2011-03-03, 19:39
Medlem
drickss avatar
Tja, en polare till mig blev tagen för att han var misstänkt att ha köpt ut alkohol till minderåriga.
Han nekade och alla andra inblandade nekade då det inte hade skett någon överlämning utav ölen utan bara en pengar växling (som alla hävdade var ett lån).

Polisen beslagtog totalt 77st starköl. Min polare har nu fått tillbaka ölen, men ingen har sagt om fallet har lagts ner eller vad som sker. Då min polare inte får tummen ur röven att fråga farbror blå vad som står på så frågar jag då er, av ren nyfikenhet undrar jag då om detta fall per automatik har lagts ner då han fick tillbaka ölen? (För polisen skulle väl aldrig ge tillbaka öl som enligt dom var tänkta till minderåriga?)

Tack på förhand för svar!
Citera
2011-03-03, 19:44
Medlem
snefyllas avatar
Är ingen expert men om han inte har blivit informerad om att förundersökningen/åtalet har lagts ner så borde det fortfarande vara aktuellt. Om det har lagts ner så är det i såna fall åklagaren som gjort beslutet kanske i brist på bevisning. Polisen är ju inte direkt känd för att vara snabba med pappersarbete så om jag var han skulle jag bara vänta ut läget tills det faller ner ett brev i lådan. Men som sagt, vad vet jag.
Citera
2011-03-03, 19:49
Medlem
drickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snefylla
Är ingen expert men om han inte har blivit informerad om att förundersökningen/åtalet har lagts ner så borde det fortfarande vara aktuellt. Om det har lagts ner så är det i såna fall åklagaren som gjort beslutet kanske i brist på bevisning. Polisen är ju inte direkt känd för att vara snabba med pappersarbete så om jag var han skulle jag bara vänta ut läget tills det faller ner ett brev i lådan. Men som sagt, vad vet jag.

Det kan stämma, men jag tycker bara att det är så konstigt att dom skulle ge tillbaka ölen som dom ansåg var avsedda till minderåriga..?

Dom var faktiskt förvånansvärt snabba med att låta honom få ölen tillbaka (ca 1 månad).
Citera
2011-03-03, 19:57
Medlem
brutefishs avatar
eftersom han fått tillbaka bärsen är det nog bara tidsfråga innan det dimper ner post som säger att det är nedlagt. dessa papper kan ta tid ibland.
Citera
2011-03-04, 12:12
Medlem
snefyllas avatar
Om han nu har blivit friad från all misstanke vad det gäller langning så är det ju hans öl som han har köpt för sina pengar, såklart att han ska få tillbaka ölet. Det finns säkert någon paragraf som berättar hur länge polisen får behålla en individs personliga ägodelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in