2011-03-03, 01:38
Medlem
TruckCrashers avatar
Halloj därute. Har en stor anatomitenta snart, är det nån som vet lite roliga pedagogiska typ spel/animationer rörande t ex musklers ursprung, fäste, innervation och funktion eller dylikt? Alla tips uppskattas!
Citera
2011-03-03, 02:31
Medlem
Sheiks avatar
Verkligen en helt felplacerad tråd.

Men jag kan tipsa dig om anki, som är typ en memoryprogram som du kan bygga, då anatomistudier hänger jävligt mycket på glosinlärning... det är ju förståss lite pyssel att konstruera, men värt slitet.

Sen finns en gratis app som heter "speed anatomy" är iofs på tid och på engelska men är ett bra sätt att lära sig vart allt sitter i kroppen.
Senast redigerad av Sheik 2011-03-03 kl. 02:35.
Citera
2011-03-03, 15:19
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckCrasher
Halloj därute. Har en stor anatomitenta snart, är det nån som vet lite roliga pedagogiska typ spel/animationer rörande t ex musklers ursprung, fäste, innervation och funktion eller dylikt? Alla tips uppskattas!
Pluggar du på universitet/högskola så kan du alltid kolla om det finns någon anatomirum alt. sal med olika realistiska skelett och muskelatrapper. Det kan vara trevligt att se allt framför sig och kunna ta på saker och samtidigt lära sig namn fästen om vi snackar muskler. Sådant har jag själv haft nytt av.
Citera
2011-03-03, 18:33
Medlem
TruckCrashers avatar
Tack för svaren, Speed anatomy tycker jag e rätt kasst iofs. Och har suttit hela dan i anatomirummet Men bra tips. Finns inte så mkt på Market mer på appstore typiskt nog. Fler tips?
Citera
2011-03-03, 19:21
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckCrasher
Tack för svaren, Speed anatomy tycker jag e rätt kasst iofs. Och har suttit hela dan i anatomirummet Men bra tips. Finns inte så mkt på Market mer på appstore typiskt nog. Fler tips?

http://bodybrowser.googlelabs.com/body.html#

http://getbodysmart.com/

När det gäller fästen, ursprung etc, så är getbodysmart-länken bättre.
Det enda sura är väl att det är på engelska och inte latin, men det är skitsamma kanske?
Senast redigerad av phantomen 2011-03-03 kl. 19:24.
Citera
2011-03-05, 14:31
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
När det gäller fästen, ursprung etc, så är getbodysmart-länken bättre.
Det enda sura är väl att det är på engelska och inte latin, men det är skitsamma kanske?
Intressant sida.
M sternocleidomastoideus är väl det det längsta namnet på någon av alla anatomiska strukturer?
Språket så är det som sagt skitsamma då det mesta av den medicinska litteraturen är (åtminstone har varit) på engelska.
Citera
2011-03-05, 15:47
Bannlyst
Ta kontinenten Australien och ett upp-och-nedvänt t:e. <-- Ungefär som en spade!

Från höger till vänster och uppåt.

Sidney, Perth, Alice Springs och Darwin.

Använd din kreativitet ffs!

Poängen är att man kan använda lite ramsor och minneskartor. Lycka till! Nämn gärna att Adam byggde kvinnan av sitt ena revben!
Senast redigerad av krigsmat 2011-03-05 kl. 15:56.
Citera
2011-03-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Intressant sida.
M sternocleidomastoideus är väl det det längsta namnet på någon av alla anatomiska strukturer?

Vänta bara tills patologin då du får använda ord som 'Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis'. Kanske inte en vardagsdiagnos.
Citera
2011-03-06, 21:44
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Vänta bara tills patologin då du får använda ord som 'Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis'. Kanske inte en vardagsdiagnos.
Det är ju ingen anatomisk struktur vilket var vad jag frågade efter.
Citera
2011-03-06, 22:43
Medlem
Jag är fullständigt medveten om det, det var precis därför jag skrev 'vänta bara tills patologin'.
Citera
2011-03-06, 23:27
Medlem
Aclands anatomy videos. Helt galet skön 80-tals video. Rätt soft att bara sitta o titta på om man inte orkar läsa.
http://www.youtube.com/watch?v=dDgjz0p4PcY

Tror hela dvdn finns på piratebay..
Citera
2011-03-07, 02:16
Medlem
swaydizzles avatar
http://www.anatomy.wisc.edu/courses/gross/

Mycket bra human dissektion gjord i studiesyfte som funnits på nätet i några år nu. Rekommenderas framförallt till er som ska utföra eller vara med på en.

De går igenom lager för lager, del för del och nämner alla fundamentala strukturer blandat med lite torr humor och en del mnemonics faktiskt. Allt på skönaste Chicago-accent givetvis. Titta igenom ett klipp så märker ni stuket.

Kan vara lite stötande om man t.ex. aldrig varit inne på MGB-forumet här på flashback, men väl värt att kolla upp om man är intresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in