2011-03-04, 21:08
Medlem
Ursäkta mig spindrift ifall jag avbryter din fruktansvärt slaglösa och tråkiga argumentation.

@f1sk och Dr Tinnitus: Jag ser det ni skriver men jag är fortfarande lite osäker.

Citat:
* Video mirroring and video out support: Up to 1080p with Apple Digital AV Adapter or Apple VGA Adapter (cables sold separately)
* Video out support at 576p and 480p with Apple Component AV Cable; 576i and 480i with Apple Composite AV Cable
* Video formats supported: H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps per channel, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; Motion JPEG (M-JPEG) up to 35 Mbps, 1280 by 720 pixels, 30 frames per second, audio in ulaw, PCM stereo audio in .avi file format

Som ni ser så finns det inget videoformat som stödjer 1080p ut, vad jag ser i alla fall. Vad är det jag har missat? H.264 el. .mkv-filer stödjer endast 720p. Är det mp4 man får köra?
2011-03-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Så om man ljuger medvetet är det mindre fel?

Apple redovisar också antal de skickar ut till butiker. De får inte siffror av butiker för varje såld enhet, och för dem är de sålda då butiken köpt dem. Det är inte så att butikerna kan lämna tillbaks osålda enheter. Och jag tror inte heller att de kommer kassera dem om det nu skulle vara fallet att de inte blir sålda, utan då skulle de dumpas till låga priser tillslut. Det ha inte skett ännu, så att de skulle vara hopplösa att sälja verkar inte vara fallet. Och att 16% skulle returnerats har avvisats av Samsung.

Du menar alltså att Apple inte kan ha koll på hur många iPad's som är sålda och tas i bruk av användarna....?

Kanske du glömt nåt väsentligt...?

Och jag tror du misstar dig totalt på huruvida Apple bara räknar med hur många de skickat ut till butikerna och inte på hur många som faktiskt är sålda till kund.

Dr Tinnitus
2011-03-04, 21:13
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man får ju givetvis ha klart för sig att Apple och Jobs gör som alla andra när de ska tala för sina produkter m.m. Alltså att man lyfter fram det som är bra och hittar jämförelser som säkert stämmer på det sätt man jämfört. Att sen andra sitter och påstår att det är bara lögner blir ofta magstarkt då det brukar handla om att folk då vänder och vrider på det som sagts enbart just för att få det till att vara lögner, och ofta så är man då ute och jämför på ett sätt som inte är ett sätt som inte var den ursprungliga jämförelsen. Plus att man kanske inte ens vet exakt i detalj hur man (Apple i detta fall) jämfört.

Men att Apple verkligen skulle blåljuga rakt ut utan minsta stöd för det de säger förefaller väldigt osannolikt då det skulle uppdagas och slå tillbaka på dem själva. Så det är nog så att Apple inte alls ljuger utan gör som jag sa tidigare, och säger de att iPad2 är den första plattan med dubbla kärnor att sälja i volym så kan det ju vara en ren definitionsfråga. För om nu Apple tycker att "volym" ska vara rejäla siffror och dessutom på bred front, alltså på många marknader. Så kanske det inte räcker att säga att Xoom eller vad det nu var för grunka var lite tidigare om den ändå inte sålt mer än småsmulor än och kanske bara i få länder. Bara som ett exempel alltså.

Så Apple har nog stöd för det de säger, men gör som alla andra och brer på och lyfter fram det så positivt man kan. Det är ju så man ska göra.

En nypa salt är alltid bra att ha med sig, men till att allt skulle vara bara lögner som Jobs sa blir ju bara fånigt.

Dr Tinnitus
Jobs har bevisligen ljugit vid en massa tillfällen. Alla försöker självfallet framställa sina produkter i bästa möjliga dager, men långa ifrån alla använder sig av lögner och totalt missvisande fakta för att göra det.
Om du påstår att det är normalt förfarande, kan du berätta vad Samsung, HTC och Motorola dragigt för lögner vid sina lanseringar?

Det finns otaliga artiklar om Jobs lögner i allt från bloggar till stora respekterade publikationer, så lögnerna har uppdagats vid många tillfällen. Men det är bara att läsa resposerna här i tråden för att inse att deras kunder har inga som helst problem med det. Felciteringar är ok om de är medvetna, att blåljuga om marknadsandel reagerar man inte alls på, att använda totalt missvisande definitioner anser man är något som alla gör, man antar att de har nog stöd för vad de säger även om det är mycket enkelt att bevisa att de inte har det, o.s.v., o.s.v.

Enligt vilken definition har de 90% marknads andel?
På vilket sätt är det inte att leverera i volym att leverera till de flesta stora elektronikkedjor i USA samt i flera Europeiska länder och hos operatörer som Verizon?
Har du lyssnat på uttalandet från Samsungs VP? Säger hon "small" eller "smooth" enligt dig?
Senast redigerad av spindrift 2011-03-04 kl. 21:20.
2011-03-04, 21:18
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Du menar alltså att Apple inte kan ha koll på hur många iPad's som är sålda och tas i bruk av användarna....?

Kanske du glömt nåt väsentligt...?

Och jag tror du misstar dig totalt på huruvida Apple bara räknar med hur många de skickat ut till butikerna och inte på hur många som faktiskt är sålda till kund.

Dr Tinnitus
Jag har jobbat med att sälja Mac-datorer, och vi behövde inte redovisa varje såld dator till Apple.
Några sådana rutiner har jag aldrig hört om från något annat företag heller.
Självfallet vet de hur många de säljer i sina egna butiker, men de finns ju en massa återförsäljare också, och jag kan garantera att de siffror de uppger är inklusive hur många de levererat till dem. Ger en tillverkare siffror på hur många enheter de sålt är det i princip alltid hur många de sålt, inte hur många deras återförsäljare sålt.
2011-03-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasnafd
Ursäkta mig spindrift ifall jag avbryter din fruktansvärt slaglösa och tråkiga argumentation.

@f1sk och Dr Tinnitus: Jag ser det ni skriver men jag är fortfarande lite osäker.

Som ni ser så finns det inget videoformat som stödjer 1080p ut, vad jag ser i alla fall. Vad är det jag har missat? H.264 el. .mkv-filer stödjer endast 720p. Är det mp4 man får köra?

Ok, då blev jag tvungen att ta fram spaden och gräva vidare åt dig i frågan, och lärde mig lite nytt själv på kuppen....

Jag var lite ute på snedsegling tidigare, det är stöd för upp till 1080P av vad iPads skärm visar (appar och sådant) medan film visas i upp till 720P.

Här har du länk till adaptern i fråga och där står det vad som gäller.
http://store.apple.com/us/product/MC...co=MjEzNTM2MDM

Men man kan alltså se en 720P film på iPad'en vad jag förstår, och ut till extern skärm med men inte högre. Hade ju varit ballt med 1080P men ska man vara ärlig så är det inte alltid så jäkla stor/tydlig skillnad i praktiken. Många tar fel om de ska gissa upplösningar på normalt tittaravstånd utan att veta vad de tittar på.

Dr Tinnitus
2011-03-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Jag har jobbat med att sälja Mac-datorer, och vi behövde inte redovisa varje såld dator till Apple.
Några sådana rutiner har jag aldrig hört om från något annat företag heller.
Självfallet vet de hur många de säljer i sina egna butiker, men de finns ju en massa återförsäljare också, och jag kan garantera att de siffror de uppger är inklusive hur många de levererat till dem. Ger en tillverkare siffror på hur många enheter de sålt är det i princip alltid hur många de sålt, inte hur många deras återförsäljare sålt.

Nu pratade vi väl inte Mac-datorer utan iPad, eller....?

Och då iPad behöver iTunes för att registreras så lär ju det säga TICK i Apples eget räkneverk för varje individ av iPad som ansluts och reggas i iTunes då kontakt med Apples server sker.

Sen var det väl så att det först påstods av Samsung att de sålt väldigt många Tab, men sen kom de själva med en korrigering att de tyvärr inte alls sålt så många då det var levererade ut till butiker och inte sålda från dessa butiker till kund. Och av de som väl sålt så var det rätt många som returnerade dem till butiken.

Dr Tinnitus
2011-03-04, 21:35
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Nu pratade vi väl inte Mac-datorer utan iPad, eller....?

Och då iPad behöver iTunes för att registreras så lär ju det säga TICK i Apples eget räkneverk för varje individ av iPad som ansluts och reggas i iTunes då kontakt med Apples server sker.

Sen var det väl så att det först påstods av Samsung att de sålt väldigt många Tab, men sen kom de själva med en korrigering att de tyvärr inte alls sålt så många då det var levererade ut till butiker och inte sålda från dessa butiker till kund. Och av de som väl sålt så var det rätt många som returnerade dem till butiken.

Dr Tinnitus
Nu pratade inte Jobs om antal registrerade enheter exempelvis i sin lanseringspresentation, utan antal levererade.
Och frågan gäller Blindenbachers påstående att Samsung inte sålt 2M enheter, vilket inte stämmer. De har sålt 2M, sen om butikerna inte lyckas sälja dem är inte Samsungs problem. Och det enda som stödjer antagande att de inte skulle sälja i butikerna är ett felcitat, som WSJ själva har korrigerat. Den dagen de reas ut till vrakpriser tror jag på att de har svårt att få dem sålda.
2011-03-04, 23:45
Medlem
Ringde macforum idag och försökte förhandsboka, det gick bra... men de visste inte när de skulle få in den eftersom apple inte hade lämnat ut nån info.

Hur värdelöst är det när jag måste ha den innan 30:e (present). När släpps vanligtvis sån info?
2011-03-05, 00:58
Medlem
Proppiss avatar
Citat:
Ok, då blev jag tvungen att ta fram spaden och gräva vidare åt dig i frågan, och lärde mig lite nytt själv på kuppen....

Jag var lite ute på snedsegling tidigare, det är stöd för upp till 1080P av vad iPads skärm visar (appar och sådant) medan film visas i upp till 720P.

Dr Tinnitus

Eftersom upplösningen är 1024*768 så kan den inte visa 1080p på sin egen skärm heller. Varför någon skulle göra appar i 1080p som iPaden sedan fick skala ner kan jag inte förstå.
2011-03-05, 01:01
Medlem
Icyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proppis
Eftersom upplösningen är 1024*768 så kan den inte visa 1080p på sin egen skärm heller. Varför någon skulle göra appar i 1080p som iPaden sedan fick skala ner kan jag inte förstå.

Förmodligen för animationer och sånt, appar som animerar partiklar har ju blivit ganska populärt, men jag håller med om att det är lite konstigt att film bara visas i 720p.
2011-03-05, 01:29
Medlem
Proppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icyyy
Förmodligen för animationer och sånt, appar som animerar partiklar har ju blivit ganska populärt, men jag håller med om att det är lite konstigt att film bara visas i 720p.

Jag är inte säker på att jag förstår dig, verför skulle animationerna göras i 1080p om skärmen inte kan visa det? Det blir ju bara onödigt resursslöseri att låta paddan skala om det till en upplösning den kan visa? Jag skulle tro att man gör dem i den upplösning paddan klarar för att istället få det att flyta bättre, så hade i alla fall jag gjort.

Ska man vara en petimäter kan den inte visa 720p på sin egna skärm heller, Med 720p menas en upplösning på 1280*720.
2011-03-05, 01:41
Medlem
Icyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proppis
Jag är inte säker på att jag förstår dig, verför skulle animationerna göras i 1080p om skärmen inte kan visa det? Det blir ju bara onödigt resursslöseri att låta paddan skala om det till en upplösning den kan visa? Jag skulle tro att man gör dem i den upp
lösning paddan klarar för att istället få det att flyta bättre, så hade i alla fall jag gjort.

Ska man vara en petimäter kan den inte visa 720p på sin egna skärm heller, Med 720p menas en upplösning på 1280*720.

En någorlunda smart utvecklare kommer ju givetvis känna av var materialet visas och anpassa upplösningen därefter.

Den klarar ju att spela upp 720p, bara att den blir inte riktigt 720 pixlar hög om den ska få plats på bredden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in