Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-02, 10:34
Bannlyst
när man slutar med SSRI så får man ju stora biverkningar men det är inget man informeras om alls
Tex under alla de gånger jag har fått de utskrivna av psykiatriker första gången så var det en allmänläkare .
Men jag frågade dem om man kunde bli beroende av dem och fick svar nej.

läste bipacksedel bara för ca 1 halv år sedan och där så stod det nu att man inte fick sluta direkt med dem.
Men under alla andra åren så har det inte stått något om att det är farligt att lägga av direkt.

varför hålls det hemligt eller är det nyligen ny information som har kommit ut.??

slutade direkt för ett tag sedan.
Blev helt jävla borta direkt ett par veckor ,ringde i öronen och bultade som en fabrik i hela skallen ,kändes som när man åker flygplan och får problem med öronen fast 10 gånger värre.,fick också syn rubbningar och blev väldigt desorienterad som en 80 årig gammal gubbe och kunde eller visste inte vart jag befann mig någonstans,samma sak med balansen blev svimfärdig och höll på att ramla omkull omkull ett flertal gånger.
Tinnitus problem och att det bultade som en fabrik minskade sakta en hel del med tiden.
skulle jag ha cyklat,åkt moped under den tiden då så skulle jag ha krockat eller kört omkull .
Citera
2011-03-02, 11:05
Medlem
g00dstuffs avatar
Låter jävligt otrevligt. Stäm läkarsvinet
Citera
2011-03-02, 11:20
Medlem
Vilken medicin är det du har fått?

Meningen är att man inte ska sluta helt tvärt utan trappa ner och sedan sluta.
Citera
2011-03-02, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3rnst
Vilken medicin är det du har fått?

Meningen är att man inte ska sluta helt tvärt utan trappa ner och sedan sluta.

Fluxetine just nu förut cipralex då så sa allmänläkaren till mig att sluta direkt sa det bästa är att lägga av direkt inte trappa ner.

gick på Fluxetine under ca 8 år eller mera eller så var det 6 års tid.

SSRI beroendeframkallade.?
https://www.flashback.org/t1412328
Citera
2011-03-02, 13:02
Medlem
reilevs avatar
får man utsättningssyptom/avtändning så skulle jag kalla det beroendeframkallande.
Citera
2011-03-02, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reilev
får man utsättningssyptom/avtändning så skulle jag kalla det beroendeframkallande.

Nej man ska lägga av direkt så sa till mig år 2003 på allmänläkaren vårdcentralen praktikertjänst i täby.

efter det så mådde jag skit dåligt av att sluta direkt med den ,min boendepersonal slängde direkt då all medicin jag hade kvar för de förvarade också all medicin åt mig ,lydde bara läkarens order.

började sedan lite senare om med den igen fast med nytt märke och då så svarande läkaren beroende kan man icke bli på den alls.
fick samma svar igen den är inte beroendeframkallande tror det var år 2007 eller så..så det är några år som jag har tagit den nu faktiskt men lagt av nu år 2010 för gott förhoppningsvis .
har även försökt sluta ett flertal gånger men har haft problem då personen ofta har följt med till läkaren och hämtat ut mera av den förnyat receptet hela tiden
Senast redigerad av 360 2011-03-02 kl. 13:22.
Citera
2011-03-02, 13:15
Medlem
reilevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360
Nej man ska lägga av direkt så sa till mig år 2003 på allmänläkaren vårdcentralen praktikertjänst i täby.

efter det så mådde jag skit dåligt av att slutade direkt och personalen där slängde all medicin jag hade kvar för de förvarande all medicin och lydde bara läkarens order.

började sedan lite senare om med den igen fast med nytt märke och då så svarande läkaren beroende nej det kan man icke bli av det är inget knark..
fick samma svar igen den är inte berondeframkallande tror det var år 2007 eller så..
jag sa bara ifall jag tyckte det va beroendeframkallande. har tänkt en del på det och kommit fram till att det inte skiljer sig så mycket från benzo. viss skillnad är det väl men beroende blir man
Citera
2011-03-02, 13:16
Medlem
reilevs avatar
Citat:

efter det så mådde jag skit dåligt av att slutade direkt och personalen där slängde all medicin jag hade kvar för de förvarande all medicin och lydde bara läkarens order.

började sedan lite senare om med den igen fast med nytt märke och då så svarande läkaren beroende kan man icke bli på den alls.
fick samma svar igen den är inte beroendeframkallande tror det var år 2007 eller så..så det är några år som jag har tagit den nu faktiskt men lagt av nu år 2010 för gott förhoppningsvis .
har även försökt sluta ett flertal gånger men har haft problem då personen ofta har följt med till läkaren och hämtat ut mera av den förnyat receptet hela tiden
jag tycker att det är beroendeframkallande. sen kan jag ha fel men avtändning får man ju på både benzo och ssri
Senast redigerad av reilev 2011-03-02 kl. 13:17. Anledning: dubbelpost
Citera
2011-03-02, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reilev
jag tycker att det är beroendeframkallande. sen kan jag ha fel men avtändning får man ju på både benzo och ssri

håller med dig där läkemedelsindustrin har hållit sådant hemligt.
Citera
2011-03-02, 17:59
Medlem
Citat:
Fluxetine just nu förut cipralex då så sa allmänläkaren till mig att sluta direkt sa det bästa är att lägga av direkt inte trappa ner.

gick på Fluxetine under ca 8 år eller mera eller så var det 6 års tid.

SSRI beroendeframkallade.?
https://www.flashback.org/t1412328

Har också ätit fluxetine men bara under halvår, efter det har jag ätit sertralin.
Men hade du biverkningar när du började med medicinen, typ dom första veckorna?
Jag har ju ätit sertralin under ett par år men aldrig haft en sådan avtändning som du beskriver, mer svängigt humör och haft mer ångest. Likadant när jag började äta dom, och eftersom jag har slarvat en del med dom sa läkaren att jag måste bestämma mig om jag ska ta dom ordentligt eller inte för annars blir det som en på- och avtändning för kroppen hela tiden.
Citera
2011-03-02, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3rnst
Har också ätit fluxetine men bara under halvår, efter det har jag ätit sertralin.
Men hade du biverkningar när du började med medicinen, typ dom första veckorna?
Jag har ju ätit sertralin under ett par år men aldrig haft en sådan avtändning som du beskriver, mer svängigt humör och haft mer ångest. Likadant när jag började äta dom, och eftersom jag har slarvat en del med dom sa läkaren att jag måste bestämma mig om jag ska ta dom ordentligt eller inte för annars blir det som en på- och avtändning för kroppen hela tiden.

käkade det redan under tonåren men började igen 1 halv år vid 23 ålder har sedan ätit det från och till vid senare ålder..
har blivit helt jävla fockad av skiten flera gånger mest borta i skallen groggy av den.
men nu under senare tid har jag ätit den utan att följa upp behandlingen alls har säkert käkat den under ca 7 år utan att följa upp alls på grund av förlorade min förra psykiatriker i Täby
har nu under 3 års tid bara träffart läkaren max ca 4 gånger inte mera än det de kontaktade mig aldrig.
bästa är om man kollar eller går på träffar för att följa upp ca var 3 dje vecka en kort tid då.
inte fan ska man käka den under 3 år och bara ha ca max 4 träffar under 3 år..

Totalt många års tid.
Senast redigerad av 360 2011-03-02 kl. 19:12.
Citera
2011-03-03, 18:29
Medlem
lithionits avatar
det är idioti att sluta tvärt, ju långsammare man sätter ut desto bättre. Annars är risken stor för utsättningssymptom och förvärrad depression
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in