• 1
  • 2
2011-03-03, 12:54
Medlem
B. Mystics avatar
Har en kompressor.
denna
http://www.jula.se/kompressor-50-l-139671

har en blästerpistol
denna
http://www.jula.se/blasterpistol-123867

har blästersand från biltema. GL60

Händer ingenting på lacken. Förutom att den blir lite fadd.

Vad är problemet? För dålig kompressor kanske?
Citera
2011-03-03, 13:17
Medlem
p747s avatar
Vad använder du för sand?
Du kanske kan pröva nån grövre? Finns ju som runda stålkulor bland annat, och glas finns det väl..
Jag är inte sådär våldsamt insatt i blästring, men prova en annan sand skulle jag ha gjort i alla fall.
Citera
2011-03-03, 13:49
Medlem
Är det en billack du skall blästra?
I.s.f. får du nöta på bra länga med din utrustning, kompressorn är för liten och de där blästerpistolerna är ganska värdelösa; men kan funka till et blästerskåp.
Citera
2011-03-03, 14:20
Medlem
galen_indies avatar
Beror också på ytan. Är det oskadad, rejäl lack, krävs det bra tryck för att få bort den. Är det däremot rost och annat under lacken försvinner den enklare.

Kraftfullare kompressor och bättre bläster borde göra susen.

- galen_indie
Citera
2011-03-03, 14:45
Medlem
B. Mystics avatar
Hmm.. typiskt. Får väl se till att låna en kompressor och skaffa en bättre pistol. Den går ju att lämna tillbaka.

Vad för blästersand bör man ha? Vill gärna få bort all lack på bilen. Men det är ju 70-talsbepansrad lack á là Mercedes så det kan ju ta sin tid. Kanske får slipa bort skiten
Citera
2011-03-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Hmm.. typiskt. Får väl se till att låna en kompressor och skaffa en bättre pistol. Den går ju att lämna tillbaka.

Vad för blästersand bör man ha? Vill gärna få bort all lack på bilen. Men det är ju 70-talsbepansrad lack á là Mercedes så det kan ju ta sin tid. Kanske får slipa bort skiten
Det kan du glömma med hobbyutrustning. Om du skall ha den plåtren är en bra exenterslip mycket bättre.
Citera
2011-03-03, 15:59
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Det kan du glömma med hobbyutrustning. Om du skall ha den plåtren är en bra exenterslip mycket bättre.

Vad bör en sådan kosta om den ska vara bra?
Citera
2011-03-03, 16:36
Medlem
Erk Swedes avatar
Faktum är att man ska vara rätt så försiktig med blästring.
har man köra med är det jäkligt lätt att bilplåten slår sig..
Citera
2011-03-03, 16:39
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick

Satsa hellre på kemiskt iså fall!!
Lut är billigast,men inte riskfritt.
Bums o dyl har väl tappat extremt mycket i kvalitet sedan allt miljötjafs kom in i bilden.
stripper äl väl dyrast men är som bums på sprayburk typ..
mindre prylar o framför allt plastdetaljer går bra att färgrensa med bromsvätska,men de tkan ta ett par dagar..
Citera
2011-03-03, 22:44
Största problemet är nog blästersanden.Vanlig sand är inte så vass i kanterna så den rår inte på lacken.Jag kör med Fajalit och den brukar ta lacken bra.Nu har du inte ngn värsting till blästerpistol heller så den kan ha betydelse också.Själv kör jag med en semiproffspistol och har aldrig haft ngt problem.Men om jag vore dig så skulle jag föröka komma över fajalit hos ngn blästerfirma och testa.När det gäller kompressorn så beror det på hur du går till väga.Ska du blästa stora ytor så räcker inte en liten kompressor.Men ska du bara punktblästra på vissa ställen så kan det funka.Om du ska återanvända blästermedlet så ha inte för högt lufttryck,för då pulveriserar du blästermedlet.Är väl iofs mest aktuellt när man har en punktbläster med återvinning eller ett blästerskåp. /M.N
Citera
2011-03-04, 10:06
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Satsa hellre på kemiskt iså fall!!
Lut är billigast,men inte riskfritt.
Bums o dyl har väl tappat extremt mycket i kvalitet sedan allt miljötjafs kom in i bilden.
stripper äl väl dyrast men är som bums på sprayburk typ..
mindre prylar o framför allt plastdetaljer går bra att färgrensa med bromsvätska,men de tkan ta ett par dagar..

Var får man tag på dessa roliga kemikalier?
Citera
2011-03-04, 10:15
Medlem
Maledictuss avatar
Som någon skrev tidigare så måste ju vara försiktig när du blästrar en bilkaross. Vid blästring av stora plåtytor som tak, dörrar, motorhuv osv. så är det jävligt lätt att plåten slår sig.

Blästra skärmkanter, underkanten på dörrarna, balkar och andra stabilare delar är dock inga problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in