2011-03-02, 02:44
Medlem
Idiotpods avatar
Jag tror denna tråd kom rätt, det är enligt mig ett filosofiskt ämne som rör vid stadsplanering, infrastruktur, psykologi, rättsväsende, ekonomi och exakt allt som finns i en stad.

Låt säga att man bygger en stad eller liknande ting. Där endast studenter, lärare, skolor och diverse forskningsinstitut som är relaterade till då byggda skolor får leva/bo.
Inget "gated community" jag tänker på, inte alls.

Jag fick upp frågan i huvudet när jag hittat ett skolarbete jag gjorde.
I arbetet, så skulle man skriva ned sin "perfekta stad". I min stad så hade jag 20% utav stadens yta (ej inräknat tung industri utanför själva "staden") för just denna verksamhet. Tyvärr så vidareutvecklade jag det inte.

Men hur skulle man kunna utforma denna stad?

Är det möjligt att, i framtiden, kunna bygga en mindre stad som i huvudsak är avsedd för studerande?

Boende, politik, ekonomi(?), rättsväsende och liknande är det jag tänker på i huvudsak.
Citera
2011-03-02, 03:02
Medlem
Ryghs avatar
Jag har i princip varit i samma tankebanor. "En stad i staden" tillskriven lärare och studenter är väl på intet sätt omöjligt att bygga upp. Bostäder kostar pengar, vilket inte alla studenter har. Frågan är om det finns ett intresse för en sådant påfund, men det vore helt klart praktiskt att samla allt på ett ställe.
Den här tråden kommer följas.
Citera
2011-03-02, 03:31
Medlem
Lund är något liknande? Där är mer än 1/3 av invånarna studenter på akademisk nivå vad jag förstår...
Citera
2011-03-02, 04:20
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Njä jag är för trött för att komma på någon konkret men det känns som om det skulle kunna skapa problem, kanske att ungdomar skulle känna sig utanför så fort dom var någon annan stans i landet...
Citera
2011-03-02, 04:33
Medlem
Avenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Lund är något liknande? Där är mer än 1/3 av invånarna studenter på akademisk nivå vad jag förstår...

I Lund bor alla studenter utspritt över hela staden. Skolorna/institutionerna är också spridda över stora delar av staden.
Citera
2011-03-02, 05:17
Medlem
ganska grym ide skicka den till till reinfelt
Citera
2011-03-03, 03:36
Medlem
Idiotpods avatar
Se så allesammans! Kom igång och filosofera över ämnet nu!

Skulle det kunna bli en känsla av elitism hos eleverna som bor i denna stad? Genom att vara segregerade stora delar av tiden så tror jag personligen att det skulle uppstå 2 scenarion.

1: En hel del brott, gängverksamhet och liknande.
2: Mycket litet brott och ett "ordentligt" samhälle.

Vilka skulle isåfall rättsväsendet (polis, domare, jury, eventuella tjänstemän) bestå utav?
Elever?
Lärare?
Utomstående?

Vidare, skulle det isåfall kunna ordnas som ett "gratis samhälle", där de viktiga sakerna är gratis?
Det vill säga: Mat, boende, vård, skola?
Många kanske tycker att detta är "daltfasoner", dock är det ändock framtiden och de som ska leda morgondagen. (Om jag får använda mig av den ack så upprepade klichén)

Stora länstrafikssystem skulle jag personligen försöka hålla till ett minimum och ordna gott med cyklar till alla elever eftersom att det ändå inte blir en såpass stor yta att det skulle troligast bli smått onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in