2011-03-03, 12:03
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, det har ingenting med en parts advokatskostnader att göra.
Det är du som påstår att alla parter ska dela på den enas advokatkostnader och då är det du som får backa upp det påståendet också.

Jag vet inte om du läser vad jag skriver. För att begära offentlig auktion behövs ingen advokat så varför någon skulle ha advokatkostnader förstår jag inte. Förklara gärna?

Ovanstående har jag redan förklarat i det här inlägget: https://www.flashback.org/sp29229409

Jag påstår att vid offentlig auktion så utser rätten en god man.

Uppbackning av påstående:
"6 § Envar delägare i samfällt gods, varom i 1 § sägs, äge, där ej annorledes är mellan honom och övriga delägare avtalat, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion; dock må förordnande om utbjudande ej meddelas, där annan delägare visar synnerliga skäl för anstånd."

"8 § Förordnar rätten, att gods skall utbjudas till försäljning å offentlig auktion, nämne rätten en god man att ombesörja auktionen och fördela köpeskillingen samt, där fråga är om fastighet, utfärda köpebrev."

Kostnaden delas av alla delägare.

"15 § Kostnad, som enligt denna lag gjorts för förvaltning av samfällt gods eller för auktion, skola samtlige delägare vidkännas, envar i förhållande till sin lott."
Senast redigerad av Lommi 2011-03-03 kl. 12:07.
Citera
2011-03-03, 12:10
Medlem
Känns lite väl tajt med den budgeten
Citera
2011-03-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Jag vet inte om du läser vad jag skriver. För att begära offentlig auktion behövs ingen advokat så varför någon skulle ha advokatkostnader förstår jag inte. Förklara gärna?

Ovanstående har jag redan förklarat i det här inlägget: https://www.flashback.org/sp29229409

Jag påstår att vid offentlig auktion så utser rätten en god man.

"6 § Envar delägare i samfällt gods, varom i 1 § sägs, äge, där ej annorledes är mellan honom och övriga delägare avtalat, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion; dock må förordnande om utbjudande ej meddelas, där annan delägare visar synnerliga skäl för anstånd."

"8 § Förordnar rätten, att gods skall utbjudas till försäljning å offentlig auktion, nämne rätten en god man att ombesörja auktionen och fördela köpeskillingen samt, där fråga är om fastighet, utfärda köpebrev."

Kostnaden delas av alla delägare.

"15 § Kostnad, som enligt denna lag gjorts för förvaltning av samfällt gods eller för auktion, skola samtlige delägare vidkännas, envar i förhållande till sin lott."

Ska du gå till rätten så lär du få gå till en advokat först som kostar ca 1500kr/timme...
Den kommer fyllaset få betala själv.
Kostnaderna för en ev auktion kommer såklart att delas lika i förhållande till ägarandelarna.
Nu är inget av detta någon direkt möjlighet eftersom det rör sig om hans egen morfar/farfar som fortfarande bor i fastigheten.
Citera
2011-03-03, 13:52
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ska du gå till rätten så lär du få gå till en advokat först som kostar ca 1500kr/timme...
Den kommer fyllaset få betala själv.

Kriterier:
*Inte svagt begåvad
*Ej analfabet

Uppfyller man själv eller någon i ens närhet dessa två kriterier så behöver man inte någon advokat för att ansöka om offentlig auktion.

Jag förutsätter att fyllaset inte är svagt begåvad och analfabet.

Citat:
Kostnaderna för en ev auktion kommer såklart att delas lika i förhållande till ägarandelarna.

Vilket jag sagt hela tiden och du motsatt dig.

Bland annat här: https://www.flashback.org/sp29229467
Senast redigerad av Lommi 2011-03-03 kl. 13:55.
Citera
bernankes avatar

Moderatormeddelande

Postat av bernanke 2011-03-03, 15:01
Medlem
Topic people..

/mod
Senast redigerad av bernanke 2011-03-04 kl. 09:16.
2011-03-09, 19:02
Medlem
kramujanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
21 tusen kronor efter du betalt allt och så bränner du 3 tusen om dagen sen..?

Hur tänkte du nu??

nej nej blev fel det är innan jag betalat allt! Har ca 9 tusen i utgifter
Citera
2011-03-20, 23:46
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Smekigt med ett moderatormeddelande som lägger sig ovanför inläggsrutan... Ny feature, mån tro?

Aja, i alla fall. Fått löneförhöjning nu, wohoo! Börjat köra bilen också, märks att det kostar lite. Hittills dragit 2 liter milen, men jag har cruisat i stan (lite köer, mycket rödljus osv) och förstås en jävla massa onödiga accelerationer... Men vad gör man inte.

Blir att lägga ut en jävla massa pengar under sommaren på bilen, som sagt en hobby...

Men, för att komma tillbaka mer på topic: Tycker ni det är smart att räkna hur mycket man kan röra med sig varje dygn? Jag blev grymt mer medveten om mina utgifter, jag tänkte "nu har jag si och så mycket pengar kvar idag", men samtidigt tänkte jag inte "igår spenderade jag ju bara 50kr, så jag har 86kr till godo", utan det var ny kula varje dag - förutom vid lite större utlägg som jag var i behov av.

Hur gör ni när ni planerar månaden?
Citera
2011-03-21, 00:46
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Smekigt med ett moderatormeddelande som lägger sig ovanför inläggsrutan... Ny feature, mån tro?

Aja, i alla fall. Fått löneförhöjning nu, wohoo! Börjat köra bilen också, märks att det kostar lite. Hittills dragit 2 liter milen, men jag har cruisat i stan (lite köer, mycket rödljus osv) och förstås en jävla massa onödiga accelerationer... Men vad gör man inte.

Blir att lägga ut en jävla massa pengar under sommaren på bilen, som sagt en hobby...

Men, för att komma tillbaka mer på topic: Tycker ni det är smart att räkna hur mycket man kan röra med sig varje dygn? Jag blev grymt mer medveten om mina utgifter, jag tänkte "nu har jag si och så mycket pengar kvar idag", men samtidigt tänkte jag inte "igår spenderade jag ju bara 50kr, så jag har 86kr till godo", utan det var ny kula varje dag - förutom vid lite större utlägg som jag var i behov av.

Hur gör ni när ni planerar månaden?

När jag planerar min månad så brukar jag sätta över 3k på kortet som jag ska leva för efter räkningarna är betalda. Sedan försöka att göra "justeringar" om jag märker att jag hamnar utanför denna budget i form av att strunta i att käka ute någon dag eller så.

Är det så att jag behöver spendera lite mer en månad så bryr jag mig inte nämnvärt, men siktar på att spara ungefär 7k/mån.

Försöker även hålla nere mina "fasta" månadskostnader eftersom sån skit kan lätt skena om man inte har bra kontroll över det.
Citera
2011-03-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stinapina72
jag har akassa på drygt 8000kr/mån efter skatt.jag blir utförsäkrad mitten av mars..
sonen drar in 1773kr/ till hushåll.
dottern drar in 2400kr/mån till hushåll.
båda barnen är vuxna.sonen studerar på gymn och har 550kr/mån till nöje. dottern är arbetslös som jag.
hon får grundbelopp av soc och behåller en ok slant själv.
våra utgifter är på drygt 16000kr i månaden-så jag tog banklån för kunna bo kvar i hyresrätt och pengarna är slut denna månad..
jag är inget ego och största utgifterna är hyran på 7000kr samt lån på ca 2500kr.maten försöker vi hålla på 2500kr för alla tre..
får väl tala om-fast det syns kanske i bugeten-att jag inte har råd med eget busskort.vi äger inga tillgångar.
ingen bil,ingen tv,ingen data(sitter hos granne).har mobiler utan finesser.(300kronors för kunna nå varann)
har försökt sälja kläder utan framgång så nu får dom gå till hemlösa i stället.(vi har vuxit ur alla stora kläder och lär inte komma i dom igen.)
snart bor vi i rännstenen..och framöver kanske det är vi som tar emot fönödenheter som hemlösa.
ja ni undrar nog varför dottern inte jobbar..svårt få jobb om man inte klarar av stanken av hamburgare el om man inte klarar av sitta i telefon eller tränga sig på folk..alla passar inte för alla jobb som finns för unga.sonen pluggar hårt och har inte ork att jobba extra på kvällar.men han söker helg jobb..

jag hoppades slippa skriva om det men såg flera klaga ang min dotter,så känner jag måste förklara..
dottern är inte som andra i sin ålder.hon har begränsningar som gör att hon inte kan ta arbete som alla andra i hennes ålder.jag tänker inte lämna ut mer..
visst jag skulle väl nämnt när jag skrev inlägg,men jag lever med henne och glömmer ibland bort att andra inte kan förstå utan förklaring.japp mitt fel ni var några som slösa energi med att spy galla

beträffande banklån-det tog jag när jag hade arbete för att lätta på skulder.jag tog lite större lån till sämre tider och det behövdes ju..

sen beträffande hyran.det är inte lätt byta bostad när man är arbetslös.och jag har kollat runt efter billigare tre-vilket varit svårt att finna.

nu har jag börjat en provanställning på deltid som ligger 1.49 min restid enkel väg bort.
lönen är ungefär som akassan så behöver ju mer jobb och fortsätter söka givetvis.

någon fråga om jag sökt bostadsbidrag.
jag tjänar för mycket om året och bor för stort.
man räknar upp till 80kvm med ett barn.vi har 88 med klädkammare och stora hallar.
men eftersom min vuxna dotter bor hemma så räknar dom bort 24kvm på henne oavsett att hon inte betalar el har tillgång till den ytan.
alltså inget bostadsbidrag..
Citera
2011-03-26, 15:36
Medlem
Netscouts avatar
Före eller efter skatt? Eller ja inkomstskatt.
Citera
2011-03-26, 17:36
Medlem
Cosmouses avatar
Jag har cirka 200 spänn per dag om man räknar ut alla utgifter

Dock ska ni inte gråta av glädje, då jag fortfarande bor hemma, tar uppkörning och uppskrivning i april, därefter köpa bil.Efter det blir det även bensin och försäkring. Sen ska jag flytta hemifrån vid årsskiftet.
Då är det hyra och mat med som ska räknas in.

Fast när jag kommit så långt så kommer jag definitivt få högre lön. Har halvtid för tillfället. Men chefen och jag har förhandlat lite fram och tillbaka, så mest sannerligen så kommer jag få heltid.

Så jag kan ju inte direkt hoppa in och kommentera direkt, utan att din budget låter riktigt bra om du dessutom sparar 4000 varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in