2011-03-02, 03:54
Medlem
Euroguys avatar
Hallå! Kan påpeka detta blir mitt första inlägg på FB!
Till huvudsaken, jag har vänner samt familje medlemmar som är ateister. Jag själv tror på Jesus och Gud. Jag går väl inte till kyrkan varje söndag precis, men jag tackar Gud för dem bra saker Han har gjort.
Är det min plikt att få dom att inse att Gud finns, att dem ska tro på Jesus? Vill ju att Gud ska finnas för dem lika mycket som jag känner Han gör för mig. Vad händer med ateister efter livet? Någon som har en tanke om detta eller står det i Bibeln?

Så ja, är det min plikt som kristen att försöka få dom att tro? Ska jag låta dom vara? Ska jag be Honom att förlåta dem?

Tack på förhand!
Citera
2011-03-02, 04:02
Medlem
Mitt förslag är att du låter bli allt du föreslog det finns inget som är mer irriterande än en kristen fanatiker som skall försöka pracka på en sin tro. Jag utgår då från att de inte försöker omvända dig eftersom du inte skriver någonting om det.
Citera
2011-03-02, 04:07
Medlem
Euroguys avatar
Nej nej dom bryr sig inte om att jag är kristen.
Det är min pappa jag är mest orolig för, vill han ska få ett bra efterliv också, vill han ska ha något hopp och tro för mestadels. Kanske får försöka ge han ett fri pass till himmelriket efteråt ?
Citera
2011-03-02, 04:14
Medlem
Då så ifall de låter dig var ifred så låt dem vara i fred ifall du inte vill riskera att få sämre kontakt med dem i framtiden.
Citera
2011-03-02, 04:27
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Nej låt dom vara, varför skulle man vilja ha ett efterliv? Lev nu istället...

Fan oändligt liv när man dör är något av det hemskaste jag kan tänka mig...
Citera
2011-03-02, 04:28
Medlem
Låt dom vara, snälla.
Citera
2011-03-02, 04:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Euroguy
Till huvudsaken, jag har vänner samt familje medlemmar som är ateister. Jag själv tror på Jesus och Gud. Jag går väl inte till kyrkan varje söndag precis, men jag tackar Gud för dem bra saker Han har gjort.
Är det min plikt att få dom att inse att Gud finns, att dem ska tro på Jesus? Vill ju att Gud ska finnas för dem lika mycket som jag känner Han gör för mig. Vad händer med ateister efter livet? Någon som har en tanke om detta eller står det i Bibeln?

Så ja, är det min plikt som kristen att försöka få dom att tro? Ska jag låta dom vara? Ska jag be Honom att förlåta dem?

Tack på förhand!

Om du inte har några riktigt bra bevis för att Jesus och Gud existerar bör du hålla käften och låta andra vara. Nu vet vi ju att du varken har något bevis för att Gud finns eller att Jesus finns så alltså borde hålla käften och låta andra vara. Nu vet vi ju också att du troligtvis är en sken-helig dum jävla kristen som inte kommer låta folk vara utan pracka på dem ditt osubstansierade skitsnack, det ligger i din natur. Och i och med att ditt IQ antagligen är lägre än den genomsnittliga ateisten måste du vässa dina argument.

1. Din hot om helvetet kommer du ingen vart med.
2. Bibeln är inget bevis för något?
3. Varför ska en ateist be om förlåtelse via en idiotisk kristen när han från första början inte gjort något?
4. Läs någon annan bok än bibeln, du kanske lär dig något.
Citera
2011-03-02, 04:47
Medlem
Euroguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Om du inte har några riktigt bra bevis för att Jesus och Gud existerar bör du hålla käften och låta andra vara. Nu vet vi ju att du varken har något bevis för att Gud finns eller att Jesus finns så alltså borde hålla käften och låta andra vara. Nu vet vi ju också att du troligtvis är en sken-helig dum jävla kristen som inte kommer låta folk vara utan pracka på dem ditt osubstansierade skitsnack, det ligger i din natur. Och i och med att ditt IQ antagligen är lägre än den genomsnittliga ateisten måste du vässa dina argument.

1. Din hot om helvetet kommer du ingen vart med.
2. Bibeln är inget bevis för något?
3. Varför ska en ateist be om förlåtelse via en idiotisk kristen när han från första början inte gjort något?
4. Läs någon annan bok än bibeln, du kanske lär dig något.

Du har missuppfattat bilden av mig, jag har aldrig tvingat folk till att bli pressad till någon religion, jag accepterar hur folk är vad dom tror och hur dom tycker. Men efter svar från ovanstående så kan jag hålla med om att försöka "pressa" dom till att bli kristna är fel, låta dom leva livet. Det bästa sättet för någon att inse Gud finns måste väl vara att inse det själv än från någon annan?
Citera
2011-03-02, 04:50
Bannlyst
Citat:

Tack på förhand!
Ah, den gamla och ack så vanliga religiöst grundade frågan; " - Min omgivning delar inte min tro, ska jag tvinga dem att tro som jag?".

Måhända att du kanske använder andra ord och kanske även ser situationen ur ett mer familjärt och mindre missionerande spektrum men andemeningen i din fråga kvarstår. Du tror på Gud. Din omgivning gör det inte. Alltså ligger felet hos dem. Du känner att du vill hjälpa dem till ett värdigt liv, ett lyckligt liv ty du tror inte att man kan vara lycklig om man inte har Herren vid sin sida. Den lycka de kanske ändå utstrålar är spelad och enbart ett bevis på Djävulens bländverk eftersom saker inte alltid är som de verkar och när detta sker är det Belsebub som har ett finger med i spelet. Så - för att förhindra att dina nära och kära brinner i evig fördömelse i helvetets lågor efter döden så vill du hjälpa dem att finna frid och känna Guds kärlek. Är det inte så? Känn efter, innerst inne. Är det inte så du verkligen känner längst inne i hjärtat?

// Roger P.
Citera
2011-03-02, 04:56
Medlem
Euroguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ah, den gamla och ack så vanliga religiöst grundade frågan; " - Min omgivning delar inte min tro, ska jag tvinga dem att tro som jag?".

Måhända att du kanske använder andra ord och kanske även ser situationen ur ett mer familjärt och mindre missionerande spektrum men andemeningen i din fråga kvarstår. Du tror på Gud. Din omgivning gör det inte. Alltså ligger felet hos dem. Du känner att du vill hjälpa dem till ett värdigt liv, ett lyckligt liv ty du tror inte att man kan vara lycklig om man inte har Herren vid sin sida. Den lycka de kanske ändå utstrålar är spelad och enbart ett bevis på Djävulens bländverk eftersom saker inte alltid är som de verkar och när detta sker är det Belsebub som har ett finger med i spelet. Så - för att förhindra att dina nära och kära brinner i evig fördömelse i helvetets lågor efter döden så vill du hjälpa dem att finna frid och känna Guds kärlek. Är det inte så? Känn efter, innerst inne. Är det inte så du verkligen känner längst inne i hjärtat?

// Roger P.

Alltså, du har rätt ord i vad du säger, vem vill egentligen ha sina närmsta att åka till helvetet? Men sättet du sa på kändes mer ironiskt. Jag förstår fullt att människor kan ha ett bra liv utan att tro på Gud.
Citera
2011-03-02, 05:09
Medlem
Du inser att enda orsaken varför de inte skrattar åt din tro är för att de förmodligen bryr sig om dig och känner att det vore elakt att håna dig?
Citera
2011-03-02, 05:09
Bannlyst
Citat:
Alltså, du har rätt ord i vad du säger

Citat:
Men sättet du sa på kändes mer ironiskt.

Citat:
Jag förstår fullt att människor kan ha ett bra liv utan att tro på Gud.
Så, vad är problemet? Bara för att du är kristen så behöver inte resten av världen vara det. Att tro på Gud är ungefär som att köpa en Xbox. Vissa älskar det, andra trivs bättre med ett Playstation3. Ytterliggare några tycker att spel ska spelas på PC-n. Tycke och smak. Det spelar ingen större roll vad man tror på eller om man tror alls eftersom det enda som kommer att hända när vi dör är att allt blir svart och upphör att existera. Ungefär som när en TV går sönder mitt i ett program. Rutan svartnar och apparaten blir helt tyst och sen kör man den på tippen. Då kan man ju undra varför man överhuvudtaget ska tro på Gud eftersom det inte spelar någon roll när man är död vad man trodde på? Hela idén med en Gudstro är att den ska hjälpa och stötta och trösta när man lever. En tro ska vara en dämpande kudde och en tröstande snuttefilt när man upplever svårigheter eller har det tufft. Då gör en Gudstro nytta. Därför är den så individuell. Vissa trivs med den, andra inte. Vissa har nytta och glädje av den, andra inte. Vissa behöver den för att fungera och se mening i vardagen, andra inte. Tänk på det. Gudstro är individuellt och dina nära och kära kommer inte att brinna i Lucifers braskamin om de inte tror eftersom varken Lucifer eller dennes gasgrill existerar utanför de kristnas medvetande.

Låt dem tro vad de vill. Om de inte vill tro alls, låt dem få chansen att avstå. Som tidigare skrivits i tråden så är det värre att ha en religiös fanatiker efter sig som yrar om fördömelse och bankar Bibeln i huvudet på en. Om alla hade koncentrerat sig på sin egen tro och sina egna val så hade världen varit en bättre plats att leva på.

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in