2011-03-03, 21:05
Medlem
Finns det någon som vet om jag "tänker rätt" i följande fråga:
Familjen har en privat 4 år gammal bil men behöver en liten extrabil. Mitt enmans-aktiebolag är ej momspliktigt. Min tanke är att minimera mina privata kostnader för en av de tänkta två bilarna,ja egentligen att få så billlig bilkostnad som möjligt på privatsidan av min ekonomi. Jag har ett lönearbete och driver parallellt ett AB.Tar än så länge ut endast utdelning och ej lön pga av att jag har högsta möjliga marginalskatt.För mig är det därför värt att kunna använda AB's pengar till service,försäkring skatt,reparationer etc Räknar med att köra max 500 mil i företaget och 1000 privatmil i företagsbilen. Familjebilen rullar ung. lika mkt.
Vill inte ha ngn lyxig bil utan typ en toyota yaris(,minst 1 år gammal för att slippa den värsta värdeminskningen). Är följande alternativ tillåtna och vilket skulle vara bäst?

1) Köper hyfsat ny liten bil enl ovan med sedvanligt leasingavtal med privat förmånsvärde plus vad jag förstår ,drivmedel x 1,2.
1,2 x vaddå? Dagspris på diesel/bensin? eller på ngn form av schablonbelopp? Betalar man med företagets pengar när man kör den i AB-jobb? inga tillägg då av något slag?

2)Låter AB köpa min privatbil (som lär börja kosta en del pengar framöver då kamrem partikelfilter bromsar etc snart ska bytas) och köper lilla extrabilen privat samt betalar förmånsvärde+bränsle på den andra. Kan AB köpa min egen bil? Vem sätter priset?Upprättar man ett leasingavtal då om AB inte vill köpa hela bilen rakt av,kontant?

3)Säljer nuvarande bil privat.Använder pengarna att köpa den lilla extrabilen och får en del över som kan öronmärkas till förmånsvärde för AB-bilen >> Låter AB leasa en en stor familjebil tex samma som den gamla men nyare modell.

Många i liknande forumtrådar skriver att det är bättre att köra privat o ta ut milersättning men jag kör så lite åt företaget att det inte blir så mkt pengar. Mitt tanke är att hålla nere oförutsedda och tunga poster i bilägandet i min privata ekonomi men ändå ha råd med två bilar. Tusen tack för att du orkat läsa så här långt
Citera
2011-03-05, 09:49
Medlem
Draken22s avatar
Om jag börjar med privatägd vs. företagsägd bil, vilket jag ska försöka förklara lite enkelt.

Om någon använder en företagsägd bil privat mer än 10 tillfällen eller 100 mil (först förekommande) per år så anses det vara en förmån och personen ska förmånsbeskattas för bilen. Det är Skatteverket som anger summan. Låt oss säga att det i det här fallet handlar om 3.000 kr /månad.
Om du idag har en lön på 20.000 kr före skatt och betalar 26% i skatt så får du ut 14.800 kr.
Med förmånsbilen finns det två alternativ man kan göra.
1. Lägga på 3.000 kr på bruttolönen. Du har då alltså 23.000 kr i lön. Företaget betalar arbetsgivaravgifter för 23.000 kr och du skattar för 23.000 kr och får ut runt 14.000 kr (23.000 - 3.000 kr i förmån - skatt på 23.000 kr).
2. Dra av 3.000 kr på bruttolönen. Företaget betalar då fortfarande arbetsgivaravgift för 20.000 kr och du betalar fortfarande skatt på 20.000 kr men får mindre, i plånboken (20.000 kr -3.000 kr i förmån - skatt på 20.000 kr).

Det gäller alltså BILEN.
Sen kan man bli förmånsbeskattad för bränslet också OM företaget betalar bränslet för privata resor (för arbetsresor ska man alltså inte betala förmånsvärde för bränslet - däremot kan man få milersättning från företaget om man betalat bränslet själv. Aktuellt belopp är 9,50 kr för annat bränsle än diesel). Man får då betala 20% mer för bränslet än om man skulle betala själv eftersom att priset ska räknas upp med 1,2 en godtagbar beräkning är "kör" månadens snittpris på bränslet, vilket finns att hitta på exempelvis statoils hemsida). Betalar man, som privatperson, bränslet själv för de privata resorna behöver man alltså inte bli förmånsbeskattad för bränslet.
Eftersom man bör föra körjournal för en förmånsbil (annars är det svårt att bevisa privata resp företagsresor för skatteverket vid en eventuell revision och kan riskera att bli förmånsbeskattad för ALLA resor + skattetillägg för att man inte redovisat rätt) är det då enkelt att se hur mycket man kört privat och man kan tanka därefter. Har man ex. kört 40 mil privat och bilen drar 1 liter per mil kan man alltså tanka 40 liter då. Man bör då spara kvittona för att kunna bevisa att man tankat för egna pengar.

Jämförelsevis så är förmånsvärdet (3.000 kr i exempelet ovan) mer än om man har en privat avbetalning på samma bil. Men man slipper reparationskostnader, försäkringar, skatter, värdeminskning och allt annat som bilen kan komma att kosta.
Sen får man ju räkna ut själv vilket som är mest fördelaktigt.

Köp och försäljning av bil...

Du kan absolut sälja en privat bil till företaget. Det man ska tänka på, speciellt som ägare till företaget, är att sätta marknadsmässigt pris. Det bästa sättet är att får en värdering hos en handlare. Huruvida du kan upprätta leasingavtal eller inte med ditt eget företag vet jag inte, men avbetalningsplan går bra. Skriv ett avtal vad som är gällande mellan dig och företaget och boka upp skulden i företagets bokföring. Hur betalning ska ske, om det ska löpa ränta osv. För företaget blir det då ett avtal som vilket som avbetalningsavtal som helst.

Det man alltid ska tänka på när man köper en bil, oavsett om man är företag eller privatperson, är om man har råd med det. Det finns ett talesätt som heter "amortera eller reparera", som i princip betyder att man får göra antingen eller. Köpa nytt och ha låga reparationskostnader eller köpa billigt och (förmodligen) ha höga reparationskostnader. Så i ditt fall behöver du tänka på företagets ekonomi - finns det utrymme för en bil och till vilken kostnad i så fall.

Eftersom du kör så lite i arbetet skulle jag hålla med dom andra trådarna att ta upp det som milersättning istället. Det är bara den skattefria delen som är reglerad när det gäller summan på ersättning för arbetsresor. Du kan alltså bara få max 18,50 kr skattefritt. Så om du exempelvis tar ut 35 kr per mil i milersättning från företaget så får du då 18,50 kr skattefritt och resterande 16,50 kr ska du skatta för.

Jag rekommenderar alterantivt, om du nödvändigtvis vill att företaget ska äga bilen, att du betalar allt bränsle själv och istället får milersättning för arbetsresorna (observera dock den lägre ersättningen eftersom det är en förmånsbil). På så sätt behöver du inte betala "överpris" för bränslet när du åker privat - vilket är det du gör mest.

Hoppas att det här gav dig några svar och kanske till och med en lösning.
Lycka till!
Citera
2011-03-07, 13:45
Medlem
Tusen tack för i många stycken klargörande svar!
Jag tar inte ut någon lön alls från AB utan endast den utdelning per år som är tillåten. JAg har alltså ingen lön att lägga de 3000 kr på. Min arbetsgivare i mitt "privata" jobb har ju inget med min företagsbil att göra.
Men då borde AB alltså betala arbetsgivaravgift för dessa 3000 kr...?Ingen kan väl hacka på att man inte tar ut lön (ännu i alla fall).
De mil jag gör för AB ligger klumpade under ett antal veckor per år,alla andra mil hade jag tänkt betala bränsle för privat.Bör jag ändå föra körjournal hela tiden?
Citera
2011-03-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nenne50
JAg har alltså ingen lön att lägga de 3000 kr på. Men då borde AB alltså betala arbetsgivaravgift för dessa 3000 kr...?Ingen kan väl hacka på att man inte tar ut lön (ännu i alla fall).
De mil jag gör för AB ligger klumpade under ett antal veckor per år,alla andra mil hade jag tänkt betala bränsle för privat.Bör jag ändå föra körjournal hela tiden?

Det blir ju lite svårt att löneväxla en förmånsbil om du inte har något att växla emot.

Du bör alltså ta ut samma lön som förmånsvärdet. Antingen varje månad (att rekommendera) eller årsvis. På kontrolluppgifterna ska man nämligen ta upp förmåner samt dragen skatt. Så minst förmånsvärdet måste du ju ta ut i lön. Om det går att växla mot någon utdelning vet jag inte, men det bör ju din revisor kunna svara på och hur det skulle gå till i så fall.
Arbetsgivaravgifterna för förmåner ska ju också deklareras och betalas in.

Och ja... skriver man körjournal så är det varenda meter som ska skrivas in. När det är arbetsresor så ska det helst specificeras. Är det en privat resa behöver man endast ange "PRIVAT". Det finns digitala körjournaler som man kan installera. Använder själv en sådan. Det enda jag behöver göra är att trycka privat eller tjänsteresa. Resten sköter sig självt.
Senast redigerad av karlssons 2011-03-07 kl. 15:50.
Citera
2011-03-07, 16:51
Medlem
Ok. Jag hade inte fattat att man måste växla det mot en lön Då får jag ta mig en funderare för då blir det en dyr historia både för företaget och mig privat.Försöker att inte ta ut lön i möjligaste mån eftersom jag klarat mig hittills på den andra inkomsten och får skatta så himla mkt för all extra lön jag drar in. Tack i alla fall!
Citera
2011-03-07, 17:16
Medlem
Draken22s avatar
Citat:
Ok. Jag hade inte fattat att man måste växla det mot en lön Då får jag ta mig en funderare för då blir det en dyr historia både för företaget och mig privat.Försöker att inte ta ut lön i möjligaste mån eftersom jag klarat mig hittills på den andra inkomsten och får skatta så himla mkt för all extra lön jag drar in. Tack i alla fall!

En förmån är något man får istället för pengar.
En förmån kan vara skattefri (som exempelvis mindre belopp av friskvård och motion) och räknas då inte som lön. Men alla förmåner som är skattepliktiga räknas som lön även om man inte får pengar. Man byter alltså lön i pengar mot lön i form av en förmån.
Citera
2011-03-13, 09:59
Medlem
Det låter onekligen logiskt! Men är det i det här fallet skillnad mellan förmånsbil och firmabil? Tycker ändå att mitt AB skulle ha rätt att äga en bil som jag använder när jag jobbar i företaget även om jag inte tar ut lön. Jag kan ju inte kräva av min familj att de ska avstå från privata bilen när jag är borta 1-2 veckor i sträck och jobbar även om det inte inträffar mer än 4-6 gånger per år?
Mycket regler är det......
Citera
2011-03-13, 11:01
Medlem
Draken22s avatar
Citat:
Det låter onekligen logiskt! Men är det i det här fallet skillnad mellan förmånsbil och firmabil? Tycker ändå att mitt AB skulle ha rätt att äga en bil som jag använder när jag jobbar i företaget även om jag inte tar ut lön. Jag kan ju inte kräva av min familj att de ska avstå från privata bilen när jag är borta 1-2 veckor i sträck och jobbar även om det inte inträffar mer än 4-6 gånger per år?
Mycket regler är det......

En firmabil används endast i tjänsten, en förmånsbil är en firmabil som man använder privat. Företaget har rätt att äga en bil... men ska du använda den privat måste man tyvärr rätta sig efter Skatteverkets regler och dom bryr sig inte ett dugg om din familjesituation. Så ska du ha en förmånsbil och följa skatteverkets regler, måste du alltså ta ut minst förmånsvärdet i lön eftersom det i Skatteverkets ögon ÄR en lön, även om det inte är pengar i plånboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in