2011-03-02, 15:56
Medlem
Aktieklipparns avatar
Idag fick jag hem Pensionskuvertet. Jag är sjukpensionerad och har en nettolön på 14.000:-

Det som förvånar mig är att det står att mitt totala pensionsunderlag är: 283.200:-
Beloppet va mer än jag trodde eftersom jag har så låg inkomst.

Jag slutade jobba när jag va 30år (10år sedan) och har hittils 1.100.000 i Allmän pension.

Trodde att jag skulle få en jävligt mycket lägre pension, men det verkar ju som att jag idag får samma pension som en löntagare på 24.000:- fast naturligtvis kommer ju löntagaren att dra ifrån ganska rejält.

Jag pensionsspara inte eftersom jag inte betalar någon statlig skatt.

Sparar och investerar istället på Nordnet.

Verkar ju inte som att det kommer att skilja lika mkt på min kommande ålderspension som för en löntagare procentielt eller tänker jag helt fel, någon som vet?

Hur mkt har ni andra fått ihop? Ålder? hade varit intressant, skiljer nog en heldel 40år
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-03-02 kl. 16:04.
Citera
2011-03-02, 17:46
Medlem
söderbs avatar
Förvånar mig inte med tanke på de parti som styrt sverige så länge, kommer förhoppningsvis bli ändring åt rätt håll nu
Citera
2011-03-02, 18:04
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Förvånar mig inte med tanke på de parti som styrt sverige så länge, kommer förhoppningsvis bli ändring åt rätt håll nu

Min permanenta sjukpension fick jag för ett år sedan, men jag håller med dig fullt ut.
Citera
2011-03-02, 19:35
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Idag fick jag hem Pensionskuvertet. Jag är sjukpensionerad och har en nettolön på 14.000:-

Förstår inte varför det finns så många som medvetet eller omedvetet sprider myten om att det finns sjukpensionärer eller förtidspensionärer i Sverige.
Begreppen försvann för över 10 år sedan när sossarna hade makten.

Du har med alla sannolikhet sjukersättning, något som kommer att omprövas vart tredje år. Räkna alltså inte med att få behålla din "sjukpension" tills du är 65 år. Regeringens mål är att slänga ut så många som möjligt.

Sjukersättningen är 64% av de s.k. antagandeinkomsten, som är maximerad till 7,5 prisbasbelopp eller 321000. Maximal sjukersättning är alltså 17120 brutto,vilket blir väl c:a 12000 netto med tanke på att sjuka inte får det statliga bidraget till att betala kommunalskatten.

När det gäller sjukersättning så betalades pengar till pensionssystemet efter delar av antagandeinkomsten inte den faktiska sjukersättningen.

Citat:
Om du under året har haft inkomstbaserad sjuk- eller aktivitetsersättning är det belopp du fått utbetalt under året pensionsgrundande inkomst.

Förutom den pensionsgrundande inkomsten kan du få ett pensionsgrundande belopp.

Så här beräknar vi det pensionsgrundande beloppet

Den antagandeinkomst som ligger till grund för hur Försäkringskassan beräknar sjuk- eller aktivitetsersättningen minskas med 7 procent (motsvarar den allmänna pensionsavgiften). Skillnaden mellan detta belopp och den pensionsgrundande inkomsten för sjuk- eller aktivitetsersättningen utgör det pensionsgrundande beloppet.

Om du samtidigt får arbetsskadelivränta som är samordnad med sjuk- eller aktivitetsersättningen gäller särskilda beräkningsregler.

http://www.pensionsmyndigheten.se/Sj...erPension.html

Har man alltså 150 000 i sjukersättning blir alltså 150 000 i pensionsgrundande inkomst och (0,93/0,64-1)*150k=68000 det pensionsgrundade beloppet.
150k+68k=218000=(93/64)*150000
218000*0,16=34880 betalas in till den allmänna pensionen
218000*0,025=5450 till premiepensionen.
Senast redigerad av leprasjukling 2011-03-02 kl. 20:18.
Citera
2011-03-02, 20:07
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Min permanenta sjukpension fick jag för ett år sedan, men jag håller med dig fullt ut.

Får man fråga varför du är sjukpensionär? Eller snarare vad som har hänt?

Du behöver inte svara men jag är nyfiken.
Citera
2011-03-02, 20:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Förstår inte varför det finns så många som medvetet eller omedvetet sprider myten om att det finns sjukpensionärer eller förtidspensionärer i Sverige.
Begreppen försvann för över 10 år sedan när sossarna hade makten.

Du har med alla sannolikhet sjukersättning, något som kommer att omprövas vart tredje år. Räkna alltså inte med att få behålla din "sjukpension" tills du är 65 år. Regeringens mål är att slänga ut så många som möjligt.

Sjukersättningen är 64% av de s.k. antagandeinkomsten, som är maximerad till 7,5 prisbasbelopp eller 321000. Maximal sjukersättning är alltså 17120 brutto,vilket blir väl c:a 12000 netto med tanke på att sjuka inte får det statliga bidraget till att betala kommunalskatten.

När det gäller sjukersättning så betalades pengar till pensionssystemet efter delar av antagandeinkomsten inte den faktiska sjukersättningen.

http://www.pensionsmyndigheten.se/Sj...erPension.html

Har man alltså 150 000 i sjukersättning blir alltså det 1500 000 i pensionsgrundande inkomst och (0,93/0,64-1)*150k=68000 det pensionsgrundade beloppet.
150k+68k=218000=(93/64)*150000
218000*0,16=34880 betalas in till den allmänna pensionen
218000*0,025=5450 till premiepensionen.

Tack för uträkningen och ditt svar. Jag har 76% med AFA och skatten är något för lite, skulle väl egentligen ha 13.400 Netto. men det jämnar ju ut sig ändå.

Du har också rätt när det gäller begreppet sjukersättning, men enligt FK samt nuvarande lagstiftning så är det mest byråkrati med "omprövning" vart tredje år. Inga försäkringsmedicinska utredningar sker, endast en avstämning mellan handläggare och individen i fråga (telefonsamtal eller möte) eftersom FK har ett visst uppföljningsansvar som jag tycker känns skönt och tryggt.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-03-02 kl. 20:19.
Citera
2011-03-02, 20:15
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Får man fråga varför du är sjukpensionär? Eller snarare vad som har hänt?

Du behöver inte svara men jag är nyfiken.

Skadad på operationsbordet för diskbråcksop (godkänd felbehandling) samt 6 andra
operationer i höft och bäcken. Kronisk nervsmärta, Migrän och svåra sömnproblem.
Citera
2012-03-10, 20:41
Medlem
Borttaget.
Senast redigerad av ggr 2012-03-10 kl. 20:42. Anledning: Fel skrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in