2011-03-03, 23:56
Medlem
Även killar kör väl med psykisk mobbing?

Men om man ska låtsas som killar inte gör det så är tjejer dom värsta mobbarna. För psykisk mobbing är värre än fysisk.
Citera
2011-03-03, 23:58
Medlem
Jag tror det beror helt på. Killar mobbar fysiskt, medan tjejer mobbar psykiskt. Jag tror det är värre att utsättas för psykisk. Killar har generellt lättare att acceptera andra i en grupp en vad tjejer har (tror jag). Är tjej själv, så jag antar att jag vet en del när det gäller hur tjejer mobbar varandra.
Citera
2011-03-04, 00:26
Medlem
Varför verkar alla tro att fysisk mobbning inte leder till psykiska åkommor?
Fysisk mobbning är precis som psykisk mobbning, litet beroende på omständigheterna, därtill kan det fysiskt utsatta offret inte hjälpa att bli slagen.
Citera
2011-03-04, 00:37
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Att bli mobbad av killar = fysisk och psykisk ohälsa.
Att bli mobbad av tjejer = psykisk ohälsa.

Vad som är värst avgör ni själva.
Citera
2011-03-04, 11:07
Medlem
Bobofesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaaand
Okej, så vilka tycker du är värst?
-||-

Okej, har du egna erfarenheter av detta? Det jag har varit med om är att offret blivit utsatt för nästan enbart våld och blivit inlåst på t ex toaletten.
Jag tycker ändå att killar är bättre/har fördelen att vi kan slå tbx när vi tkr att någon är taskig, vilket sällan händer att tjejer gör, har man blivit nedslagen av någon går man inte på den igen, då är det över.

Tjejer är värst, Blir liksom en hönsgård och dom är jäkligt långsökta
Citera
2011-03-04, 11:50
Medlem
Men om man bara blir psykisk mobbad kanske man inte ens blir sedd. Och det är värre att inte bli sedd och att ingen lyssnar, än att bli slagen. För blir man slagen blir man åtminstone sedd.
Citera
2011-03-04, 12:25
Medlem
saftad_burks avatar
Verkar som att många här föddes någon gång på femtiotalet, då svenska tjejer fortfarande var någorlunda feminina och alltså inte höll på att slåss. Som det är i nuläget har jag intrycket att tjejer slåss en del de med. Visst, det är väl inte som om de är duktiga på det, men det är inte de de hoppar på heller.

Personligen tror jag att en kombination av det degenererade packet är det värsta. Det brukar ju inte precis vara så att eleverna bestämmer sig sins emellan att "idag får bara tjejerna mobba".
Citera
2011-03-04, 12:30
Medlem
Ratads avatar
Mina erfarenheter är att en viss kille eller liten grupp av killar trivs med att verkligen rikta trakasserier mot en person och det är oftare fysiskt. För tjejer känns det mer som en flockgrej. Tror det är sällan just enstaka ser det som en sysselsättning utan det är mer en nedlåtande attityd i gruppen mot en men från desto fler.

Jag tycker lika illa om psykisk och fysisk mobbing. För stunden gör det ju skitont med en smäll och man blir strykrädd för man vet att en dag kan mobbaren råka slå för hårt eller koppla ett grepp som kväver en osv. Psykiskt är mer en långsam nedbrytning, man blir lite apatisk och ser inte fram emot att möta dessa personer när man vet hur lågt man står i deras ögon.

Vilket är värst? Välj ditt gift.
Senast redigerad av Ratad 2011-03-04 kl. 12:33.
Citera
2011-03-04, 16:53
Medlem
Diablesss avatar
Tjejer är värre. Om jag utgår från egna upplevelser så kan grabbarna reda ut det en gång för alla medan tjejerna tycks göra det till en sport att snacka skit, vara dryga och visa tydliga dramaqueen tendenser.
Citera
2011-12-13, 15:31
Medlem
Tjejer är klart tusen gånger värre. I "allmänhet" alltså. Det finns ju undantag.

Och tjejer är ofta mera långsinta än killar med.

När jag var 16 år så hamnade jag i slagsmål med en kille. Bröt hans näsa.
Tre veckor senare så förlät vi varandra.
Vi tog varann i hand och lovade att vi inte skulle vara osams.
Jag bad om ursäkt för att jag skadat honom, och erkände att det var väldigt dumt gjort.

Han och jag är vänner idag.
Vi bor långt från varann, men pratar mycket på MSN och i telefon, och han är riktigt schysst!

Ett år tidigare, när jag var 15 så hamande jag i slagsmål med en tjej, och det gick ungefär lika.
Hon fick blåtira och bruten näsa. Och jag fick en tand utslagen.
Jag har försökt att be henne om förlåtelse och bett att vi ska sluta fred, men hon och hennes vänner HATAR mig än idag, fyra år senare.

De blänger och visar fingret om de ser mig på stan.
De spottar åt mitt håll och hotar mig och skriker ord som jag inte vill nämna här, då det finns risk att minderåriga kan läsa.

Vilket är synd, för jag tycker ärligt talat att hon är ganska sexig ...

Men snacka om långsinthet.
Senast redigerad av Aina-Safir 2011-12-13 kl. 15:34.
Citera
2011-12-13, 15:52
Medlem
Adriadnes avatar
Enligt mina erfarenheter så är killar värre (men tjejer inte långt efter). Jag tycker att det är lite av en förskönande myt att killar inte skulle praktisera utfrysning och skitsnack, för det gör de visst. Jag hör ofta killar snacka skit, både om andra killar och om tjejer. De skvallrar, kallar folk för feta, fula, dumma, sprider elaka rykten enbart i syfte att vara elaka, skämtar om folk, skämtar med sina mobboffer på ett elakt sätt för att få omgivningen att skratta osv. Allt detta gör tjejer också. Tjejer är värre när det gäller äkta utfrysning och iskalla blickar som kan få offret att känna sig som världens äckligaste varelse. Men, killar blir dessutom oftare fysiska. När det gäller killar som mobbar killar kan det ofta handla om fysiska övergrepp, slag och våld.

När jag gick på mellanstadiet så blev en kille i klassen mobbad, han fick springa och gömma sig varje rast om han inte ville bli fastbunden med hopprep vid klätterställningen och slagen med bandyklubbor, eller få bollar kastade på sig. Mobbarna tog varje chans de fick att slå honom på jympan osv, kastade mat på honom i matsalen och ibland var det bara helt vanligt våld - de väntade på honom och slog ner honom. Andra grejer de gjorde var att att sno hans kläder medan han duschade efter jympan och lägga dem i toalettstolen, de stal och förstörde hans saker och de skrattade åt/kommenterade allt han sa i klassrummet, ritade kukar på hans teckningar och spred rykten om att han hade sex med sin mamma och andra elaka saker.

En tjej blev också mobbad, i samma klass (det var ingen bra klass). Hon blev främst mobbad av tjejerna, ingen ville umgås med henne så hon blev oftast behandlad som luft, ignorerad, utfryst. Mobbarna kallade henne för elaka saker, fnissade åt allt hon sa, låtsades ibland vara snälla bara för att driva med henne och få henne att berätta saker om sig själv som de sedan kunde använda emot henne. En gång försvann hennes skor så att hon inte kunde gå hem efter skolan. De mest fysiska sakerna var det dock killarna som gjorde mot henne också. Det var killarna som vandaliserade hennes teckningar också, kastade suddigum osv på henne i klassrummet, mest högljutt och indiskret kallade henne för fula saker, var grövst i mun, förolämpade henne värst. Jag minns en gång då killarna rotade igenom hennes väska och hittade en binda, som de klistrade upp på svarta tavlan i klassrummet och skrev "*****'s mensbinda" med stora pilar och en glad, mensande gris vid sidan. När hon kom in i klassrummet skrek och skrattade alls "Har du mens eller, *****, hahaha" osv... Hon sprang gråtande ut och låste in sig på toaletten och killarna sprang efter och stod utanför och bankade på dörren.

Kort sagt. Tjejer är elaka, men killar är mer handfasta och deras mobbing går inte att undvika eller ignorera.
Citera
2011-12-13, 16:15
Medlem
Killarna är helt klart värre än tjejerna och går över flera gränser både fysiskt och psykiskt. Det går liksom inte att jämföra med att få lite elaka blickar eller kommentarer som dessutom väldigt få tjejer sysslade med jmf med killar som eldade på varandra, fick huvudet nedtryckt i toaletten osv. Sedan ska man inte snacka om glåpord och andra trakasserier som förekom mellan killar som var av mycket grövre art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in