Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-01, 12:52
Medlem
Hejsan Jag nämnde att jag läser en del filosofi för en arbetskamrat idag, och tillbaka fick jag uppmaningen om att ge ett intressant filosofiskt exempel som en oinsatt gemen man kan förstå och finna indragande till filosofins domäner.

Jag berättade om fri vilja; hur materia står under lagar för hur det ska agera. T.ex. om jag skjuter en biljardboll på en annan och vet alla berörande lagar och faktorer (tyngdkraft, friktion, rörelseenergin osv) så vet jag hur bollarna kommer fara, för att dom kan bara reagera mot varandra på det sättet efter lagarnas bestämmelse. Och att samma sak gäller för hela världen, förutom att det är "atombollarna" det handlar om då. Och att den materia vi människor är gjorda av lyder därmed också under dessa grundlagar. Så för att fri vilja ska existera så måste denna stå utanför naturen och dess lagar osv..

Men ja, ni har nog alla läst om det där innan så jag behöver nog inte förklara det alltför utförligt

Och nu till frågeställningen:
Ifall det hade varit du som fått uppmaningen att ge ett filosofiskt exempel på någonting som du tror skulle kunna väcka Sven Svenssons intresse för filosofi, vad hade du i.s.f. berättat om?
Citera
2011-03-01, 13:03
Medlem
Svensson tycker inte om filosofi utan gnager sakta på den sura moroten politikerna gett honom medan han kollar på idol.

Skulle jag dock försöka skulle jag nog fråga: 'Varför är vi här' utan att ge mig tills Svensson har kommit på ett tillräcklig efterblivet svar i hopp om att han ska bli intresserad av filosofi.
Citera
2011-03-01, 13:08
Medlem
Visa en bild på Hubble Deep Field och börja filosofera om vad som finns där ute.
Citera
2011-03-01, 14:27
Medlem
Polacksallts avatar
Har inget intresse av att behöva väcka Svennebanans intresse för filosofiska frågor. Svennen är inte direkt flaggskeppet i en samling. Skulle förmodligen trötta ut mig av ren frustration över dennes förmåga att kombinera envishet med sinnesslöhet. Skulle svennen mot all förmodan visa sig vara lengräddad så skulle jag engagera denne i en diskussion om moral. Många svennar tycker nämligen om att leka köksbordsfascister och vräka ur sig åsikter om hur saker och ting skall gå till. Frågan skulle kunna vara något i stil med "Finns det en universell moral", vilket går att vidareutveckla i oändlighet. Annars är den fria viljan med arv- och miljödiskussionen träffsäker. Klassiska exempel är "Finns Gud", "Finns tiden", "Vad är verklighet", "Vad är rättvisa" osv osv.
Citera
2011-03-02, 22:28
Medlem
Rene.Descartess avatar
Brukar ge exemple på solopsism och individuella verkligheter, oftast har responsen något med inception, matrix och/eller drömmar att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in