2012-04-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse524
Konto 1930 i kredit: 880 kr
Konto 2640 i debet: 176 kr
Konto övrigt i debet: 704 kr.

Skulle inte du kunna ta dig en titt på min fråga #1 ovan? Vore evigt tacksam
Citera
2012-04-13, 16:17
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeusespimple
Har två frågor:

1) Har fått lite pengar (som egentligen tillhör företaget) överförda till mitt personliga valutakonto (USD). Det var inget lån, utan kunden som skickade över pengarna hade glömt att uppdatera mina bakuppgifter. Dessa har iaf småningom växlats till SEK och sedan även överförts till företagets bankkonto. Växlingen tog 3 dagar.

Ungefär så här:

Personligt valutakonto -> Personligt trans.konto -> Företagskonto

Hur bokför jag detta? Och blir det problem om skattemasen undrar vad pengarna gjorde i mitt personliga konto? Ska väl nämnas att detta skedde fyra gånger då kundens revsior tabbat sig ett par gånger. Låter löjligt, jag vet, but it's the truth.

2) Betalar ofta via paypal då en del amerikanska företag använder sig av dom som det enda betalningsalternativet. Nu är det så att vissa av dessa företag inte ger ut några fakturor (har redan bett dom, men de erbjöd inte den tjänsten sa dom hur sjukt det nu än låter), så jag använder mig av Paypal-kvittot som verifikat. Jag vet att detta inte är okej, men vad bör jag göra?

Fråga 1. Om jag förstår det rätt är det bolagets pengar för utförda tjänster eller utlägg? I bolagets bokföring blir det insättning bank (debet), motkonto försäljning eller fordran. Strunta i att det gått via ditt konto. Så länge det inte går först från ditt bolags konto till ditt privata konto och sen vidare. Nu har du faktiskt inte lånat pengar av ditt bolags bankkonto. Jag förutsätter att det handlar om ett aktiebolag. Om det är ett handelsbolag eller enskild firma är det bara en akademisk debatt.
2 Rent taxeringsmässigt så har du avdragsrätt i din rörelse så länge du kan påvisa kvitton eller annat. Det där med fakturakrav, att det skall framgå säljare, regnummer osv hänger samman med momsen. Mervärdesskattelagen ställer stora krav på formalia. Men eftersom du köper från utlandet är detta inte aktuellt.
Citera
2012-04-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse524
Fråga 1. Om jag förstår det rätt är det bolagets pengar för utförda tjänster eller utlägg? I bolagets bokföring blir det insättning bank (debet), motkonto försäljning eller fordran. Strunta i att det gått via ditt konto. Så länge det inte går först från ditt bolags konto till ditt privata konto och sen vidare. Nu har du faktiskt inte lånat pengar av ditt bolags bankkonto. Jag förutsätter att det handlar om ett aktiebolag. Om det är ett handelsbolag eller enskild firma är det bara en akademisk debatt.
2 Rent taxeringsmässigt så har du avdragsrätt i din rörelse så länge du kan påvisa kvitton eller annat. Det där med fakturakrav, att det skall framgå säljare, regnummer osv hänger samman med momsen. Mervärdesskattelagen ställer stora krav på formalia. Men eftersom du köper från utlandet är detta inte aktuellt.

Tack så ofantligt mycket!

Stämmer att det är bolagets pengar för utförda tjänster, och att det är ett AB.
Citera
2012-04-14, 20:24
Medlem
Jag läser Fek A nu så det här blir förmodligen en baggis för er rutinerade ekonomer. Jag har otroligt svårt att begripa mig på redovisning och har tenta om några veckor bara. Har verkligen ångest inför det. Hur som helst har jag några uppgifter som jag inte har facit till som jag skulle behöva hjälp med lösning till...;

"Ett företag gör ett varuinköp på 300 tkr (exkl moms). Då varorna delvis är felaktiga medger leverantören en prisreduktion på 20 %. Ange med vilket belopp som ingående moms påverkas av vid prisreduktionen. Räkna med de vanliga momssatserna 20%/25%. Sätt plus för kreditering och viceversa."

Jag har inte förstått det där med 20/25 på momsen... Eller egentligen ingenting om jag ska vara ärlig.
Citera
2012-04-14, 21:20
Medlem
Är priset exkl moms så får du fram momsen genom att ta priset * 0.25. Är priset inkl moms så får du fram momsen genom att ta priset * 0.20.

Ex: Leksak kostar 100 kr exkl moms. Vad kostar leksaken inkl moms? 100 * 0.25. Momsen är alltså 25 kr, vilket innebär att leksaken inkl moms kostar 100 + 25. Om du nu tar priset inkl moms (125) * 0.20 så kommer du få fram momsen, ie. 25 kr.

Uppgiften: Räkna först ut momsen på 300k, och jämför den sedan med momsen på 300k minus 20%. Exemplet ovan borde vara tillräcklig för att du ska kunna lösa uppgiften.
Citera
2012-04-14, 23:46
Medlem
Citat:
Är priset exkl moms så får du fram momsen genom att ta priset * 0.25. Är priset inkl moms så får du fram momsen genom att ta priset * 0.20.

Ex: Leksak kostar 100 kr exkl moms. Vad kostar leksaken inkl moms? 100 * 0.25. Momsen är alltså 25 kr, vilket innebär att leksaken inkl moms kostar 100 + 25. Om du nu tar priset inkl moms (125) * 0.20 så kommer du få fram momsen, ie. 25 kr.

Uppgiften: Räkna först ut momsen på 300k, och jämför den sedan med momsen på 300k minus 20%. Exemplet ovan borde vara tillräcklig för att du ska kunna lösa uppgiften.

Tack för hjälpen! Fick det till en skillnad på 15? (Utan reducering moms på 75 m. reducering moms på 60). Är svaret att det debiteras med -15 då eller är jag knäpp? Sen tänkte jag med momssatserna; är det alltså så enkelt att de olika satserna används vid inkluderad respektive exkluderad moms?
Citera
2012-04-15, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajajanej
Tack för hjälpen! Fick det till en skillnad på 15? (Utan reducering moms på 75 m. reducering moms på 60). Är svaret att det debiteras med -15 då eller är jag knäpp? Sen tänkte jag med momssatserna; är det alltså så enkelt att de olika satserna används vid inkluderad respektive exkluderad moms?

Stämmer bra det

Debet 1930 75k - bankkonto ökar med 75k. Först betalade du 300k + 75k moms. Men i och med reduceringen på 20% så blev priset till slut 240 + 60k moms. Detta betyder alltså kontot måste justeras med 375k - 300k = 75k, varav 15k är moms. Tillgångarna ökar alltså med 75k.

Kredit 2641 15k - skuld ökar med 15k (moms). Mindre momsbelagd utgift innebär mindre ingående moms. Ingående moms var till en början 75k, men pga reduceringen sänktes den till 60. Differens på 15k.

Kredit 4xxx 60k - kostnad minskar med 60k. Förklaring behövs ej. 300-240.

Verkar det komplicerat så tänk bara på hur allt bokfördes till en början och gör sedan det motsatta (inte hela beloppet, endast skillnaden). 1930 krediterades, alltså ska det debiteras denna gången, etc.

Så enkelt är det. Ta fram ett par kvitton och räkna lite så ser du att det stämmer. Dessutom logiskt om du tänker efter.
Citera
2012-04-15, 12:26
Medlem
Citat:
Stämmer bra det

Debet 1930 75k - bankkonto ökar med 75k. Först betalade du 300k + 75k moms. Men i och med reduceringen på 20% så blev priset till slut 240 + 60k moms. Detta betyder alltså kontot måste justeras med 375k - 300k = 75k, varav 15k är moms. Tillgångarna ökar alltså med 75k.

Kredit 2641 15k - skuld ökar med 15k (moms). Mindre momsbelagd utgift innebär mindre ingående moms. Ingående moms var till en början 75k, men pga reduceringen sänktes den till 60. Differens på 15k.

Kredit 4xxx 60k - kostnad minskar med 60k. Förklaring behövs ej. 300-240.

Verkar det komplicerat så tänk bara på hur allt bokfördes till en början och gör sedan det motsatta (inte hela beloppet, endast skillnaden). 1930 krediterades, alltså ska det debiteras denna gången, etc.

Så enkelt är det. Ta fram ett par kvitton och räkna lite så ser du att det stämmer. Dessutom logiskt om du tänker efter.

Åh okej tack så mycket! Ska träna lite. Men nu har jag ytterligare en fråga hehe. Ang hur man döper kontona! Hur vet man vad dom ska heta? Jag vet det där med klass 1 och så. Men bör man kunna alla grupper och allt? Eller är det överkurs i Fek A? Och hur vet man på vilken sida det ska vara minus och plus?
Senast redigerad av jajajanej 2012-04-15 kl. 12:35.
Citera
2012-04-15, 13:50
Medlem
Du döper inte kontona, det finns en standard som de flesta svenska företag följer. Tex. är 1930 bankkontot. Får du in pengar till bankkontot, så debeteras 1930 (kan också vara 1920 om det rör sig om bank- eller plusgiro), samtidigt som intäkter (3) krediteras.

E.g. du får en inbetalning av en kund på 20k:

Debet 1930 20 000
Kredit 3xxx 20 000

Blir aningen svårare med moms (fortfarande väldigt enkelt dock), men principen är densamma.

Du bör kunna den lilla tabellen som finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokf%C3%B6ring. Tillgångar ökar (+) i debet, och minskar (-) i kredit, kostnader (4-7) ökar (+) i debet och minskar (-) i kredit, osv. Allt faller på sin plats om du förstår den. Bokför lite påhittade transaktioner så får du också praktisk erfarenhet. Mycket enklare att lära sig så.
Citera
2012-04-15, 17:27
Medlem
Har en snabb fråga bara, vid redovisningen för delägaruppgifter för ett handelsbolag, finns rutan för delägarens tillskot.

Ska denna anges i procent?

Edit: Började tvivla på 2.18 Ingående kapital, 2.19 Delägarnas nettouttag. Vad har dessa två punkter för koppling till årets vinst och utgående kapital?, (vilka jag redan fyllt i).
Senast redigerad av planahead 2012-04-15 kl. 17:40.
Citera
2012-04-15, 17:53
Medlem
wotofokos avatar
Om man ska sätta alla vanliga kostander man haft under året, som till exempel webbhotell och annan programvara, ska detta gå under:

3.7 Övriga externa kostnader eller 3.10 Övriga rörelsekostnader?

Tack på förhand!
Citera
2012-04-15, 19:18
Medlem
Nisse524s avatar
För att räkna ut momsen inkl eller exklusive:

25 %: 100/125 -1 = 20 %

12 %: 100/112 - = 10,71 %

6% : 100/106-1 = 5,66 %
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera