2011-03-03, 15:28
Medlem
Tramlens avatar
Hej! (är inte säker på var tråden ska ligga..)

Nyss köpt en ny dator osv men glömde att lägga till operativsystem i beställningen. Nu måste jag fixa detta själv och har redan pajat 3st skivor..

Jag har tankat en torrent med windows 7 ultimate 64bit (http://thepiratebay.org/torrent/5182426/Microsoft_Windows_7_Ultimate_Retail%28Final%29_x86 _and_x64)

Jag har följt instruktionerna men jag är inte säker på vad man ska ha för slags skiva för att kunna boota den nya datorn så det verkligen funkar?

Räcker en vanlig dvd skiva eller är det något speciellt?

tack på förhand

mvh /T
Citera
2011-03-03, 15:31
Medlem
Ultimatrixs avatar
Har skivorna du använder tillräckligt med utrymme då?
Bränner du bara ison rakt över eller hur gör du?
Citera
2011-03-03, 15:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag brukar av vanan använda mig av DVD+ eller DVDRW.

Verbatimskivor kan rekommenderas och bränn ISO-filen på en låg hastighet.
Citera
2011-03-03, 15:34
Medlem
Tramlens avatar
Ja, skivorna har tillräckligt med utrymme men det är jag som failar hela tiden.. Hittar fan ingen iso fil när jag letar via daemontools.. funkar ju alltid med spel osv.. Är det exe filen som jag ska bränna över?
Citera
2011-03-03, 15:39
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramlen
Ja, skivorna har tillräckligt med utrymme men det är jag som failar hela tiden.. Hittar fan ingen iso fil när jag letar via daemontools.. funkar ju alltid med spel osv.. Är det exe filen som jag ska bränna över?
Är du korkad? Bränner du över en exe fil och hoppas att det funkar?
Ska ladda ner torrenten du länka och se vad för filer man får, 10 sec

Ok.
Varför letar du via daemon tools? Du ska bränna hela .iso avbildningen, hela Windows ligger inte på .exe filen you know...
Citera
2011-03-03, 15:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hämtar hem releasen som du nämnde innan här.Packa upp filerna med hjälp av WinRaR.

Hämta hem te.x IMGBurn och installerar detta. sätt brännaren på Write under verktygsfältet. Sätt hastigheten på te.x 40x.

Leta nu upp ISO-filen med hjälp av droplisten som finns i brännareprogrammet. Sätt i en DVD-skiva och påbörjar din bränning. När bränningen är klar så ser du till att du har ändrat boot-ordningen under Bios, se moderkortsmanualen.

Sätt CD/DVD som första val och verktäll med troliga F10. Datorn startas om om du har skivan i. Tryck nu på en valfri tangent för att kunna starta igång CD/DVD-spelaren. Följ instruktionen som nu ska dyka upp när Windows har läst in alla filer.
Citera
2011-03-03, 15:42
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hämtar hem releasen som du nämnde innan här.Packa upp filerna med hjälp av WinRaR.

Hämta hem te.x IMGBurn och installerar detta. sätt brännaren på Write under verktygsfältet. Sätt hastigheten på te.x 40x.

Leta nu upp ISO-filen med hjälp av droplisten som finns i brännareprogrammet. Sätt i en DVD-skiva och påbörjar din bränning. När bränningen är klar så ser du till att du har ändrat boot-ordningen under Bios, se moderkortsmanualen.

Sätt CD/DVD som första val och verktäll med troliga F10. Datorn startas om om du har skivan i. Tryck nu på en valfri tangent för att kunna starta igång CD/DVD-spelaren. Följ instruktionen som nu ska dyka upp när Windows har läst in alla filer.
Behövs inte, torrenten han länkade är inte zippad. Bara att bränna med IMGburn...
Citera
2011-03-03, 15:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Behövs inte, torrenten han länkade är inte zippad. Bara att bränna med IMGburn...

Mja, jag förstod nästan detta då releasen kommer ifrån en skittrackers där man inte har några scenkrav.

Se det som nästkommande fråga som lär dyka upp och vid andra tillfällen.
Citera
2011-03-03, 15:47
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, jag förstod nästan detta då releasen kommer ifrån en skittrackers där man inte har några scenkrav.

Se det som nästkommande fråga som lär dyka upp och vid andra tillfällen.
"en skittrackers"? 0o

Någon borde göra en tråd som heter typ "hur man bränner en Windows 7 iso" om du frågar mig, då är det bara att länka till den tråden när någon gör en sån här tråd
Citera
2011-03-03, 15:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix

Någon borde göra en tråd som heter typ "hur man bränner en Windows 7 iso" om du frågar mig, då är det bara att länka till den tråden när någon gör en sån här tråd

Du är välkommen med en bra guide/ledsagning om du vill.
Citera
2011-03-03, 15:56
Medlem
Tramlens avatar
Nja, försökte inte bränna bara exe'n.. försökte typ extrahera över allt skit på skivan men det gick åt helvete.. Har fan ingen koll på sånt här typ.. tankar bara musik och filmer (y) aldrig bränt operativsystem.. Får hoppas att jag klarar det nu med hjälp av era instruktioner annars återkommer jag måste bara ner och köpa flera skivor haha
Citera
2011-03-03, 16:01
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramlen
Nja, försökte inte bränna bara exe'n.. försökte typ extrahera över allt skit på skivan men det gick åt helvete.. Har fan ingen koll på sånt här typ.. tankar bara musik och filmer (y) aldrig bränt operativsystem.. Får hoppas att jag klarar det nu med hjälp av era instruktioner annars återkommer jag måste bara ner och köpa flera skivor haha
Köp DVD-RW skivor så kan du testa tusentals gånger...

Ladda ner imgburn.com sen kolla på den här bilden http://www.imgburn.com/images/screenshot_ezmodepicker.png
"write image file to disc" är rätt val.
Senast redigerad av Ultimatrix 2011-03-03 kl. 16:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in