2011-03-01, 19:47
Medlem
Fictionals avatar
Go' Kväll, kära Flashbackare!

Det är så här att jag jobbar på en träningsanläggning där vi bl.a bedriver gruppträningsaktiviteten spinning. Nu är det så att vår ljudanläggning är gammal och blir allt sämre (högtalare sprakar, subwoofer "slår ur" mm). Jag har kollat upp lite olika produkter och fått nedanstående förslag från vår grossist:

Förstärkare:
YAMAHA AS500 2x120Watt
http://se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/hifi-components/amps/a-s500___g/?mode=model

CD-spelare:
Denon C-620
http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/cd-dvd-kassett-s82102/pa-cd-spelare-c80550/denon-dn-c620-p152837/

Subwoofer:
dB SUB 15D Aktiv Sub
http://www.thomann.de/se/db_technologies_sub_15_d.htm

Högtalare:
OMNITRONIC C80
http://cms.omnitronic.de/index.php?option=com_article_view&article=11036722 &wgtree=A8600310

Verkar det vara något det här, eller är det bara skit? Rekommendera gärna andra produkter som ni anser är bättre, om dessa ej duger (gärna i snarlik prisklass).

Lokalen är 96 m2 och ca 2.5-3 meter i takhöjd. Räknar man bort ytan cyklarna tar upp så är det en ca 75 m2 stor lokal.

Skulle vara otroligt tacksam för svar!

Tack på förhand,
/Fictional
Citera
2011-03-01, 21:25
Medlem
DrBums avatar
Så du får detta paket rekommenderat.. Priset på allt är runt 25 tusen..

Du har blivit lurad så det heter duga, för dom pengarna så får du mycket mycket mera ljud, och framför allt högtalare som funkar med varandra.

Dom sakerna du har fått "rekommenderat" kommer inte att fungera tillsammans..

Några frågor..

Budget?
Kunskap om montage och ljud?
Vart i landet finns lokalen som ska få detta "installerat"?

Jag skulle satsa på aktiva PA-högtalare för att göra det lätt för mig..
Citera
2011-03-01, 21:32
Medlem
Fictionals avatar
Montering sköter en ljudkille som vi har avtal med, så det är inga problem, dessutom betalar vi exklusive moms och får rabatt via avtal med grossisten som säljer det.
Men du säger att det är skit alltså?
Skulle vara oerhört tacksam om du kunde länka något förslag på vad du rekommenderar
Citera
2011-03-01, 21:54
Medlem
DrBums avatar
Eftersom att ni har avtal med något företag så kan det vara svårt att köpa vad som kanske?

Jag skulle dock kolla på aktiva toppar så som RCF, Alto, Behringer, Yamaha och Opera.
En riktig PA-sub är det inte säkert att det kommer att behövas i lokalen så topparna med 15" kan pressa väldigt långt ner ändå. Det är dock inte som är dåligt att ha då den avlastar topparna mycket.

Sedan finns det en massa märken som Monitronic, Skytec etc som bara är skit, visst dom låter säkert mycket i början, men har en tendens att haverera med tiden.

Kom med en budget och vad för märken som ni kan ta in så underlättar det något enormt..!
Citera
2011-03-01, 22:01
Medlem
Fictionals avatar
Jag vet inte riktigt budget faktiskt. Har smsat min chef men ej fått svar. Så billigt som möjligt, förstår att det kostar pengar, men absolut under 20 000 sammanlagt.

Har kollat lite av dina inlägg här på forumet och du verkar sannerligen ha koll på det här! Själv tycker jag jag är hyfsat bevandrad inom teknik i allmänhet, men ljudutrustning är inte direkt min starka sida, trots det har det fallit på min lott att fixa nytt ljudsystem och skräcken är ju att lägga ut massa pengar på skit.

Det är så att vi är ansluten till "Inköp Gävleborg", men så som jag förstått det så kan grossisterna där beställa in olika märken, men är det något de ej har så tror jag att vi får inhandla det från återförsäljare som inte är kopplade till Inköp Gävleborg.

Måste dra nu, men ska höra med chefen i morgon på jobbet...PM:ar dig sedan om det är okej? Uppskattar det otroligt mycket om du vill hjälpa mig
Citera
2011-03-01, 22:07
Medlem
DrBums avatar
Kör på! Jag ska kolla på lite olika modeller så återkommer jag med mera senare.. PM´a gärna om du känner för det!
Citera
2011-03-06, 17:08
Medlem
Fictionals avatar
har PM:at...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in