2025-03-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-
Ska denna kryssutan bockas i om bilen i fråga är helt avskriven? NE - Allmänna uppgifter, "1. Jag har dragit av kostnader för personbil som är bokförd som tillgång".

Ja, om du dragit av kostnader för bilen
Citera
2025-03-27, 12:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
copilot har varit väldigt bra för mig som håller på att digitalisera förra årets kvitton. Dock har det hela tagit mig en vecka minst, medans det tog min redovisningsfirma 2 dagar. De tar 900 kr i timmen. Men nu börjar jag kunna det. De kommer ändå kolla igenom så allt stämmer, men förhoppningsvis så kan jag fixa det själv i framtiden, vi får se vad de tar denna gången! Nu bokför jag i Fortnox direkt.

Dock håller jag med om att man ibland måste dubbelkolla och rätta Copilot. dock kör jag enkla frågor, inget super avancerat.

Men jag har en fråga här tex som den inte riktigt får rätt på.

Jag bjöd två kollegor på middag häromdagen, 812.9 kr totalt. Ingen av dem åt för mer än 300 kr per skalle. Ingen alkoholhaltig dryck intogs.

Jag gav dock dricks till servitrisen på 73.90 kr. Hur bokför jag dricksen? Den är ju inte avdragsgill

EDIT
Jag testade med chatgpt istället för copilot och densa att dricks inte är momsbelagt, så jag luskade lite till i fortnox app och där fanns det allt jag behövde!
Kan man ha chatgpt some sidebar i chrome? Copilot är väldigt smidigt att ha där i edge som jag använder nu, men chat gpt verkar ju bättre.
Varför digitaliserar du alla kvitton? Varför inte bara mata in de relevanta siffrorna på typ 30 sekunder, och låta dem sitta i en pärm sedan?
Citera
2025-03-27, 22:13
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Varför digitaliserar du alla kvitton? Varför inte bara mata in de relevanta siffrorna på typ 30 sekunder, och låta dem sitta i en pärm sedan?

Om nåt skulle hända med pärmen.
Citera
2025-03-28, 00:11
Medlem
Citat:
Om nåt skulle hända med pärmen.
Gör du det omvända också? Skriver ut de fakturor som kommer in digitalt?
Citera
2025-03-28, 16:24
Medlem
En fråga om kundförlust och ev nedsättning av resultatet...

Säg att jag har
* intäkter 200 kr
* kostnader 100 kr
* ---> ett beskattningsbart resultat om 100 kr, dvs skatten blir 20,6 kr.

Men, jag har också en konstaterad kundförlust om ungefär 100 kr också.
Drar jag av det från resultatet, och därmed blir det beskattningsbara resultatet typ noll?

Aldrig haft det förut så är väldigt osäker. Detaljer:

* fordran gäller konsulttjänst beställd och utförd, betalning skulle ske i efterhand
* utländsk kund, ingen moms inblandad
* använder kontantmetoden, så även om jag har skickat faktura så har jag inte bokfört något än. Dvs, det finns inte någon bokförd fordran.
* de har gått i konkurs och jag har gjort allt jag kan för att driva in fordran, inkl debt recovery agency som gett upp.
* allt gäller under ett och samma räkenskapsår, så ingen rest från föregående etc

Tack till någon vänlig själ som har ett bra svar

edit: jag tänker, hade det varit fakturametoden hade min kundförlust tagit ut den redan bokförda kundfordran, så resultatet blir mer rättvisande. Men nu har jag ingen bokförd framtida intäkt eller fordran, eftersom de ska bokföras när de landar i kassan enl kontantmetoden.

Känns som att jag lite svarar på min egen fråga här, gissar att jag inte kan skriva ner resultatet (intäkter från faktiskt betalda fakturor) med den här förlusten. Eller?
Senast redigerad av rockadoodledoo 2025-03-28 kl. 16:37.
Citera
2025-03-28, 22:23
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Gör du det omvända också? Skriver ut de fakturor som kommer in digitalt?

yes. så det inte fattas något!
Citera
2025-03-28, 23:35
Medlem
Citat:
yes. så det inte fattas något!
Meningen med den lagändring som inträffade förra året att det skulle bli tillåtet att enbart spara verifikat digitalt, fakturor som kom i pappersutskrift kunde scannas och sedan detta genomförts så sparas inte det ursprungliga verifikatet. Jag har sedan många år skrivit ut även de som landat direkt i datorn, detta med syftet att ha allt samlat, men det är som sagt det omvända som anbefalles.
Citera
2025-03-29, 22:17
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Meningen med den lagändring som inträffade förra året att det skulle bli tillåtet att enbart spara verifikat digitalt, fakturor som kom i pappersutskrift kunde scannas och sedan detta genomförts så sparas inte det ursprungliga verifikatet. Jag har sedan många år skrivit ut även de som landat direkt i datorn, detta med syftet att ha allt samlat, men det är som sagt det omvända som anbefalles.

Jovisst, men min redovisningskonsult sa att det var lika bra att spara dem som innan, så är man dubbelt garderad
Citera
2025-03-29, 23:58
Medlem
Citat:
Jovisst, men min redovisningskonsult sa att det var lika bra att spara dem som innan, så är man dubbelt garderad
Ja, det är givetvis inget fel i det, kanske något överarbetat.
Jag gör som jag gjort i många år, i pappersform inkomna fakturor sparas som verifikat, kopieras inte av. De fakturor som kommer som e-post eller via Kivra, de blir utskrivna och sedan hanterade på samma sätt som övriga verifikat. Bokföringsorder, där dylika erfordras skrivs ut, oftast på A5.
Citera
2025-03-30, 11:08
Medlem
Pre 1914s avatar
Det som kan hända pärmar om de hanteras normalt är ju att huset brinner och de försvinner. Jag går dock i tron att så länge man har sitt företag kvar, siffrorna i bokföringen(brukar ha flera kopior på den dels på minnen dels uppladdat) är rimliga, och i de flesta fall är det möjligt att via kunder och leverantörer få kopia på affärshändelser, så är det rätt lugnt.
Citera
2025-05-03, 21:11
Medlem
Hej! Jag ska göra mitt bokslut själv för första gången, för 2024, och känner mig sjukt osäker. Alla poster är i ordning, all moms stängd, betald och bokförd.

Enskild firma. Minimal omsättning.
Jag gjorde en vinst på ca 7.500 kr.

Hur bokför jag årets resultat? Måste
jag göra något mer för att ”vara klar” med bokslutet nu? ChatGPT säger att jag bara behöver göra ett enda verifikat:

1) Datum 2024-12-31
Debet 8999 (Årets resultat) – 7 523,40 kr
Kredit 2019 (Årets resultat i EK) – 7 523,40 kr

Är det så enkelt? Bokför i Wrebit om det spelar någon roll. ChatGPT har lurat mig förr så jag litar inte på hen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in