2011-03-01, 11:39
Medlem
Skulle vela höra vilket lag de svenska baseballfansen håller på, och hur ni började hålla på det laget. Är kul att se när det kommer personer som håller på lag som Braves, Brewers och Reds. Själv håller jag på Chicago White Sox. Klassiskt lag som kommer ifrån världens bästa stad. Jag vet inte riktigt varför jag håller på White Sox, jag kan inte komma ihåg hur det blev dem, men jag kan tänka mig att det är för att dem just är från Chicago, eftersom jag inte hyser något agg mot rivalerna från norr om stan, Chicago Cubs.

Skriv gärna ner hela historian bakom ert val av favoritlag, och om ni varit och sett en match live får ni gärna skriva ned en liten reseberättelse.
Citera
2011-03-04, 17:00
Medlem
Påstår inte att jag är något jättefan inom Baseball, men har kollat på det en hel del de senaste 3-4 åren. En vän till mig hade season ticket till Royals för några år sen, så genom honom föddes intresset för det och jag blev tvungen till att välja lag . Valde mellan Cubs (Bill Murrays lag), Giants (en sjukt ful pitcher med "cum" i sitt efternamn) och Red Sox (helt osannolikt bisarr logga med två strumpor). Blev Boston Red Sox till slut
Citera
2011-03-04, 17:21
Bannlyst
edit: Efter många om och men.

Min första erfarenhet av baseball var Angels genom filmen Nakna Pistolen. De har jag följt till och från genom att läsa nyheterna. Däremot måste jag erkänna att jag tycker att de flesta lag har sin charm. Pirates är rätt så balla, likaså otursförföljda Cubs, Red Sox med sina traditioner osv osv. För mig är Baseball inte bara en fråga om lagen utan också helheten sett till traditionen och erfarenheterna. Om man känner USA så känns väl NFL och NCAA fotboll väldigt stort men när det kommer till baseboll så känns det som om det är sporten som är mest nära de amerikanska gräsrötterna. Det är det grabbarna och flickorna spelar, alla amerikanska barn oavsett ursprung har någon gång kontakt med sporten. Fotboll är mer kollektivistiskt och jag tycker att NFL saknar karaktärer över hela bredden, och om det är någon man känner till så är det oftast endast en QB. I MLB kan du hitta gamla och karaktärsutpräglade spelare, vissa spelare slutar när de är 50 år gamla och har spelat i flera årtionden. Baseball-rekord är oftast mycket mer ärofulla än andra rekord att slå i USA. Om man vill lära känna USA så gör man det mycket genom baseballen.
Senast redigerad av TheYellowKid 2011-03-04 kl. 18:21.
Citera
2011-03-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZackGilmoreCamden
En annan förhoppning jag har, nästan lika stor som den på att White Sox ska ta sig till playoff, är att Yankees inte tar sig till World Series. Orkar inte med att deras svenska "fans" slår upp sida 328 på textTV och till deras stora förvåning märker att baseballsäsongen spelas vår-höst och att deras lag nu vunnit hela skiten och sedan bombar min facebook om vilket lag som regerar, á la 2009.

Citerade dig ovan från den andra MLB-tråden, men svaret lämpar sig bättre här.

Jag förstår faktiskt vad du menar. Själv hyser jag samma agg mot de som säger att de håller på Real Madrid eller Barcelona och höjer de till skyarna. Det är som att slå in öppna dörrar, det blir ingen spänning. Det är roligare att hålla på klubbar som kämpar och krigar på ett annat plan, men som fortfarande har samma fina historia och tradition. Jag håller på Sunderland i fotboll exempelvis, långt innan de senaste "framgångarna" (i det här fallet att bli en stabil mittenklubb i Premier League). Därför är mina sympatier för Yankees förvånande även för mig, men det började helt enkelt med att jag läste en bok om Lou Gehrigs livsöde, såg The Pride of the Yankees (filmen om Gehrig) och läste om hur stora stygga New York Giants tvingade bort Yankees från Polo Grounds på 20-talet och byggde sitt imperium och sina framgångar därefter. Jag blev såld.

Min första tv-bevittnade MLB-match var White Sox mot Twins. Faktum var att White Sox kittlade mitt intresse lite, men så läste jag om Black Sox-skandalen med bland annat Sverige-bekantingen Risberg och kände att det inte var något jag ville bekanta mig med. Då framstod till och med George "Jag värvar Winfield, gör honom snuskigt rik och sedan förstör allt" Steinbrenner som ett from lamm

Har sett MLB-baseboll på Yankee Stadium, Dodger Stadium, Angel Stadium och Oakland Coliseum. Den förstnämnda var helt magisk trots en relativt tråkig match. Yankees har verkligen värnat om det traditionella blandat med ett modernt tänk. Jag är glad att det inte blev ytterligare en retropark av det hela. Bäst stämning var det på Dodger Stadium, det var magiskt och jag är glad att vi hamnade på de lite billigare sektionerna med bara latinamerikaner - de var sjukt initierade och exalterade!

MiLB-baseboll har jag bara sett i Las Vegas (AAA) ännu, men det var skönt avslappnat och något jag kommer att försöka se mer av när nästa resa bär av. $60 på Yankee Stadium räckte till en plats bakom en "foul pole", $60 på en MiLB-match räcker till en dugout-plats, diverse ätbart och ett par öl.
Citera
2011-03-28, 13:30
Medlem
Axells avatar
Ska inte påstå att jag är sådär speciellt intresserad av MLB eller baseball över huvud taget men då jag har nära släktingar i Silicon Valley och hejar på San José Sharks i NHL och San Francisco 49ers i NFL så känns det naturligt för mig att heja på ett lag där i närheten även i baseball. Så därför blev det San Francisco Giants för min del. Har inte sett någon match live där för har inte varit där under MLB säsongen men har iaf varit utanför deras arena.
Citera
2011-03-28, 16:11
Medlem
Philadelphia Phillies
Citera
2011-03-28, 22:05
Medlem
Cocrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Ska inte påstå att jag är sådär speciellt intresserad av MLB eller baseball över huvud taget men då jag har nära släktingar i Silicon Valley och hejar på San José Sharks i NHL och San Francisco 49ers i NFL så känns det naturligt för mig att heja på ett lag där i närheten även i baseball. Så därför blev det San Francisco Giants för min del. Har inte sett någon match live där för har inte varit där under MLB säsongen men har iaf varit utanför deras arena.

Vi är lite på samma spår du och jag. Jag lever och dör med 49ers men i hockeyn är det Kings som gäller. Även fast jag inte kan speciellt mycket om baseball (köpte nyligen The show 11 för att lära mig lite grunder osv) så fick jag en liten måbrakänsla när Giants vann WS. Har mycket anknytning till San Francisco i allmänhet och Contra Costa/Bay area i synnerhet så det faller ganska naturligt att man kikar lite extra noggrant när man ser någonting om Giants.

Hoppas för närvarande att komma in på Stanford eller UC Berkley och då är ett årskort på Candlestick självklart, lika så en hel del Giantsmatcher.
Citera
2011-03-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocraft
Vi är lite på samma spår du och jag. Jag lever och dör med 49ers men i hockeyn är det Kings som gäller. Även fast jag inte kan speciellt mycket om baseball (köpte nyligen The show 11 för att lära mig lite grunder osv) så fick jag en liten måbrakänsla när Giants vann WS. Har mycket anknytning till San Francisco i allmänhet och Contra Costa/Bay area i synnerhet så det faller ganska naturligt att man kikar lite extra noggrant när man ser någonting om Giants.

A's då? De passar också in på din beskrivning och skulle behöva ett par supportrar till
Citera
2011-04-04, 14:27
Medlem
Själv hejar jag på Boston Red Sox då jag är född och bodde 6 år inte så långt ifrån Boston (bott i Sverige största delen av mitt liv dock) och även på Minnesota Twins då de är min fars favoritlag, har även varit på några Twins-matcher, i Metrodome innan de flyttade till Target Field. Att gå och se Red Sox spela är stora drömmen (tillsammans med att se Bears eller Pats spela), men tyvärr är jag sällan i Boston-området när jag är i USA och hälsar på släkten..
Citera
2011-08-11, 00:00
Bannlyst
Tampa Bay Rays, första gången jag var i usa var jag i florida ganska nära St. petersburg, gick på en match och på den vägen är det.
Men har jag olika favoritlag i MLB, NHL och NFL (kollar inte basket eller lacrosse)
Citera
2011-08-11, 00:55
Medlem
Yetms avatar
Har alltid föredragit NL över AL och Kanada över USA.
Så därför blev det Montreal Expos.
Citera
2011-08-12, 15:30
Medlem
Har börjat kollat på baseball i år och hejar på Toronto Blue Jays, förmodligen för Maple Leafs är mitt lag i NHL. Sen skadar det inte att de har ett ungt och lovande lag och regerande home run champion José Bautista i laget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in