2011-03-03, 20:28
Medlem
Drapåtrissors avatar
Finns ju bara fördelar rent miljömässigt. Och i stora delar särskillt i Afrika en vanlig människoföda. dessutom både rik på proteiner mineraler och vitaminer enligt experter. Så hur kräsmagad är du att ens prova en välfritterad larv t.ex?
Citera
2011-03-03, 20:31
Medlem
Inte konstigt att människohjärnan instinktivt blir äcklad av insekter, det hade väl sina fördelar att undvika ruttet, larvfyllt kött förr i tiden

Får man det att inte se ut som eller påminna om insekter skulle det säkert gå ner bra i de flestas magar!
Citera
2011-03-03, 20:36
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Inte konstigt att människohjärnan instinktivt blir äcklad av insekter, det hade väl sina fördelar att undvika ruttet, larvfyllt kött förr i tiden

Får man det att inte se ut som eller påminna om insekter skulle det säkert gå ner bra i de flestas magar!
Ja du är något på spåren där faktiskt. Att det är en annan biologisk art är ingen ursäkt då vi i alla tider gärna ätit både fisk och kräftor. (och dom är ju ändå rätt lika insekter)
Citera
2011-03-03, 20:37
Medlem
reWindizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Finns ju bara fördelar rent miljömässigt. Och i stora delar särskillt i Afrika en vanlig människoföda. dessutom både rik på proteiner mineraler och vitaminer enligt experter. Så hur kräsmagad är du att ens prova en välfritterad larv t.ex?

Jag tycker det är jättebra! Problemet ligger på det psykologiska planet, vi i västvärlden är helt enkelt inte vana, och det kommer ta ett tag innan det går att införa något sådant, åtminstone i en utsträckning som har betydelse.

Lättare att äta är nog om man extraherar proteinet eller "köttet" och använder det som en köttmassa eller färs, så man slipper bli påmind om att det handlar om insekter.

Citat:

Insekter är inte ruttnare eller farligare att äta än andra djur!
Det finns dock en del giftiga, som bör undvikas..

Har du tittat på en krabba? Eller kräfta? eller räka? Havsinsekter om man frågar mig. De är inte så fagra, men vi äter dem - oftast med glädje! Det är bara en fråga om att vänja sig.
Citera
2011-03-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reWindize
Insekter är inte ruttnare eller farligare att äta än andra djur!
Det finns dock en del giftiga, som bör undvikas..

Har du tittat på en krabba? Eller kräfta? eller räka? Havsinsekter om man frågar mig. De är inte så fagra, men vi äter dem - oftast med glädje! Det är bara en fråga om att vänja sig.
Det skrev jag inte heller. Jag skrev bara att de allra flesta människors hjärnor instinktivt associerar insekter, framförallt larver (påminner väl om likmaskar) med smuts, skadedjur och kompost. Förstår inte alls vad du vill säga med din " " då du i princip skrev samma sak som jag.

EDIT: Värt att notera är väl att insektsätande är fullt normalt i många asiatiska länder.
Citera
2011-03-03, 20:55
Medlem
reWindizes avatar
Citat:
Det skrev jag inte heller. Jag skrev bara att de allra flesta människors hjärnor instinktivt associerar insekter, framförallt larver (påminner väl om likmaskar) med smuts, skadedjur och kompost. Förstår inte alls vad du vill säga med din " " då du i princip skrev samma sak som jag.

EDIT: Värt att notera är väl att insektsätande är fullt normalt i många asiatiska länder.

Sorry, du har rätt jag läste lite i kors inser jag nu. Jag läste "ruttet larvkött" snarare än ruttet lavfyllt kött!

Så nu är det jag som får sitta och :a åt mig själv.
Citera
2011-03-04, 23:03
Medlem
Drapåtrissors avatar
Tror också att det ligger en psykologisk spärr i att många insekter ses som skadedjur och med den måttstocken kanske dom orättvist dras över samma kam. Samtidigt så är det nog en fråga om tillgång och alternataiv. Att just Asien och Afrika är föregångsländer beror nog mest på deras fattigdom och inte på någon kullinarisk längtan. Man tar vad man har helt enkelt.
Citera
2011-03-04, 23:38
Medlem
midnighttrains avatar
att vi inte äter så mycket insekter i västeuropa helt kulturellt. sen har vi väl inte allt för många insekter som faktiskt är värde att insamla med tanke på näringsinnehållet, skulle vara myror isåfall medans medans termiter är mycket mer lättillgängliga i afrika. tror inte det är en särskilt stor fördel att börja äta insekter istället för kött, det skulle ge mycket större effekt om vi bara bytte ut en viss procent av köttkonsumtionen mot vegetabilier istället för insekter.
Citera
2011-09-05, 16:32
Medlem
-ELF-s avatar
Som midnighttrain skriver. Vi har inte direkt några insekter här i Sverige som är värda att odla.

Fast vi har ju visserligen syrsor som det äts mycket av på vissa håll och så finns det säkert några larvsorter som kan ge något.
Citera
2011-09-07, 03:06
Medlem
ArmeCykels avatar
Därför:

http://www.youtube.com/watch?v=4alKrJVDBvc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem