2011-03-03, 05:03
Medlem
PowerToThePeoples avatar
För info:
Tidigare sökord på flashback; Ögat (+religion) / Horus
Resultat (ej relevant men en trevlig läsning): https://www.flashback.org/t891167p6

"The Eye of Horus: The Eye of Horus can be a bit of a confusing symbol. It is seen sometimes as the right or sometimes as the left eye. The left eye is Eye of Horus and is connected with the moon. When it’s the right eye, it’s the Eye of Ra, and associated with the sun. Though some sources say there is no distinction at all. The Eye represents the eye that was lost by Horus when he fought with Seth over the murder of his father, Osiris. The symbol is worn for for protection and to ward off evil spirits." - http://watchman.blat.co.za/symbols/

Personlig information utan källa:
Pratade med en vän som kommer ur ett muslimskt land häromdagen då vi började diskutera religion. Det som fångade min uppmärksamhet var däremot när vi började diskutera det allseende ögat och hur folk ständigt misstolkar det då det egentligen är en satans symbol. Han förklarade att ögat egentligen representerar djävulens öga att se över världen och att ondska förs där ögat befinner sig. [D.v.s. folk som köper Ra's öga är omedvetna om detta]

Han talade även om att man på olika ställen kunde finna gömda budskap utav det allseende satans ögat - exempelvis. "Big Buddha" ( Phuket, Thailand ) är ögat in ristad och det står något liknande; "If you see this, the devils sees you."

Egen fakta:
Efter en mindre söknings omgång så tror jag att jag börjat nappa. Horus öga ska vara det onda ögat som egentligen förvirras med kunglighet och respekt. Många förvirrar detta öga med Ra's öga. Ja vet, väldigt kort egen fakta.

Min fråga:
Stämmer "Personlig information utan källa"? Samt vilket öga är det min vän relaterade till, var det Horus? Vad är den egentliga historian och någon som kan länka upp någon sida för att sätta sig djuprare in i ämnet. Om det nu visar sig att det är det onda ögat och djävulens öga så leder det till huvudfrågan som är...

Huvudfrågan: Hur kommer det sig att människor bär Ra's öga om det nu visar sig att det kan förknippas lätt med satanism och ondska?
Citera
2011-03-03, 05:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople
Huvudfrågan: Hur kommer det sig att människor bär Ra's öga om det nu visar sig att det kan förknippas lätt med satanism och ondska?
Många vet inte vad det betyder, de bara tycker att det är en cool symbol. Du vet ju inte ens själv vad det betyder.

Horus öga är som pentagrammet och korset till exempel; de kan vara symboler för ondska, samtidigt som det kan vara en symbol för godhet, beroende på om de är vända uppåt eller neråt. Horus öga har också två betydelser, precis som Lucifer är både mörkret och ljuset, för att venus syns på morgonen och på natten, innan det stora ljuset, Kristus, sol-guden.
Citera
2011-03-03, 06:00
Medlem
MLP5s avatar
Fast är inte "onda ögat" baserat på, ögat på Fatimas handflata? Jag menar givetvis det ögat vissa går runt och bär på.
Citera
2011-03-03, 06:19
Medlem
Horus öga, ett öga som förknippats med satanism, Illuminati och andra saker vid olika tillfällen.

Ögonen är som en sa ovan som pentagrammet och korset.

Den har dock många betydelser.
Godhet - ondska
början - slutet
dag - natt
sol - måne

Hur man väljer att tolka ögat sen är ju individuellt.
Citera
2011-03-03, 09:06
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Skulle man dock kunna få lite mer feedback på hur historian bakom ondskan hos Horus egentligen härstammar ifrån?

Citat:
Många vet inte vad det betyder, de bara tycker att det är en cool symbol. Du vet ju inte ens själv vad det betyder
.

Kanske var otydlig, jag har ingen aning om vad jag samtalar om det är just därför jag vill gå till botten med historian samt innebörden utav symbolen.
Citera
2011-03-03, 09:21
Medlem
Daos avatar
Dagens religiösa ledare försöker få tidigare religioners attribut att bli negativ.

Andra exempel är synen på ormen inom det judekristna traditionen, då ormen också var symbolen för en av de då konkurrerande religionerna i området, dyrkan av Baal. Efter det har vi en allmän rädsla för ormar kvar i vårt medvetande.

Eller synen på kvinnan i de abrahamitiska religionerna i stort, enbart för att det fanns andra religioner före och i deras begynnande samtid, som dyrkade kvinnan högt.

Det finns många liknelser...

Vad gäller ögat tror jag att det generellt är en god symbol, som fortfarande används i medelhavsområdet för att smycka båtar med - och då för att bringa tur...
Citera
2011-03-03, 09:45
Medlem
qdqdqs avatar
Svart sol. Sen har vi svart måne om någon är intresserad av Illuminati. Jag har tidigare postat en bild av Lilith som har ugglorna som Illuminati använder sig av.
Senast redigerad av qdqdq 2011-03-03 kl. 09:59.
Citera
2011-03-03, 14:05
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLP5
Fast är inte "onda ögat" baserat på, ögat på Fatimas handflata? Jag menar givetvis det ögat vissa går runt och bär på.
Ja, jag reagerade själv på att TS kompis kommer från arabvärlden och inte drog parallellen till sin 'egen religion' (det framkom iofs inte att han var muslim, utan kan likväl vara ateist, kristen eller eizid).

Sedan är ögat, som symbol, äldre än islam. Det måste vara en av de vanligast förekommande symbolerna i mänsklighetens historia. Symbolen existerade troligtvis innan Horus.
Att egyptiska symboler ses som negativa utifrån en kristen kultur är iofs inte så konstigt, då de av tradition är 'Mose fiender' (och därmed även guds).
Senast redigerad av kairos 2011-03-03 kl. 14:11.
Citera
2011-03-03, 14:40
Avslutad
Horus betyder kyckling på turkiska.
Citera
2011-03-03, 15:10
Medlem
Mankas avatar
Jag såg det allseende ögat ikonen på en dataskärm när jag hade psykos 2006.
Citera
2011-03-03, 15:15
Medlem
kaiross avatar
Jag brukar se det när jag av sentimentala skäl, slänger på en Sisters of Mercy-platta.
Citera
2011-03-03, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople
Skulle man dock kunna få lite mer feedback på hur historian bakom ondskan hos Horus egentligen härstammar ifrån?
Den härstammar från månen. När månen kommer upp så blir det mörkt (ondska) och när solen (horus vänstra öga) kommer upp så blir det ljus (godhet).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in