2011-03-04, 00:23
Medlem
rosalakans avatar
Tjenare

Jag hade tänkt lägga alla dessa 3 operativsystem på en hårddisk. Jag undrar kort och gott hur jag skall gå till väga för att få detta att fungera. Säkert en väldigt enkel grej anser de flesta men eftersom jag aldrig har gjort detta tidigare så tänker jag höra efter med lite mer kunniga personer än jag.

Förklara det så simpelt ni kan, även länkar eller kanske till och med en guide skulle vara otroligt uppskattat!

Tack på förhand!
Citera
2011-03-04, 01:32
Medlem
ischs avatar
Här har du en rätt bra början http://en.wikipedia.org/wiki/Multi_boot

Men kort kan man väl säga att du gör 3 partitioner (4 eller 5 om du vill ha swap samt köra / och ~ skilt), formaterar med rätt filstruktur och sen installerar du windows systemen först och ubuntu sist så att du inte skriver över grub.

Dock så ser jag ingen direkt fördel att ha både Win7 och Xp installerat.
Citera
2011-03-04, 04:31
Medlem
[Strange Days]s avatar
Beroende på vad du ska använda de olika operativsystemen till så finns det lite olika vägar att gå.

Om du vill köra XP eller Windows 7 som primärt operativsystem och enbart ha Ubuntu för att testa/lära dig Linux så är det enklaste tillvägagångssättet att du installerar Ubuntu som en virtuell maskin - t. ex. med VMWare Workstation eller VirtualBox (som är gratis till skillnad från VMWare).

Tänk också på att om du kör Windows 7 Professional, Ultimate eller Enterprise som primärt operativsystem så kan du köra med fördel köra Windows XP virtuellt med Windows XP Mode
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in