Citat:
Ursprungligen postat av chuggedeluxe
Du känner dig överlägsen . du har de du behöver men vänta bara till du sitter på pensionär hemmet, så ska du minnsan varje dag när du vaknar tänka på döden och kanske till och med förbreda dig till dig . jag menar inget illa . Men att man kan tro att det är ingen mening med livet och att det är en slump är ironiskt. må gud vägleda dig.
Herre..-jösses
Mina båda föräldrar kommer från sin vardera katolska länder. Min far såg genast det dåliga i kyrkorna när det predikades om att hjälpa, respektera och finnas där för sina medmänniskor. Vilket ironiskt nog var ett ståtligt hycklande från kyrkan själva. I kyrkan berättade min far hängde det dyrbara och värdefulla konster m.m.
På min mors sida är jehovas vittnen(vilket känns som rebelliska kristna som tolkar bibeln på ett annat sätt(?)) det som har satt sina spår. Min empati är så mycket mer överlägsen än andras och även mer solidarisk. Men vad ska jag tycka när jag får höra om min kusin som knappt har någon frihet eller svara när jag får höra på min mors berättelser från hennes barndom. Jag är fullt medveten om att världens fattigaste har ett hopp om det bättre i livet. Så religionen för dessa och de flesta är en tröst som kanske även ger energi åt dessa.
Religonen delar på folk, religionen styr individer, religionen är ett maktmedel. Religonen är också det ideologi som delar folk och skapar identiteter. Hur många gånger har inte religionen varit grunden till krig och elände. Hur många gånger har inte kristendomens envishet lett till konflikter mellan människor?
Säg mig, vad är då mest reskpekterande mot en människa som ligger i dödsbädden då? Att ljuga och skapa en illusion om en bättre värld dit denna individ aldrig kommer att nå?
En sak ska jag säga dig, oavsett hur rörelseförhindrad jag blir eller reglerad så faller jag mig inte in i religionen. Vi föds utav spermiens befruktande på ägget. Sedan leds det av en process. Sedan lever vi destruktivt mot varandra. Skapar missär och förstör för varandra men står sedan i vårt försvar med bibeln i handen. När jag blir äldre, ska jag försöka leva livet istället för att hamna på ett pensionat och ruttna bort. Jag kommer en dag att dö, men knappst hamna i någon sorts religös idyll eller utopia. Koncentrera dig istället på att leva efter principen på denna jord än den efter.
Din beklagande sätt att försöka ljuga för din far är skit. Om du vill att han ska ha det vackert är fint. Gå ut med honom, roa dig med honom eller gör gemensamma saker tillsammans.