2011-03-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbstraktKontrast
Ts, jag vet inte vad din igentliga avsikt med tråden är. Tror inte på då dina argument av att övertyga dina bekanta utan kanske provosera samtliga här på flashback.

Men vill du med din tro bli respekterad vilket många i denna nation faktiskt inte gör gentemot samtliga religioner. Speciellt kristendomen så ska du nog bäst acceptera andras tycken och bara tollerera det. Ironiskt att varje kristen människa inte kan leva med att andra icke-troende. Då ser jag inga som helst fel att man kritiserar din tro.

Inse att högre makt inte insiterar.
Du känner dig överlägsen . du har de du behöver men vänta bara till du sitter på pensionär hemmet, så ska du minnsan varje dag när du vaknar tänka på döden och kanske till och med förbreda dig till dig . jag menar inget illa . Men att man kan tro att det är ingen mening med livet och att det är en slump är ironiskt. må gud vägleda dig.
Citera
2011-03-03, 21:20
Medlem
AbstraktKontrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chuggedeluxe
Du känner dig överlägsen . du har de du behöver men vänta bara till du sitter på pensionär hemmet, så ska du minnsan varje dag när du vaknar tänka på döden och kanske till och med förbreda dig till dig . jag menar inget illa . Men att man kan tro att det är ingen mening med livet och att det är en slump är ironiskt. må gud vägleda dig.

Herre..-jösses

Mina båda föräldrar kommer från sin vardera katolska länder. Min far såg genast det dåliga i kyrkorna när det predikades om att hjälpa, respektera och finnas där för sina medmänniskor. Vilket ironiskt nog var ett ståtligt hycklande från kyrkan själva. I kyrkan berättade min far hängde det dyrbara och värdefulla konster m.m.
På min mors sida är jehovas vittnen(vilket känns som rebelliska kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt(?)) det som har satt sina spår. Min empati är så mycket mer överlägsen än andras och även mer solidarisk. Men vad ska jag tycka när jag får höra om min kusin som knappt har någon frihet eller svara när jag får höra på min mors berättelser från hennes barndom. Jag är fullt medveten om att världens fattigaste har ett hopp om det bättre i livet. Så religionen för dessa och de flesta är en tröst som kanske även ger energi åt dessa.

Religonen delar på folk, religionen styr individer, religionen är ett maktmedel. Religonen är också det ideologi som delar folk och skapar identiteter. Hur många gånger har inte religionen varit grunden till krig och elände. Hur många gånger har inte kristendomens envishet lett till konflikter mellan människor?

Säg mig, vad är då mest reskpekterande mot en människa som ligger i dödsbädden då? Att ljuga och skapa en illusion om en bättre värld dit denna individ aldrig kommer att nå?

En sak ska jag säga dig, oavsett hur rörelseförhindrad jag blir eller reglerad så faller jag mig inte in i religionen. Vi föds utav spermiens befruktande på ägget. Sedan leds det av en process. Sedan lever vi destruktivt mot varandra. Skapar missär och förstör för varandra men står sedan i vårt försvar med bibeln i handen. När jag blir äldre, ska jag försöka leva livet istället för att hamna på ett pensionat och ruttna bort. Jag kommer en dag att dö, men knappst hamna i någon sorts religös idyll eller utopia. Koncentrera dig istället på att leva efter principen på denna jord än den efter.

Din beklagande sätt att försöka ljuga för din far är skit. Om du vill att han ska ha det vackert är fint. Gå ut med honom, roa dig med honom eller gör gemensamma saker tillsammans.
Citera
2011-03-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Euroguy
Nej nej dom bryr sig inte om att jag är kristen.
Det är min pappa jag är mest orolig för, vill han ska få ett bra efterliv också, vill han ska ha något hopp och tro för mestadels. Kanske får försöka ge han ett fri pass till himmelriket efteråt ?

o Vill du att din pappa ska få ett bra efterliv? (hahha ordet i sig självt är roligt, låter nästan som underliv) Tror du inte din pappa får ett bra efterliv? Bara för att han inte är troende? Även om han är en god man som har gjort rätt för sig hela sitt liv? Är du seriös? Hur gammal är du?

Gapskrattar nu men jag tips för bra efterliv/underliv hahaha. Om du vill säkra din pappas efterliv (hahaha)då måste du få honom att konvertera till islam först. När han har gjort det då måste du övertyga honom att alla icke muslimer är onda. Sen gör du en bomb och tejpar den runt hans midja. När allt är klart skickar du honom till julhandeln och detonerar bomben med en fjärrkontroll. Då blir han martyr i himlen och får garanterat ett bra efterliv (hahhaha) då han få hur mycket sex som helst med alla dessa jungfrur som väntar på honom däruppe.

Geniallistisk plan, don’t you think?
Citera
2011-03-03, 22:08
Bannlyst
Har aldrig förståt syftet med att leva ett tråkigt liv för att komma till himlen. Enligt bibeln så förlåter ju gud oss i alla fall. Om man nu inte stryker med hastigt så kan man ju leva som ett svin och sedan vara djupt ångerfull på dödsbädden. Då kan man ju ha kul på jorden och ändå få komma till himlen, eller?
Citera
2011-03-03, 22:08
Medlem
Euroguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamurajWoman
o Vill du att din pappa ska få ett bra efterliv? (hahha ordet i sig självt är roligt, låter nästan som underliv) Tror du inte din pappa får ett bra efterliv? Bara för att han inte är troende? Även om han är en god man som har gjort rätt för sig hela sitt liv? Är du seriös? Hur gammal är du?

Gapskrattar nu men jag tips för bra efterliv/underliv hahaha. Om du vill säkra din pappas efterliv (hahaha)då måste du få honom att konvertera till islam först. När han har gjort det då måste du övertyga honom att alla icke muslimer är onda. Sen gör du en bomb och tejpar den runt hans midja. När allt är klart skickar du honom till julhandeln och detonerar bomben med en fjärrkontroll. Då blir han martyr i himlen och får garanterat ett bra efterliv (hahhaha) då han få hur mycket sex som helst med alla dessa jungfrur som väntar på honom däruppe.

Geniallistisk plan, don’t you think?

Yes Sir! If you are a complete idiot! I like it, will pray the same for you. Keep the fun up! *smiles*
Citera
2011-03-03, 22:49
Medlem
Du skall inte göra någonting för att försöka omvända någon människa du någonsin kommer i lag med. Eventuell tro finner man i sig själv.

Jag antar att de är intelligenta, empatiska och trevliga människor, eftersom det är vänner och familj. Som du då har märkt är ateister fulla av kärlek, godhet, empati etc. Att tänka att du skall missionera ut din tro till dessa människor... är så fel det bara kan bli. Det är då människor utan tro tar avstånd från den med tro. Det är då människan med tro tänker "jag ska be för att de inte hamnar i helvetet." Och det är då människan utan tro tänker "tänk att han också var sådan, han som var så normal i början."
Senast redigerad av Thedicewoman 2011-03-03 kl. 22:55.
Citera
2011-03-04, 05:59
Medlem
Euroguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thedicewoman
Du skall inte göra någonting för att försöka omvända någon människa du någonsin kommer i lag med. Eventuell tro finner man i sig själv.

Jag antar att de är intelligenta, empatiska och trevliga människor, eftersom det är vänner och familj. Som du då har märkt är ateister fulla av kärlek, godhet, empati etc. Att tänka att du skall missionera ut din tro till dessa människor... är så fel det bara kan bli. Det är då människor utan tro tar avstånd från den med tro. Det är då människan med tro tänker "jag ska be för att de inte hamnar i helvetet." Och det är då människan utan tro tänker "tänk att han också var sådan, han som var så normal i början."

Smarta ord från dig, som sagt innan så är jag inte väldigt djupt religiös. Vill veta mer om det är min "duty". Ah, detta gick inte, vaknade precis kan inte skriva
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in