2011-03-03, 14:12
Medlem
Lärkare och psykologer har ju tystnadsplikt. Men tydligen kan den upphävas i extremfall? Hur extremt ska det till för att de ska få berätta för någon annan? Tex. Anhöriga.
Citera
2011-03-03, 14:15
Medlem
anhöriga vet jag inte om dom nånsin får berätta något för utan det är väl mer polisiära saker det gäller. så jag har fattat det iaf.
Citera
2011-03-03, 14:17
Medlem
bluedreams avatar
Om en myndighet kräver det, eller om du planerar att till exempel ta livet av någon.
Citera
2011-03-03, 14:23
Medlem
Precis som bluedream skriver, om du har planer på att döda någon, självmord, våldtäckt osv så har dom skyldighet att anmäla det.
Citera
2011-03-03, 15:46
Medlem
Iveccs avatar
Att lämna ut vårdinformation är som känt sekretessbelagt.

Det finns tre huvudfall som bryter mot sekretessen.

1. Om patienten samtycker.

2. En menprövning.

3. Vid brottsmisstanke.
Citera
2011-03-03, 15:55
Medlem
DeusSanctis avatar
Om vissa myndigheter vill ha din journal, till exempel polis eller socialtjänst.
Vid misstanke om att barn far illa.
Vid brott som kan ge minst två års fängelse.
Om de tycker du inte bör ha körkort får de anmäla dig till Transportstyrelsen.
Om de tycker du missbrukar för mycket får de anmäla dig till socialtjänsten.
Finns säkert fler tillfällen.
Gå till präst istället för psykolog.
Citera
2011-07-28, 10:46
Medlem
Dolcontinas avatar
Funderat på en sak länge nu angående tystnadsplikten inom vården, när den får brytas. Om det finns någon här som arbetar inom vården och vet hur det ligger till så berätta gärna hur det fungerar...

Mitt dilemma gäller det fetmarkerade i "DeusSancti´s" inlägg nedan...

Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Om vissa myndigheter vill ha din journal, till exempel polis eller socialtjänst.
Vid misstanke om att barn far illa.
Vid brott som kan ge minst två års fängelse.
Om de tycker du inte bör ha körkort får de anmäla dig till Transportstyrelsen.
Om de tycker du missbrukar för mycket får de anmäla dig till socialtjänsten.
Finns säkert fler tillfällen.
Gå till präst istället för psykolog.

Kan den meningen (det fetmarkerade) vara en tolkningsfråga eller måste anmälaren (läkare, psykolog, kurator eller vad det nu är) gå efter några regler när han/hon anmäler någon? Finns det några punkter man prickar av innan anmälan?

Jag har googlat och sökt här & där men hittar inget mer än att en person inom vården kan bryta tystnadsplikten om han/hon anser att en persons (patient) liv är i fara, t. ex. för ett LVM.

Hittade det här på nätet (klipper in några stycken ur texten):

"En läkare som i sin verksamhet kommer i kontakt med en missbrukare som kan antas vara i behov av vård eller omedelbart omhändertagande enligt LVM skall enligt 6 § andra stycket LVM anmäla det till nämnden."

"Ansvarig läkare är med andra ord skyldig att anmäla till socialtjänsten om patienten inte vill vårdas för sitt missbruk eller för allvarliga komplikationer av missbruket och om det uppstår allvarlig fara för dennes hälsa om vård inte kommer till stånd."

"JO har behandlat frågan om läkares anmälningsplikt och därvid anfört följande (1995/96, s. 307): "När någon på grund av heroinöverdos förs medvetslös till sjukhus men avviker i det närmaste omgående efter att det akuta tillståndet hävts, bör det enligt min mening närmast föreligga en presumtion för att en anmälan skall ske. Anmälningsplikten är knuten till om missbrukaren kan beredas vård på frivillig väg."

Länk till hela texten: http://www.socialjuridik.se/index.php?visa=rutor&show=allmanna_rad&id_1=60&id_ 2=20&id_3=10

I den här texten handlar det ju om läkare men det är ju tydligen samma regler för alla inom vården?

Jag har missbrukat droger (alla opioider) dagligen (har såklart blivit utan ibland) i ca 15 år och ska nu gå i samtal hos en kurator. Jag är helt odokumenterad, ingen myndighet eller annat vet att jag missbrukar. Jag "fungerar" alltså i mitt missbruk, trots att det är ett tungt missbruk. Utan missbruket rasar allt...

Det finns både psykiska och fysiska problem som kuratorn (eller eventuell läkare) kan anse bero på missbruket och det är det som gör mig lite orolig för en eventuell anmälan. De här problemen skulle ha funnits där även utan missbruket (fanns innan jag började) men det kommer jag förmodligen aldrig lyckas övertyga läkare och kuratorer om.

Jag har inga planer på att sluta missbruka, vilket kanske också kan bidra till en eventuell anmälan?

I grunden så är jag INTE i behov av något LVM (jag funkar ju i missbruket, än så länge iaf) men jag vet inte hur den lagen ser ut... Om kurator eller läkare anser att mitt liv är i fara pga t. ex. svält, borttyning eller att min kropp (organ och sådant) skadas fysiskt så kanske han anser att jag ska ha ett LVM på mig? Eller man kanske anser att en överdos inte är långt borta?

Jag törs inte ta upp missbruket innan jag vet att jag inte kommer bli anmäld. Det är såklart bra att de här undantagen mot sekretessen finns, men samtidigt så gör det att "man" inte känner sig trygg när man inte kan tolka reglerna riktigt. Är det en tolkningsfråga från läkarens sida, när man ska anmälas, så ligger ju vem som helst pyrt till... om nu läkaren kan anmäla när han/hon TYCKER/anser att någons liv är i fara.

Nu är det ju en kurator jag ska gå till, och inte en läkare, men det kvittar antar jag... Jag kanske har hamnat hos en kurator som anser att ALLT missbruk är en fara för livet och ska anmälas. Jag kan ju som inte fråga honom innan heller... eller kan jag det? Om jag kör den klassiska "Jag har en kompis", då kan han väl omöjligt få anmäla trots att han förstår att det är mig det handlar om?

Jag har vänner som blivit LVM:ade och där har det varit betydligt mer kaotiska missbruk. De har gått ned sig rejält pga missbruket, varit med om olyckor och tagit överdoser som nästan dödat dem. Mig har ju ingen märkt något på (varken soc eller sjukvården) så bara för att jag berättar frivilligt så kan väl mitt liv plötsligt inte bli "LVM:värdigt" och räknas som kaosartat? Eller kan det visst det? Det finns ju som sagt var vissa hälsoproblem (som idag inte anses bero på missbruk) som man kan anse bero på missbruket när det väl kommer fram, även fast det inte är så.

Törs jag ta upp missbruket hos kuratorn eller riskerar jag kalabalik i livet då? Är det en chansning helt enkelt? Hur ska man i förväg kunna veta om tystnadsplikten kommer hållas eller ej =/
Citera
2011-07-28, 21:26
Medlem
En vanlig fråga som personal med tystnadsplikt får är just om de kan lova att inte föra något vidare. Sanningen är ju den att INGEN förutom präster kan lova det. Endast präster har absolut tystnadsplikt. Övriga som jobbar med tystnadsplikt har anmälningsskyldighet.

Principiellt så är det vårdgivande personal som utreder behovet av insatser mot missbruk, av rätt så enkla skäl är ju detta inget patienten själv kan utreda, sitt eget vårdbehov dvs.
Citera
2011-08-08, 19:10
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
En vanlig fråga som personal med tystnadsplikt får är just om de kan lova att inte föra något vidare. Sanningen är ju den att INGEN förutom präster kan lova det. Endast präster har absolut tystnadsplikt. Övriga som jobbar med tystnadsplikt har anmälningsskyldighet.

Principiellt så är det vårdgivande personal som utreder behovet av insatser mot missbruk, av rätt så enkla skäl är ju detta inget patienten själv kan utreda, sitt eget vårdbehov dvs.

Antar att ditt svar iaf delvis var till mig eftersom du skriver om missbruk... tack =)

Men ok... om det aldrig (någonsin) går att garantera att sekretessen inte bryts så betyder det alltså att det inte finns några punkter som ska prickas av innan sekretessen bryts. Det är helt och hållet upp till den som håller i sekretessen?

En läkare som får reda på att en patient missbrukar t. ex. Cannabis 1 g/v kan alltså bryta tystnadsplikten bara för att han/hon anser att Cannabis 1 gång i veckan är en fara för patientens liv? Endast på grund av själva missbruket då. Läkaren anser att Cannabis 1 g/v garanterat kommer leda till döden, förr eller senare... typ. Detta trots att patienten lever ett i övrigt normalt liv med bra jobb, lycklig familj, inga psykiska problem o.s.v.

Och en annan läkare kan låta bli att anmäla (bryta tystnadsplikten) en patient som injicerar heroin några ggr/dag, för att den läkaren anser att heroin inte skadar patienten fysiskt eller psykiskt. Läkaren anser t.o.m. att missbruket hjälper patienten att fungera i sitt liv, som självmedicinering.

Det är alltså en åsiktsfråga? Eller en tolkningsfråga? Det finns inga som helst punkter som måste bockas av innan anmälan, förutom punkten att t. ex. läkaren anser/tycker att patientens liv är i fara? Ingen kan ifrågasätta en anmälan utifrån några kriterier, eftersom läkaren har rätt att tycka så.

Känns så himla luddigt och osäkert det här =/ Om det inte finns några regler för när tystnadsplikten får brytas så kan ju en person bli anmäld om han eller hon dricker ett glas vin till maten lite då och då... om det nu är helt upp till läkaren att bestämma när det ska anmälas.

Sådana här beslut måste ju ha ifrågasatts någon gång (ganska många ggr såklart)... alltså, någon läkare (eller vad det nu är) har brutit mot tystnadsplikten och patienten har känt sig kränkt. Då måste ju någon avgöra om läkaren har gjort rätt... och då borde det väl finnas några fler punkter än "Om du som läkare anser att patientens liv är i fara så har du anmälningsplikt"... typ. Läkaren kan väl inte bara säga "Men JAG TYCKER att vin/cannabis/heroin är livsfarligt, så jag kände att här gäller anmälningsplikt". Blir det bara "Jaha, ok... ja, då förstår vi" då?

Om det inte finns några som helst kriterier (förutom det luddiga "liv i fara" då) så... varför då inte bara slopa sekretessen helt när det gäller vissa saker. Om det är upp till läkaren att bestämma när någons liv är i fara så kan ju vem som helst bli anmäld, när som helst... beroende på läkarens åsikter. Jag blir förvirrad av det här... något himla krav måste det väl finnas?

Fast jag kan ju förstå att det blir svårt att ha en massa punkter som måste uppfyllas också eftersom missbruk kan se så olika ut. En person som röker Cannabis kan ju vara mycket mer destruktiv än en annan person som skjuter Heroin. Men ändå... finns det inga punkter så är det bara att tiga då, om man inte är beredd att ta eventuella smällar... som bestäms utifrån en persons åsikter.

Om man behöver prata med någon om sitt missbruk, t. ex. på grund av sin hälsa eller psykiska bekymmer, så blir man ju tvungen att tiga om sekretesslagen är så luddig. En präst (som tydligen har total tystnadsplikt då) kan ju inte erbjuda samma hjälp som en läkare, psykolog eller ett vårdhem kan =/

Det enda man kan göra är alltså att försöka luska ut var ens läkare/psykolog/kurator står i drogmissbruksfrågor, innan man avslöjar något.

Googlade igen och hittade vad som gäller för LVM iaf... och det är väl bara vid LVM som någon får bryta sekretessen. Det står:

Beredande av vård

4 § Tvångsvård skall beslutas om,
1. någon till följd av ett fortgående missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel är i behov av vård för att komma ifrån sitt missbruk,
2. vårdbehovet inte kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen (2001:453) eller på något annat sätt, och
3. han eller hon till följd av missbruket

a) utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara,
b) löper en uppenbar risk att förstöra sitt liv, eller
c) kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon närstående.

(Hoppar över lite)

6 § Myndigheter som i sin verksamhet regelbundet kommer i kontakt med missbrukare är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de får kännedom om att någon kan antas vara i behov av vård enligt denna lag. Detta skall dock inte gälla myndigheter inom hälso- och sjukvården i vidare mån än som följer av andra stycket.
En läkare skall genast göra anmälan till socialnämnden, om han eller hon i sin verksamhet kommer i kontakt med någon som kan antas vara i behov av omedelbart omhändertagande enligt 13 § eller vård enligt denna lag och läkaren bedömer att denne inte kan beredas tillfredsställande vård eller behandling genom läkarens egen försorg eller i övrigt inom hälso- och sjukvården. Lag (2005:467).

Länk: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880870.htm#P13

Ok... där står ju allt, men jag blir inge klokare i alla fall. Eller så blir jag det, bara det att jag inte kan/vill acceptera vad lagen säger =/ Det finns ju tydligen punkter de går efter men de punkterna har inga "följdpunkter"... typ "Om missbrukaren injicerar 3 doser/dag så är missbrukarens liv i fara blabla"... Eller så har jag inte sett "följdparagraferna" eftersom jag tycker lagtexter är för jobbiga att läsa.

Ska jag försöka dra någon egen slutsats angående mitt missbruk och vården efter den där lagtexten så känns det som jag ligger pyrt till... så jag håller nog tyst.
Citera
2011-08-08, 23:19
Medlem
Dock är väl tolkningen i lagtexten rätt så vid eftersom det anges räcka med misstanke, det behöver inte ens vara bevisat, ur ett medicinskt perspektivt. Själva ordet antas här kan ju vara ganska vid tolkning av situationer.

Men det är ju hur jag har uppfattat dessa paragrafer.
Citera
2012-09-07, 13:30
Medlem
Om någon går till en psykolog och avslöjar för psykologen att han gått till en prostituerad. Är då psykologen skyldig att anmäla sin patient?
Citera
2012-09-07, 15:57
Medlem
Spy-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle123
Om någon går till en psykolog och avslöjar för psykologen att han gått till en prostituerad. Är då psykologen skyldig att anmäla sin patient?
Nej. Av 6 kap. 15 § patientsäkerhetslagen framgår det att vid redan begångna brott krävs det att minimistraffet för brottet är föreskrivet ett års fängelse eller mer för att vårdpersonal ska ha en skyldighet att anmäla brottet till polisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in