensk bank och dubbelkollade att adressen och SWIFT-koden/IBAN var giltigt. Det var allt och jag fick uppgifterna för mitt nya konto direkt så att min arbetsgivare kunde börja betala lön till mig.
Tack för informationen! Skall fixas. Nöjd med barclays? Funderar på ha de som bank. ha en bra dag!
Citera
2011-03-07, 11:00
  #9
Medlem
Hur ska man gå klädd på intervjun? Är telefonsupport! Funderar på Jeans (nej inga med hål i) vanliga lee sen en t-shirt och en snygg tröja över. Eller skjorta kanske är det bästa?
Citera
2011-03-07, 14:52
  #10
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrUnited
Hur ska man gå klädd på intervjun? Är telefonsupport! Funderar på Jeans (nej inga med hål i) vanliga lee sen en t-shirt och en snygg tröja över. Eller skjorta kanske är det bästa?

Engelskmännen är strikta. Jag skulle ta skjorta, kostymbyxor, ett snyggt bälte och ett par rena finskor (dvs ej gympadojor).
Jeans är tveksamt även i Sverige, även om de inte är trasiga.
Citera
2011-03-07, 17:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Engelskmännen är strikta. Jag skulle ta skjorta, kostymbyxor, ett snyggt bälte och ett par rena finskor (dvs ej gympadojor).
Jeans är tveksamt även i Sverige, även om de inte är trasiga.
Pratade nyss med farsan (Engelsk) Han säger skjorta, jeans eller en kavaj på. Gympaskor har jag inte har bara läder. Blir nog ta på sig skjortan och jeans men struntar nog i kavaj (eller)? SKillnad i Sverige här kan man komma "normalt" klädd ganska stor skillnad ändå.

Önska mig lycka till Ciao!
__________________
Senast redigerad av MrUnited 2011-03-07 kl. 18:03.
Citera
2011-03-08, 14:08
  #12
Medlem
Trinnits avatar
Alright, din farsa har nog koll om han är engelsk. Hoppas att du får jobbet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback