2011-03-03, 20:48
Medlem
Jag har en Mercedes 230 TE -89 med en 4cyl bensin motor på 132HK.
Nu är det så att den är svårstartad om den inte är riktigt varm, den startar alltid efter ett tag men den får tugga ett tag. Jag har nyligen bytt batteri, fördelararm, tändspole, tändkabel ifrån tändspole till fördelare och kollat alla säkringar utan resultat. Eftersom att mercan är rätt dyr att reparera så vill jag nu veta exakt vad problemet ligger och lägga pengar på just - den delen-. Någon som vet vad det kan vara?
Citera
2011-03-03, 20:58
Medlem
Känns som rätt ände att börja i om du nu misstänker enbart tändningen, Tändstift, Rotor, Fördelarlock, Kablar, Spole. numrerade här i ordning i fråga om rent slitage.

Kan det vara så att du har så mycket skit i tanken som satt igen ditt bränslefilter att du inte får fram soppa förens efter ett par sekunder? - vild gissning dock.

Övrigt så gäller att du behöver bra flås i batteriet, mät spänningen medan motorn går runt, är det under 10 volt bör du nog se över laddning och batteriet, vattennivån tänker jag på.

Edit: Går runt på startmotorn menar jag såklart. (ryck loss tändkabeln mellan spole och fördelare)

även om batteriet är nytt kan det packa ihop rätt snart om man ej har fullt fyllda celler och exempelvis enbart eller ofta kör korta sträckor.

Förvånas faktiskt hur en del bilister promt ska stänga av maskinen mellan luckorna i mac-driven... visst man spar kanske 1 liter soppa på en vecka, för att vid nästa rödljus gasa bort 3 liter...
Senast redigerad av Pajad 2011-03-03 kl. 21:19.
Citera
2011-03-03, 23:44
Medlem
Batteriet är OK, har mätt upp det. Det var samma skit med det gamla.
Jag får helt enkelt börja med det billigaste, tändstift och tändkablar beställda nu
Citera
2011-03-04, 00:42
Medlem
Fuzzs avatar
Låter som inte kallstarten fungerar som den ska. Kan vara en tempgivare som tror den är varm fast den är kall. Så skulle börja med att mäta upp den.
Citera
2011-03-04, 01:07
Medlem
Aop1s avatar
Startmotor
Citera
2011-03-04, 09:24
Medlem
Bränslefiltret är en välgärning o byta,även om jag inte tror ditt problem kommer därifrån.Blir många ggr eftersatt vid service på så pass gammla bilar.
Citera
2011-03-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Låter som inte kallstarten fungerar som den ska. Kan vara en tempgivare som tror den är varm fast den är kall. Så skulle börja med att mäta upp den.

Vart sitter den/dem?
Citera
2011-03-04, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aop1
Startmotor

Den är det inget fel på, har även mätt upp den.
Citera
2011-03-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Kulor
Bränslefiltret är en välgärning o byta,även om jag inte tror ditt problem kommer därifrån.Blir många ggr eftersatt vid service på så pass gammla bilar.

Aa, har även beställt bränslefilter nu så vi får se.
Citera
2011-03-14, 19:12
Medlem
Har bytt bränslefilter nu, passa även på att byta olja och oljefilter i samma veva eftersom att den inte var fin för fem öre. Nu startar bilen lite snabbare än förut men tuggar fortfarande för länge innan den startar.

Var någon som tipsa om kallstarten, någon som vet var den sitter och vad spänningen skall vara på den när man vrider på nyckeln?
Citera
2011-03-14, 19:25
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Har du kollat startmotorn?
Annars kanske det kan vara något kabelbrott så att strömmen inte når fram?
Citera
2011-03-15, 00:18
Medlem
PorreHattyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychiC86
Har bytt bränslefilter nu, passa även på att byta olja och oljefilter i samma veva eftersom att den inte var fin för fem öre. Nu startar bilen lite snabbare än förut men tuggar fortfarande för länge innan den startar.

Var någon som tipsa om kallstarten, någon som vet var den sitter och vad spänningen skall vara på den när man vrider på nyckeln?

Termometern sitter vanligtvis vid termostaten som vanligtvis sitter vid motorn i övre kylarslangen om du följer den till motorn från kylaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in