2011-03-01, 09:34
Medlem
Hej!

Om man har en pension på 9300 kronor och är ogift, har man rätt till garantipensionen? Det står att garantipensionen ligger på

"Full garantipension är 6 777 kronor per månad för den som är gift och 7 597 kronor per månad för den som är ogift."

Eller betyder detta enbart att om man har t.ex. 4500 kronor så lägger de till pengar så att i detta fall blir 7597 kronor?

Eftersom att det även står:

"Om de pensioner som minskar garantipensionen tillsammans överstiger 10 959 kronor per månad för dig som är ogift eller 9 713 kronor per månad för dig som är gift försvinner garantipensionen helt."

Jag uppfattar det som såhär, är man ogift och har en pension på mindre än 10959 så har man rätt till ett tillägg på 7597 (eller annan summa)?

Eller hur fungerar det egentligen?
Citera
2011-03-01, 18:26
Medlem
Jag undrar över detta jag med och svar skulle vara bra.
Citera
2011-10-13, 11:43
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Hej!

Om man har en pension på 9300 kronor och är ogift, har man rätt till garantipensionen? Det står att garantipensionen ligger på

"Full garantipension är 6 777 kronor per månad för den som är gift och 7 597 kronor per månad för den som är ogift."

Eller betyder detta enbart att om man har t.ex. 4500 kronor så lägger de till pengar så att i detta fall blir 7597 kronor?

Eftersom att det även står:

"Om de pensioner som minskar garantipensionen tillsammans överstiger 10 959 kronor per månad för dig som är ogift eller 9 713 kronor per månad för dig som är gift försvinner garantipensionen helt."

Jag uppfattar det som såhär, är man ogift och har en pension på mindre än 10959 så har man rätt till ett tillägg på 7597 (eller annan summa)?

Eller hur fungerar det egentligen?
men det står oxå:
"Den inkomstgrundade pension som minskar garantipensionen är inte alltid exakt den samma inkomstgrundade pension som betalas ut till dig."

Och nej du ska inrte få 7 597 till på din pension, utan du ska ha minst 7 597.
Eftersom du redan har 9300
Men kolla om du kan få bostadstillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in