2011-03-02, 08:03
Medlem
wendy1s avatar
Jag har en brbar compaq (ca 2 r gammal) och anvnder windows7. Fr ngon vecka sedan slutade min strmsladd att fungera s jag bestllde en ny och nr jag igr startade datorn och skulle brja anvnda tagnentbordet s mrkte jag att vissa tagnenter helt pltsligt inte fungerar. Tex 9, p, , , _ och ngra till. Den r instlld p svenska, men ett och annat tecken befinner sig p fel tagnent, vissa finns inte alls var man n trycker, tex siffran 9. Vad kan ha hnt? Har aldrig haft problem med tagnenter frut och har aldrig spillt p den och den r ren frn damm. Den har inte fallit i golvet eller ngot liknande. Allting fungerade jttebra tills jag stngde av den fr en vecka sedan, som sagt. Ska jag behva kpa en ny dator pga detta? Hjlp??
Citera
2011-03-02, 08:06
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Jag har en brbar compaq (ca 2 r gammal) och anvnder windows7. Fr ngon vecka sedan slutade min strmsladd att fungera s jag bestllde en ny och nr jag igr startade datorn och skulle brja anvnda tagnentbordet s mrkte jag att vissa tagnenter helt pltsligt inte fungerar. Tex 9, p, , , _ och ngra till. Den r instlld p svenska, men ett och annat tecken befinner sig p fel tagnent, vissa finns inte alls var man n trycker, tex siffran 9. Vad kan ha hnt? Har aldrig haft problem med tagnenter frut och har aldrig spillt p den och den r ren frn damm. Den har inte fallit i golvet eller ngot liknande. Allting fungerade jttebra tills jag stngde av den fr en vecka sedan, som sagt. Ska jag behva kpa en ny dator pga detta? Hjlp??

Starta om den.
Citera
2011-03-02, 08:12
Medlem
cammos avatar
Du har aktiverat numlock, d blir vissa bokstver siffertangenter.
Citera
2011-03-02, 08:14
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Starta om den.

Gjort det flera gnger, hjlper ej.
Citera
2011-03-02, 08:16
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Nix, har kollat det ocks. Och de har inte blivit siffertagnenter utan de flesta som krnglar r borta helt, iklusive en siffra. Skriver frn vr stationra dator nu. Min gr inte att skriva p utan att anvnda goggles tagnentbord och det tar sn tid.
Citera
2011-03-02, 08:19
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Men upptckte att numlock lyser inte hur mnga gnger man n trycker p den, s kanske har ngot med den att gra, trots att bokstver inte blivit siffror...
Citera
2011-03-02, 10:39
Medlem
Kontrollpanelen\Klocka, sprk och nationella instllningar\Byt tangentbord eller andra inmatningsenheter.
Kollar s att alla instllningar r rtt dr?

Prva med att koppla in ett externt tangentbord fr att avgra om det r mjukvara eller hrdvara fel.
Citera
2011-03-02, 10:47
Medlem
Hi-Techs avatar
Du fr grna bist med info om mrke/modell p datorn.

Kan vara s att du mste trycka "FN" + "Num lock"-knappen fr att aktivera/avaktivera. Kan ven vara Ctrl + Shift + Num lock eller ngot annat skumt knapptryck.

Kan du se symbolerna och siffrorna som blir vid knapptryckningarna p sjlva tangentbordet?
Citera
2011-03-02, 11:38
Medlem
Tror det r som Karvozhort skriver, du har nog rkat komma t sprkinstllningarna (gr att ndra i nedre hgra hrne) till engelska. deras tagentbord har en annan layout n vad dom svenska har.
Citera
2011-03-02, 13:23
Medlem
bugulus avatar
Shift + Alt aktiverar engelsksprkig tangentbord om du har det installerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in