Hejsan

Jag nämnde att jag läser en del filosofi för en arbetskamrat idag, och tillbaka fick jag uppmaningen om att ge ett intressant filosofiskt exempel som en oinsatt gemen man kan förstå och finna indragande till filosofins domäner.
Jag berättade om fri vilja; hur materia står under lagar för hur det ska agera. T.ex. om jag skjuter en biljardboll på en annan och vet alla berörande lagar och faktorer (tyngdkraft, friktion, rörelseenergin osv) så vet jag hur bollarna kommer fara, för att dom kan bara reagera mot varandra på det sättet efter lagarnas bestämmelse. Och att samma sak gäller för hela världen, förutom att det är "atombollarna" det handlar om då. Och att den materia vi människor är gjorda av lyder därmed också under dessa grundlagar. Så för att fri vilja ska existera så måste denna stå utanför naturen och dess lagar osv..
Men ja, ni har nog alla läst om det där innan så jag behöver nog inte förklara det alltför utförligt
Och nu till frågeställningen:
Ifall det hade varit du som fått uppmaningen att ge ett filosofiskt exempel på någonting som du tror skulle kunna väcka Sven Svenssons intresse för filosofi, vad hade du i.s.f. berättat om?