2011-03-04, 00:31
Bannlyst
Kod:
-----------------------------
|         |        |        |
|         |        |        | A
|---------------------------|
|              |            |
|              |            | B
      D               C

Ditt uppdrag är att passera alla väggar i figuren utan att lyfta pennan. Men du får inte passera samma vägg två gånger. A,B,C och D har bara lagts ut för att göra figuren tydligare (skiljer väggarna åt). Men det finns ingen lösning. Det är bevisat att mazen är omöjlig att lösa.

Efter att man testat de alla möjliga sätten som finns att försöka ta sig igenom mazen så kan man vara fullständigt säker på att den inte går att lösa. Ett datorprogram har redan gjort detta (datorkod för den intresserade, C++):

Att den är omöjlig att lösa går även att bevisa med den mattematiska grenen topologi.

Men tänk om.. tänk om den gick att lösa genom att bryta mot logikens lagar på något vis . (Det är just efter att ha läst den meningen som de flesta av er börjar planera er pajkastning mot tråden och TS). Ja, jag är en crackpot :d, och jag tror inte på att det här är möjligt i vår värld.

Men lek med tanken. Tänk om det fanns en ologisk men ändå fungerande lösning? Att testa alla möjliga lösningar fungerade ju som sagt inte. Vad kan man göra då?

Definiera mazen som löst per se, by default, utan att man gör något? Då har man ju ändrat spelreglerna (vad som bestämmer att mazen är löst), och det ger ju det hela en logisk lösning. Så därför måste spelreglerna vara de vi utgick från början.

Vart kommer du med tanken? Om att lösa denna maze på ett ologiskt sätt men där den ändå logiskt sett anses vara löst? (trixa med förutsättningarna lite som du vill.. kanske vill du att den ska anses vara löst på ett ologiskt sätt istället för ett logiskt)

Vad ska vi diskutera? Tjaa, förgrena tråden var du vill från och med "Men tänk om..".

Då detta säkert inte går att lösa, kan man ställa samma fråga som man ställer sig om mazen: går det att lösa på något ologiskt vis som slutar upp med en logisk och löst lösning? Om svaret är nej, så kan man ställa sig samma fråga igen.... infinite regress.

Det jag helt enkelt försöker få er att göra är att leta efter kryphål i logiken (syftar inte nödvändigtvis på det axiomatiska logiken, utan vill vara luddig där).

En spånad lösningsmetod för att få en sådan logisk lösning, som lösts i en ologisk värd där ologiska lösningsmetoder är möjliga (kommer fram till att lösningen inte kan representeras i denna verklighet):
Senast redigerad av fysikmotor 2011-03-04 kl. 00:36.
Citera
2011-03-04, 02:32
Medlem
reWindizes avatar
Nu har jag verkligen inte lusläst din text, men trotsa logiken - really?

Jag det är självmotsägande, om man kan trotsa en logikens lag så är det inte en logikens lag. Precis som att det aldrig går att konstruera en fyrkant med tre hörn, då är det inte en fyrkant. Detta gäller ju oavsett vilken dimension eller vilka förutsättningar som finns.

Det är ju grejen med logik - det är a priori kunskap, det är inte falsifierbart.. vilket för all del kan vara problematiskt på vissa sätt..

Nu vet jag inte om jag får fram min poäng för jag är lite på lyran.. men ändå!

Hursomhelst - keep thinking!
Citera
2011-03-04, 10:52
Bannlyst
Lösning:

Lösningen uttryckt i ett språk som vi inte förstår: jfasdjfas98fjasdfjas9jdfa9s8jfdas9djfasdjfsdfa8s9f d8asufdasdf

Nu måste vi bara översätta detta till svenska.
Citera
2011-03-04, 20:39
Medlem
Nalle-Brums avatar
Jag tar och trycker pennan genom figuren och låter den dyka upp varhelst jag vill.

Eventuellt skapar jag någon form av maskhål som pennan transporteras genom.
Citera
2011-03-04, 22:09
Medlem
Jonblunds avatar
Vet inte om denna typ av topologiska omöjligheter på typen "Seven Bridges of Königsberg" gäller även icke-euklidiska rum?
I vilket fall. Om det existerar en lösning så är den knappast ologisk möjligen icke-euklidisk eller kanske obegriplig för oss människor.
Lie OT: Va fan skriver du maze för, när det heter labyrint.
Citera
2011-03-04, 22:37
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Kod:
|         |        |        |
|         |        |        | A
|---------------------------|
|              |            |
|              |            | B
      D               C

Ditt uppdrag är att passera alla väggar i figuren utan att lyfta pennan. Men du får inte passera samma vägg två gånger. A,B,C och D har bara lagts ut för att göra figuren tydligare (skiljer väggarna åt). Men det finns ingen lösning. Det är bevisat att mazen är omöjlig att lösa.

Lösningsförslag:
Använd en penna vars spets' kontakt med papperet är bredare än figuren själv. Dra ett (brett) streck tvärs över hela figuren på diagonalen. Alla väggar passerade, inte lyft pennan och ingen vägg passerad två gånger. Kan dock ej påstå att lösningen trotsar något slags formell logik.

Edit: Om man inte har en tillräckligt stor penna så kan man ju annars bara förminska figuren för att uppnå samma resultat.
Citera
2011-03-05, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Lie OT: Va fan skriver du maze för, när det heter labyrint.

Ville vara konsekvent. Orkade inte ändra i rubriken så fortsatte med samma ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-Brum
Jag tar och trycker pennan genom figuren och låter den dyka upp varhelst jag vill.

Eventuellt skapar jag någon form av maskhål som pennan transporteras genom.

Gillar denna lösning . Det vore att knyta ihop två punkter i pappret, och på så sätt så lyfter man ju inte pennan.

Det skulle kräva att kartan ovan är byggd på ett annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Lösningsförslag:
Använd en penna vars spets' kontakt med papperet är bredare än figuren själv. Dra ett (brett) streck tvärs över hela figuren på diagonalen. Alla väggar passerade, inte lyft pennan och ingen vägg passerad två gånger. Kan dock ej påstå att lösningen trotsar något slags formell logik.

Edit: Om man inte har en tillräckligt stor penna så kan man ju annars bara förminska figuren för att uppnå samma resultat.

Har tänkt på liknande . T ex om man drog ett horisontalt sträck över de översta väggarna genom att gå igenom dem alla utan att passera några rum på vägen, och därefter lösa figuren som vanligt.

I ditt fall så passerar man flera väggar samtidigt, med en och samma penna som inte hoppar något.
Citera
2011-03-06, 01:15
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Har tänkt på liknande . T ex om man drog ett horisontalt sträck över de översta väggarna genom att gå igenom dem alla utan att passera några rum på vägen, och därefter lösa figuren som vanligt.

I ditt fall så passerar man flera väggar samtidigt, med en och samma penna som inte hoppar något.

Man behöver egentligen inte ens ha en penna som drar streck som är bredare än figuren, det räcker med att den är bredare än linjerna i figuren så kan man dra streck över ett par hörn och sedan lösa den på 'vanligt' sätt.
Citera
2011-03-06, 02:29
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Man behöver egentligen inte ens ha en penna som drar streck som är bredare än figuren, det räcker med att den är bredare än linjerna i figuren så kan man dra streck över ett par hörn och sedan lösa den på 'vanligt' sätt.
Exakt!
http://www.archimedes-lab.org/How_to...s_cheating.gif
Citera
2011-03-06, 22:01
Medlem
L.A.s avatar
Dessutom kan man lösa mazen (?) genom att "vika" den två gånger:

Citera
2011-03-06, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Dessutom kan man lösa mazen (?) genom att "vika" den två gånger:

Riktigt skön lösning .

Allt detta är outside the box. Uppmuntras.
Citera
2011-03-06, 22:28
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Riktigt skön lösning .

Allt detta är outside the box. Uppmuntras.
Ja, men alla lösningar hittills är ändå logiska, genom att de följer de fysiska lagarna, även om de är outside the box. Tror faktiskt det blir riktigt svårt att presentera en "ologisk lösning", eftersom vi inte kan förstå den då hela vår förståelse för geometri bygger på logik. Finns ingen logik finns helt enkelt inte någon geometri.
Å andra sidan kan det också vara otroligt enkelt att presentera en "ologisk lösning", eftersom den inte behöver följa några regler överhuvudtaget. Ett exempel på lösning skulle kunna vara:

Ta figuren, rita upp den i skala 500:1 på norra väggen till den polisstation som ligger närmast ditt födelsehem med minst två veckor gammal apelsinmarmelad. Gräv sedan ner en tonfisk som väger mellan 483 och 497 kilo exakt 61.5 meter från väggen. Då går figuren att lösa (men bara om du använder kulspetspenna).

Jävligt ologiskt, men så var reglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in