2011-03-01, 18:50
Medlem
Jag har fått en remis för magnetkameraundersökning , MR angiografi njurkärl. Tydligen är det MRT.
Jag har förstått att jag ska få en kontrastvätska. Frågan är om det är farligt. Jag är orolig för att det ska försämra mina njurar långsiktigt. Anledningen till undersökningen är att jag har fått högtblodtryck som inte går att behandla med medicin. Jag funderar på att strunta i undersökningen, då den verkar farlig.
Citera
2011-03-01, 18:56
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Jag har fått en remis för magnetkameraundersökning , MR angiografi njurkärl. Tydligen är det MRT.
Jag har förstått att jag ska få en kontrastvätska. Frågan är om det är farligt. Jag är orolig för att det ska försämra mina njurar långsiktigt. Anledningen till undersökningen är att jag har fått högtblodtryck som inte går att behandla med medicin. Jag funderar på att strunta i undersökningen, då den verkar farlig.

Det bästa du kan göra är att prata med din läkare om detta. Man brukar få göra ett blodprov för att kolla njurfunktionen inför kontrastvätska IV. Det finns ingen läkare som skulle göra en undersökning om riskerna övervägde nyttan.
Citera
2011-03-01, 18:59
Medlem
Högt blodtryck är oavsett definitivt farligare än kontrastvätskan. Du får en så liten dos att den inte är speciellt farlig (det är farligt att gå över en väg också); så jag tycker definitivt du ska gå på undersökningen!
Citera
2011-03-02, 02:37
Medlem
Det som finns i kontrastmedlen är gadolinium som är ett giftigt metalliskt grundämne.
Det finns risk att man utvecklar en allvarlig sjukdom, nefrogen systemisk fibros (NSF). Vid sjukdomen blir huden förtjockad och hård och lederna blir gradvis orörliga. Det kan också sprida sig till andra organ och leda till död. Det finns inget botemedel. De som har nedsatt njurfunktion har högre risk att drabbas.
Många har skadats för livet av kontrastmedeln och det finns även dödsfall rapporterade
Det finns olika tillverkare av kontrastmedel och det som skiljer är hur gadolinum är bundet.
Läs det här dokumentet och se till att du får något av de med låg risk.
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2011/Kontrastmedel-med-Gadolinium-och-risk-for-nefrogen-systemisk-fibros-NSF/
Senast redigerad av willmans 2011-03-02 kl. 03:02.
Citera
2011-03-02, 02:40
Medlem
Tror nog läkarna har koll på detta, själv tycker jag det är värst när dom sticker in nålen..verkar vara lite grövre än vanliga. Sen att man blir helt varm i kroppen(ungefär som att piss på sig inombords) är en annan femma..
Citera
2011-03-03, 17:31
Medlem
Som tidigare nämnt så skulle de ej vilja göra undersökningen om riskerna var större än nyttan. Kom ihåg o dricka mycket efter så du får ut kontrasten ur kroppen fortare
Själv har jag nedsatt njurfunktion men har fått kontrast flera gånger, så de ska nog inte vara någon fara för dig del
Men om du känner dig osäker prata med din läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in