2011-03-01, 19:00
Medlem
Garderobs avatar
Minns tyvärr inte detaljerna, men hoppas att en rudimentär beskrivning räcker.

Hörde på radion (tror det var ”Språket” i P1 men är inte säker) om ett hål i väggen i ett tempel, i vilket man skulle sticka sin hand för att intyga sitt mod och sin heder, typ. Uttalade man en lögn och/eller var rädd fick man handen kapad inuti hålet.

I programmet avslöjades en mening/fras vars språkliga slughet gjorde att hålet ställdes inför ett hopplöst dilemma som gjorde det omöjligt att kapa handen enligt ”reglerna”, oavsett vad handens ägare bar i sitt hjärta, så att säga.

Någon som har koll på det här?
Citera
2011-03-01, 19:06
Medlem
Ja!s avatar
Jag vet att du inte kommer att kapa min hand, för 1+1=2
Citera
2011-03-01, 20:08
Medlem
odalmans avatar
Hörde inte programmet men det skulle kanske kunna vara turistfällan La Bocca della Verita i Rom som de talade om.

Den enda legend jag känner till om den handlar dock om en otrogen kvinna som lurade "lögndetektorn" genom att säga åt han som hon var otrogen med att spela galen och springa fram och pussa henne innan hon skulle stoppa in handen i hålet. Sedan slapp hon få handen kapad genom att fråga ifall hon någonsin hade kysst någon annan man än sin make och dåren som just hade pussat henne.
Citera
2011-03-01, 20:19
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Jag vet att du inte kommer att kapa min hand, för 1+1=2
Finns inget motsägelsefullt i det påståendet.

Det var något i stil med:

”Min hand kommer att huggas av.”

Handen borde kapas eftersom vederbörande är skiträdd för att få handen kapad, men om handen kapas så...

Jag minns inte!!
Citera
2011-03-01, 21:05
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob

Handen borde kapas eftersom vederbörande är skiträdd för att få handen kapad, men om handen kapas så...

Jag minns inte!!

Det är därför min replik är bättre, eftersom man är stensäker på att påståendet 1+1=2 är sant, så kan man dessutom pusta ut och behöver inte vara orolig.
"Jag vet att du inte kommer att kapa min hand" - signalerar säkerhet/mod.
"1+1=2" signalerar sanning.

Men det var ju inte speciellt roligt
Citera
2011-03-02, 11:01
Medlem
psaks avatar
Det låter inte som att man vill missta det för ett gloryhole, med andra ord
Citera
2011-03-08, 00:51
Medlem
Garderobs avatar
Trodde ett forum med rubriken ”Historia” besöktes av en och annan som kan något om historia.
Citera
2011-03-19, 16:27
Medlem
odalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob

Jag minns inte!!
Om han som stoppade in sin hand i hålet sa "Min hand kommer att huggas av" borde väl dilemmat bli någonting i stil med att det inte hade varit en lögn om hålet hade kapat av hans hand men om hålet hade låtit bli att kapa handen hade påståendet varit en lögn. Så lögndetektorn hade fått fel vad den än hade gjort.

Förstår dock inte riktigt vad det här har med historia att göra.
Citera
2011-03-19, 17:21
Medlem
Imperators avatar
Det finns ett tempel i Indien, vars namn jag dock inte minns, där min bror berättade att det fanns ett lejon som fyllde ungefär den funktion som beskrivs i OP. Skulle kunna vara den eller den ovan beskrivna turistfällan i Rom som eftersöks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in