2011-03-02, 08:03
Medlem
wendy1s avatar
Jag har en bärbar compaq (ca 2 år gammal) och använder windows7. För någon vecka sedan slutade min strömsladd att fungera så jag beställde en ny och när jag igår startade datorn och skulle börja använda tagnentbordet så märkte jag att vissa tagnenter helt plötsligt inte fungerar. Tex 9, p, ä, ö, _ och några till. Den är inställd på svenska, men ett och annat tecken befinner sig på fel tagnent, vissa finns inte alls var man än trycker, tex siffran 9. Vad kan ha hänt? Har aldrig haft problem med tagnenter förut och har aldrig spillt på den och den är ren från damm. Den har inte fallit i golvet eller något liknande. Allting fungerade jättebra tills jag stängde av den för en vecka sedan, som sagt. Ska jag behöva köpa en ny dator pga detta? Hjälp??
Citera
2011-03-02, 08:06
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Jag har en bärbar compaq (ca 2 år gammal) och använder windows7. För någon vecka sedan slutade min strömsladd att fungera så jag beställde en ny och när jag igår startade datorn och skulle börja använda tagnentbordet så märkte jag att vissa tagnenter helt plötsligt inte fungerar. Tex 9, p, ä, ö, _ och några till. Den är inställd på svenska, men ett och annat tecken befinner sig på fel tagnent, vissa finns inte alls var man än trycker, tex siffran 9. Vad kan ha hänt? Har aldrig haft problem med tagnenter förut och har aldrig spillt på den och den är ren från damm. Den har inte fallit i golvet eller något liknande. Allting fungerade jättebra tills jag stängde av den för en vecka sedan, som sagt. Ska jag behöva köpa en ny dator pga detta? Hjälp??

Starta om den.
Citera
2011-03-02, 08:12
Medlem
cammos avatar
Du har aktiverat numlock, då blir vissa bokstäver siffertangenter.
Citera
2011-03-02, 08:14
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Starta om den.

Gjort det flera gånger, hjälper ej.
Citera
2011-03-02, 08:16
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Nix, har kollat det också. Och de har inte blivit siffertagnenter utan de flesta som krånglar är borta helt, iklusive en siffra. Skriver från vår stationära dator nu. Min går inte att skriva på utan att använda goggles tagnentbord och det tar sån tid.
Citera
2011-03-02, 08:19
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Men upptäckte att numlock lyser inte hur många gånger man än trycker på den, så kanske har något med den att göra, trots att bokstäver inte blivit siffror...
Citera
2011-03-02, 10:39
Medlem
Kontrollpanelen\Klocka, språk och nationella inställningar\Byt tangentbord eller andra inmatningsenheter.
Kollar så att alla inställningar är rätt där?

Pröva med att koppla in ett externt tangentbord för att avgöra om det är mjukvara eller hårdvara fel.
Citera
2011-03-02, 10:47
Medlem
Hi-Techs avatar
Du får gärna bistå med info om märke/modell på datorn.

Kan vara så att du måste trycka "FN" + "Num lock"-knappen för att aktivera/avaktivera. Kan även vara Ctrl + Shift + Num lock eller något annat skumt knapptryck.

Kan du se symbolerna och siffrorna som blir vid knapptryckningarna på själva tangentbordet?
Citera
2011-03-02, 11:38
Medlem
Tror det är som Karvozhort skriver, du har nog råkat komma åt språkinställningarna (går att ändra i nedre högra hörne) till engelska. deras tagentbord har en annan layout än vad dom svenska har.
Citera
2011-03-02, 13:23
Medlem
bugulus avatar
Shift + Alt aktiverar engelskspråkig tangentbord om du har det installerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in